Kyrkoavgift..

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Kyrkoavgift..

Inlägg av zappafan »

Hur många har gått ur? är ju halvateist men fortfarande med, men nog är det väl ganska mycket pengar man sponsar per år 3.325:- + begravningsavgift 1088:- , man hoppas man håller kyrkorna i gott skick & allt runtikring... 8)


(eller blev det här en Politikertråd? )
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Hynboholm »

Gick ur förra året.

Varför? Svar = googla "kyrkans pengar" .
Senast redigerad av Hynboholm den 28 maj 2017, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av T M »

:twisted:
32 år sen utträdet
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av HSE »

zappafan skrev:Hur många har gått ur? är ju halvateist men fortfarande med, men nog är det väl ganska mycket pengar man sponsar per år 3.325:- + begravningsavgift 1088:- , man hoppas man håller kyrkorna i gott skick & allt runtikring... 8)


(eller blev det här en Politikertråd? )
Är väl helateist men mitt intresse för gamla byggnader inkluderar ju också kyrkor, jag har varit inne i många kyrkor runt om i Europa :D Så jag är med och sponsrar kyrkans verksamhet.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av TolvNollNio »

Sponsrar gladeligen, och tänker fortsätta med det :D
Ståtliga byggnader som påminner om tider då vi
trodde på vad skit som helst dom slog i oss :lol:
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Coolvette »

zappafan skrev:Hur många har gått ur? är ju halvateist men fortfarande med, men nog är det väl ganska mycket pengar man sponsar per år 3.325:- + begravningsavgift 1088:- , man hoppas man håller kyrkorna i gott skick & allt runtikring... 8)


(eller blev det här en Politikertråd? )

Eftersom ingen högre makt visat intresse i stunder då jag sökt stöd trädde jag ur statskyrkan för minst trettio år sedan.
Kyrkor som byggnader fascinerar mig dock, var jag än kommer förundras jag av byggtekniken som för, ibland, trehundra år sedan
kunde uppföra dessa verk.

Det kyrkan står för har jag dock ingen övertygelse för men jag vill tro att jag ändå lever efter kristliga värderingar.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Johan Lat »

När jag fyllde 18 gick jag ur och det är 23 år sedan, det var lite krångligare då, fick sitta med prästen och prata med honom för att få går ur, skall väl tilläggas att det är en ganska religös ö jag bor på.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av posch »

TolvNollNio skrev:Sponsrar gladeligen, och tänker fortsätta med det :D
Ståtliga byggnader som påminner om tider då vi
trodde på vad skit som helst dom slog i oss :lol:
De flesta tror på vad skit som helst idag också, utom det som kommer från kyrkan.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Patrik »

zappafan skrev:Hur många har gått ur? är ju halvateist men fortfarande med, men nog är det väl ganska mycket pengar man sponsar per år 3.325:- + begravningsavgift 1088:- , man hoppas man håller kyrkorna i gott skick & allt runtikring... 8)


(eller blev det här en Politikertråd? )

Gick ur med gott samvete för ett par månader sedan, Svenska kyrkan är ju god för mer än 75 miljarder så det går ingen nöd på dom.
För mig så var det runt 5500-6000:- om året å det kan jag ha till annat, det får räcka med begravningsavgiften på 1500-2000 om året.


/ P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Micke S »

Gick ur när jag tog pension men hade tänkt och pratat om det många år innan. Fy fan vad pengar man har lagt på kyrkan utan att ha något för det själv och det är inte de som skulle behöva som har fått dem. Ett par tre hundra tusen är det nog.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av billykid »

Gick ur Svenska kyrkan för ca. 17 år sen....Svenska kyrkan är ju god för mer än 75 miljarder så går ingen nöd på dom.. :wink:
När jag dör ska jag bli kremerad. Hmm...begravningsavgift på min aska.... :?
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av Patrik »

billykid skrev: När jag dör ska jag bli kremerad. Hmm...begravningsavgift på min aska.... :?
Det går ju åt en del gas iofs.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 960
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Kyrkoavgift..

Inlägg av SS440-80 »

1983 fyllde jag femton och något av det första jag gjorde var att ta mopeden till pastorsexpeditionen och hämta utträdesblanketter. Man var tvungen att ha fyllt femton för att gå ur kyrkan då.
Fyllde i dem och jag tror att morsan och farsan var tvungen att skriva under också...

Lämnade in blanketterna och fick utträde ur statskyrkan.
Är i allra högsta grad ateist så det kändes skitbra!

Att man sedan dess sparat ca 1kr per intjänad hundralapp är också bra.
De pengarna har man säkert köpt onödigt roliga saker för slider_score.gif
Skriv svar