Mobil smart Fone

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

Tänkte att jag skulle kosta på mig en ny nalle. Har Old HTC med android system & gillar detta!

Behöver lite bra tipps om det.......märke är ej styrande.

mina krav är:

1.) Android system minst 6.0

2.) Ej seg data Fone som laggar

3.) Användar vänlig, utan så många låsande appar

4.) Ej låst på nåt sätt

5.) Max 2000kr
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Micke S »

Den här kanske? Inget jag har testat med det verkar som att Huawei P9 kan vara en bra smartphone strax under 2000 kr? Kanske någon här som har en sådan?

Text på NetOnNet:
Huawei P9 Lite är mobiltelefonen till ett lägre pris som utmanar flera betydligt dyrare modeller av smartphones. P9 Lite har en högupplöst skärm på 5,2" med IPS LCD-teknik. Innanför det slimmade och vackert utformade chassit finns en kraftfull processor, 3 GB RAM och Android-OS. Fotografera med en kamera på 13 megapixlar med PRO-läge och säkra mobilen med ditt fingeravtryck. P9 Lite är en telefon med bra prestanda för spel, video och underhållning och som kommer ge dig en bra användarupplevelsen.

Texten är lite väl klyschbetonad kanske som passar in på alla produkter i hela världen med smärre ändringar. :?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Raketsport »

Har en Huawei och det är ta mej tusan bästa mobilen jag haft. Rekommenderar den starkt. Lite som är basversionen av 8an eller 9an är inte lika bra, men den kostar under 2000:-
Jag brukar handla på Cyberphoto och de gör alltid egna tester på tekniska prylar. Deras omdöme efter att ha provat 8:an (ej Lite) är att de aldrig mer skulle köpa en Samsung eller Iphone då dessa är bättre och betydligt billigare.
Huawei Honor Lite: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=51091UJT" onclick="window.open(this.href);return false;
Länk till mitt för dyra tips: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=honor8b" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Johan Lat »

Kan nog hålla med om Huawei, köpte en Lite till min mor och den är väldigt lätt att ha tt göra med, mor är ingen hacker precis men jag behöver inte hjälpa henne med den.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

Super Tack för alla bra upplysningar.... :!:

Jag kollade på denna....Motorola Moto C Plus fanns på ICA Maxi här hemma för 990kr. Men fick tippset att alla SmartFones ej är låsta.....

https://www.icahemma.se/mobiltelefon-mo ... n=prisjakt" onclick="window.open(this.href);return false;

Ack så fel då ovanstående är... Surfen går ej att aktivera på annat telefonnummer. ...suck... :twisted:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

En rättelse då jag missförstått, Surfen går ej att aktivera på annat telefonnummer....
Det är så att medföljande simmkort är låst till ett tele-nummer på Tele2 som medföljer.
Men detta behöver man inte använda om man inte vill........ :roll:

Men det går utmärk att använda vilket simmkort som helst. Alla mobiler som köps kontant
utan avbetalningar eller abonemang, får inte vara låsta på nåt viss enligt lagen sa den
försäljaren jag köpte den av på ICA Maxi Mora..... :D

Helt super njöd med nallen Motorola Moto C än så länge, en otroligt op. & stanby tid med ett
4000mAh batteri. Visst är nallen lite plastigt och det är en buget telefon. Men för priset 990kr
och 2Mb ram + Android 7.0 det är nog väldigt svårslagen nalle.... 8)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

Motorola Moto C. Vet inte om den har en bra Kamera(8 megapixlar) då jag ej lyckats ta bra bilder.
Kan vara att jag ej fixat alla instälningar.... :?:

Har iaf knäppt bättre bilder med mindre megapixlar.....mobiler... :?

