Automatväxlad veteranmoppe?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Bushido »

Är det någon som kan tipsa om en automatväxlad veteranmoppe med kick? Spontant tänker jag Puch Maxi, men vad finns det mer? Letar moppe åt min flickvän som har lite problem med sina händer, därav söker vi någonting som man inte behöver manövrera en koppling på. Handbroms har väl alla men det bör jag kunna modifiera åt henne så hon kan använda den. Tips och förslag mottages tacksamt, kanske är det rentav någon som har vad vi söker att sälja? Vi bor i Getinge i Halland, men jag kan köra en liten bit för rätt objekt. Kravet är automatväxlat/kopplingslöst, inte nyare än 1980 ca, fungerande och komplett (halvrisig/småfix gör ingenting), helst så billigt som möjligt. Tack på förhand!
Mvh Anton
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av T M »

:twisted:
https://www.youtube.com/watch?v=Alfbn9zPqn8" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Bushido »

T M skrev::twisted:
https://www.youtube.com/watch?v=Alfbn9zPqn8" onclick="window.open(this.href);return false;
En sån hade varit klockren, men jag gissar att den är lite väl långt bortom vår budget... :roll: Men tack för tipset, helt klart vad vi är ute efter! :D Om någon har en billig en så säg till... :mrgreen: :lol:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av HVA59 »

Puch Automatic brukar faktiskt inte vara så fasligt dyra om man jämför med andra Puch mopeder :wink:
Men jag kan starkt rekommendera Puch Maxi, Kanske inte den häftigaste mopeden, men jag har själv en Maxi K2 med kick och den går fenomenalt, alldrig renoverad! toppar ca 40 på planmark otrimmad :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Raketsport »

Maxi känns som det bästa och billigaste alternativet. Många automatveteraner har ju trampstart. Det finns trehjulingar som har drag- eller elstart, men de är inte lätta att hitta i bra skick till vettigt pris. Sen så är inte tre hjul lika roligt att köra som två i mitt tycke.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Bushido »

Tack för tipsen hörni! Maxi har jag ju personlig erfarenhet av, syrran hade en hyfsat risig silvrig en som jag körde runt på gården när jag var 10-12 och som jag sedermera övertog och rustade upp, så en sån hade absolut varit klockren. Just nu verkar det tyvärr inte finnas några till salu i närheten så jag tänkte mest att jag skulle se vilka alternativ det finns som är ungefär jämförbart med en maxi. En Puch automatic tycker jag hade varit ascoolt, och så länge den är just automat och inte har någon koppling som måste manövreras så kan den mycket väl vara ett alternativ. Det var mest jag som tänkte trampmoped = koppling och/eller handväxel vilket går bort då tjejen inte kan manövrera en sådan. Men trampmoped som fungerar som en kickstartad automatare, typ jawa 210 (och kanske även sagda puch?), kan absolut funka!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Raketsport »

Med trampmoppar så finns det fler alternativ. Crescent Mini, Rex Miniped kan båda trampas igång på centralstödet. De har ett kompressionshandtag du drar igång den med när man trampat upp lite fart. Däremot så finns det inte lika mycket reservdelar till sachsautomat som till Maxi tyvärr. Sen finns ju flertalet saxonettmopeder, DBS 3033 till exempel
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av erlan »

stella mini med jawamotor har kickstart och tvåväxlad automat, men en väldigt ömtålig konstruktion.
dessutom är den för ny? kickstartade motorn går nog att trolla dit på en vanlig jawa 210.
hur funkar yamaha chappy med halvautomat?
om det går att lösa med startkopplingen så kanske en DBS med trampstartad saxonette är med på listan.
i danmark finns moppar med morini S5 motorn med kickstart.

jag hade planer på att bygga om en saxonette till kickstart, men det projektet är avskrivet tills vidare.

erlan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

ILO har tillverkat en 50 cm3 med tvåstegs auto.
Har en lös motor i garaget, inte tänkt att sälja.

Tyvärr är de inte jättevanliga, men rätt fräck!
2.0 PS om jag minns rätt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av erlan »

https://www.blocket.se/vastmanland/Erkk ... m?ca=9&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Patrik »

https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_ ... m?ca=9&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


/ P
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Bushido »

Tack så mycket för tipsen allihop, då har jag några alternativ att leta efter! :) Personligen hade jag gärna sett att det blev en Puch automatic eller en saxonette, men jag är lite orolig över att handhavandet ska te sig lite komplicerat för tjejen... Maxi som ju bara är att gasa och bromsa är ju väldigt enkelt och smidigt på så sätt. Men skadar ju inte att plantera idén om andra alternativ hos henne, mycket möjligt att det går att lösa! Vi får se vad det blir, men nu har jag lite olika varianter att titta efter och undersöka vidare iallafall! Stort tack som sagt! Nu ska bara skanna blocket noga i väntan på att ett lämpligt objekt dyker upp någonstans i närheten också... Och till rätt pris... :roll:
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av PUCH-60 »

MGB Korado har PUCH MAXI motor och är en ganska trevlig moppe tycker jag.
Brukar dyka upp på blocket och tradera ibland till rimliga pengar.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av Bushido »

PUCH-60 skrev:MGB Korado har PUCH MAXI motor och är en ganska trevlig moppe tycker jag.
Brukar dyka upp på blocket och tradera ibland till rimliga pengar.
https://www.blocket.se/halland/Puch_kor ... ?ca=20&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

En sån? Har funderat lite på den nämligen, om den funkar som en Maxi så är den ju helt klart ett alternativ, även om det känns lite väl modernt för min smak... Hade ju hellre sett att det blev en riktig veteranmoped, men huvudsaken är ju att hon kan köra på den :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Automatväxlad veteranmoppe?

Inlägg av HVA59 »

Jag vet ju inte var du bor, men denna känns som ett väldigt enkelt objekt:
https://www.blocket.se/goteborg/Aldre_m ... 531866.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar