Tändstift till ILO G50 Piano

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
MAV
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 aug 2017, 10:53
Ort: Nära havet

Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av MAV »

Hej. I originalinstruktionsboken står det att jag skall använda Bosch W95 T1 vid normal körning. Jag har läst på nätet att W95 T1 motsvarar dagens Bosch W10AC. Elektrodavståndet är 0,7 mm. på nya. Men i boken står det att tändstiftens elektrodavstånd skall vara 0,5 mm. Skall jag köpa Bosch W10AC och justera, knacka till jorden så att jag får 0,5 mm.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av Micke S »

Ja det blir rätt om du gör så.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag har några ILO-maskiner, både 50 och 54 cm3 maskiner, inga höga trimningsgrader.
Tändstiftsvalet är NGK BCP6HS gapet är ställt till 0.7 mm.
Är tändsystemet i gott skick är 0.7 mm inga problem, även 1.0 mm funkar fint.
NGK-tändstift har visat sig ha ett brett värmetal och alltså synnerligen flexibla.

Efter en hel del småpyssel och experimenterande, inkluderande att verkligen mäta spänningen med oscilloskop, så har jag hittat nå't som jag tycker funkar bra.
Jag är inte rädd för avstörda tändstift eller "tändhattar", i vissa fall har jag noterat BÄTTRE gång med avstört system.
Anledningen härtill är att brinntiden på gnistan blir längre.

På mina mopeder, inga är annat än möjligtvis väldigt måttligt trimmade, använder jag tändstift med framskjutet gnistgap. (med fördel)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av SS440-80 »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!
tändstift med framskjutet gnistgap.
Alltså större gnistgap än vad instruktionsboken rekommenderade, eller...??
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av erlan »

det är väl tändstift där elektroderna sitter lite längre ut i förbränningsrummet?

erlan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Tändstift till ILO G50 Piano

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Njaoe...

Alltså, framskjutet gap är som erlan skriver ett tändstift där elektrodgapet kommer att hamna lite mer centralt i förbränningsrummet.
Sedan så använder jag lite större elektrodavstånd än det rekommenderade 0.5 mm.
Skriv svar