Nogra tipps på detta... :!:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Micke S »

Såg i en Tysk test att kameran anses dålig på den mobilen :(

När jag byter mobil vilket är mycket sällan har främsta orsaken varit att få en bättre kamera. Det har också betala sig i form av bra bildkvalité. Inte min mening att gnida in det utan bara hur jag tänker. Mobilen är en 3 generationer gammal Samsung som säkert inte kostar mer refurbished än en en riktigt billig ny i dag.
Bilagor
20171222_130520.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

Tack Mike S slider_thankyou.gif

Snygga bilder.. Mobilen är en 3 generationer gammal Samsung... slider_score.gif

Men vad menar du med: Inte min mening att gnida in det utan bara hur jag tänker.

Då jag är övrigt super njöd med nya nalle. Tycker jag att 8 megapixlar borde kunna få bra bilder..
Men som jag sa kan vara handhavande fel av mig nu...... :?: :?: :?:

Front Cam, ger mig skarpare bilder med 2 M-pix :?: :?:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Micke S »

billykid skrev:Tack Mike S slider_thankyou.gif

Snygga bilder.. Mobilen är en 3 generationer gammal Samsung... slider_score.gif

Men vad menar du med: Inte min mening att gnida in det utan bara hur jag tänker.

Då jag är övrigt super njöd med nya nalle. Tycker jag att 8 megapixlar borde kunna få bra bilder..
Men som jag sa kan vara handhavande fel av mig nu...... :?: :?: :?:

Front Cam, ger mig skarpare bilder med 2 M-pix :?: :?:
Att gnida in (rub it in) är t.ex. om någon vill djäklas genom att framhäva sitt eget val gentemot någon annans. Det vill jag förstås inte utan bara tala om att det finns risk att det kan vara en dålig kamera i mobilen enligt tester. Men som du skriver så kan det vara handhavandefel också. 8 MP ska kunna ge mycket bra bilder om bara optiken m.m. hänger med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:
billykid skrev:Tack Mike S slider_thankyou.gif

Snygga bilder.. Mobilen är en 3 generationer gammal Samsung... slider_score.gif

Men vad menar du med: Inte min mening att gnida in det utan bara hur jag tänker.

Då jag är övrigt super njöd med nya nalle. Tycker jag att 8 megapixlar borde kunna få bra bilder..
Men som jag sa kan vara handhavande fel av mig nu...... :?: :?: :?:

Front Cam, ger mig skarpare bilder med 2 M-pix :?: :?:
Att gnida in (rub it in) är t.ex. om någon vill djäklas genom att framhäva sitt eget val gentemot någon annans. Det vill jag förstås inte utan bara tala om att det finns risk att det kan vara en dålig kamera i mobilen enligt tester. Men som du skriver så kan det vara handhavandefel också. 8 MP ska kunna ge mycket bra bilder om bara optiken m.m. hänger med.
.
.
slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Micke S »

Om du gogglar på Motorola Moto C sample pictures så ser du hur bilder blir som andra har tagit och kan jämföra med de du tar.

https://www.google.se/search?q=Motorola ... 6ASDqYSIDg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Mobil smart Fone

Inlägg av Raketsport »

Stirra er inte blinda på megapixlar när det gäller kameror, men tyvärr är dessa det enda försäljningsargumentet på mobilens kamera. Det viktigaste är linsens storlek, en mobil kan därför aldrig ge samma bilder som en vanlig kamera.
Megapixlar anger hur många ljusmätande punkter det finns på bildsensorn.
Bruset i bilden beror på hur liten sensor det är. Mindre sensor mer brus.
Liten bländaröppning ger stort skärpedjup vilket betyder att man inte behöver vara lika noga med fokuspunkter men det kan ge oskarpa bilder när man tittar på dem i större bildskärm. Mobilen bländaröppning är väldigt liten.
Bildbehandligsprogammen i mobilen är ofta till för att dölja dessa problem genom att smeta på färgfilter och ljuspunkter.
Mickes bild är ett mycket bra exempel på lyckad mobilbild. Men här är skärpedjupet grundt vilket tyder på att det lagts en del slantar på mobilen och dess kamera när den var ny.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar