Effekt trimmad äggmotor

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
srkjell
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 sep 2016, 21:26

Effekt trimmad äggmotor

Inlägg av srkjell »

Tjena, har en icke slidmatad äggmotor, jag har aldrig haft motorn igång och den ställdes av någon gång på 80-talet tills jag fann den. Det börjar nalkas uppstart, och av ren nyfikenhet skulle det vara roligt om någon kunde uppskatta effekten på motorn, original var det 1 häst men insug är uppborrat och utblåset är vidgat någon gång på 60-talet. Ungefär vilken effekt ger motorn med dessa vanliga modifikationer? Inte över 2 hk väl?

Är det så man vågar gasa fullt? staff_36-1
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Effekt trimmad äggmotor

Inlägg av HVA59 »

Nää... inte 2 hästar, det kan jag inte tänka mig att man får ut av den gammle motorn. Full gas kan kanske vara lite vågat :) ? Du borde nog ta en rejäl översyn av remmen, eventuellt byta till kedjetrans, för en sån rem lever inte länge om man trimmar den :!:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
srkjell
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 sep 2016, 21:26

Re: Effekt trimmad äggmotor

Inlägg av srkjell »

Nehe.. :) Då kommer jag ha riktigt svårt å hänga med bakom kompisarnas japanska och österrikiska 80-talare.. Remmen visar inget som helst slitage, den har legat i olja sedan den ställdes av och då tidigare ägaren ägde en liten verkstad i Åmål har moppen skötts väldigt bra och remmen är nog bytt väldigt lite körd med innan den ställdes av, finns inte en tillstymmelse till spricka. Dock säger pappa att det ofta är svårt att se på remmarna hur slitna dem är så är väl en chansning.


Vad jag förstått så skadas dock inte motorn ifall remmen går jämfört med en kedja, var väl därför dem användes antar jag, så är väl bara o köra på tills den går?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Effekt trimmad äggmotor

Inlägg av HVA59 »

Javisst! Det bara smäller till lite och sen är det inget mer med det :mrgreen: Remmen användes för att motorn skulle bli tystare, du vet, inget kedjeskrammel :) Det ända tråkiga är att en ny rem är attans dyr, tror de kostar 800:- eller nå't sånt...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Effekt trimmad äggmotor

Inlägg av erlan »

nåja, dom moderna iloremmarna har ju visat sig tåla en hel del,
så det borde moderna hvaremmar med göra.

erlan
Skriv svar