Jag har en Kina påhängsmotor, men har problem att få frigång till vevpartiet.
Känns som att motorn är för bred eller vevpartiet för smalt. Det är ett standard Fauber vevparti med smidda vevar så det borde ju inte vara nåt konstigt där. Det känns som att jag möjligen kan fixa till det så att det blir nån 10-dels marginal på varje sida, men om motorn rör sig det minsta så kommer det ta i.
Nån som känner igen det här???
Funderingen nu är att ta bort sidokåporna på motorns bägge sidor, mäta godstjockleken och lämna till nån som kan fräsa av nån halv mm eller så om det finns marginaler på godset. Men med tanke på att det är kinaproducerat, och säkert med fokus på "billigt" så gissar jag att tjockleken inte är större än precis nödvändigt.
Nästa variant är att sätta vinkelslipen i vevpartiet, vinkla ut vevarmarna lite och svetsa ihop det igen. Inte så snyggt kanske, men skulle garanterat ge bra marginaler. Men sen lär väl rosten komma som ett brev på posten i svetsfogarna...
Kina påhängsmotor, för bred?
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Kina påhängsmotor, för bred?
På mitt bygge med tredelad vev använde jag en bredare axel.
Du kan ettdera använda vev från novolette/98 kubikare eller en Fauber axel för aluvevar
Att värma/svetsa i den hejarsmidda veven kan skapa stora problem med hållfastheten om det inte görs korrekt.
din objekt är i grunden en sporthoj så det finns kanske vevar med större bredd mellan armarna?
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
Re: Kina påhängsmotor, för bred?
Ja det gäller att välja rätt ram äldre kron cykel fungerar bra men kan du inte flytta upp motorn så den går fri.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Kina påhängsmotor, för bred?
Nä, vill hellre ha motorn lägre än det var tänkt, så det blir till att försöka böja ut vevarmarna lite.
Har hört av andra att det ska gå att kallbocka om man har tillräcklig hävarm, så jag får leta rätt på ett långt och grovt rör och ge mig på eländet...
Har hört av andra att det ska gå att kallbocka om man har tillräcklig hävarm, så jag får leta rätt på ett långt och grovt rör och ge mig på eländet...
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Kina påhängsmotor, för bred?
Långt och grovt rör hittade jag hemma och det gick fint att kallbocka ut vevarmarna. Men jag lyckades inte tänka ut nåt bra sätt att bocka tillbaka pedaländen så den återigen blir parallell med själva vevpartiet. Det blir ju så liten bit kvar att böja i och man vill inte riskera att själva gängan går åt fanders. Får fundera på det tror jag. Kanske får man offra några gamla pedaler och gänga i en stump i hålet så det inte deformeras så lätt och sen hoppas på det bästa.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Kina påhängsmotor, för bred?
Nu är veven färdigjusterad!
Ytteränden tog jag mha den största skiftnyckel som Biltema kunde erbjuda. Jag kom på att jag köpt en sån där gigantisk skiftnyckel för hundra år sen och haft som prydnad bara, på väggen. Men den funkar ju faktiskt som verktyg också. Så veven i skruvstycket och skiftnyckeln över ytteränden och sen en massa kraft.
Tror resultatet blev helt ok! Mer om det så småningom i tråden "Att bygga sig en moped"!
Ytteränden tog jag mha den största skiftnyckel som Biltema kunde erbjuda. Jag kom på att jag köpt en sån där gigantisk skiftnyckel för hundra år sen och haft som prydnad bara, på väggen. Men den funkar ju faktiskt som verktyg också. Så veven i skruvstycket och skiftnyckeln över ytteränden och sen en massa kraft.
Tror resultatet blev helt ok! Mer om det så småningom i tråden "Att bygga sig en moped"!