Fejsbock?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Fejsbock?

Inlägg av Rocket Scientist »

Hej alla vettiga människor!
Jag är i allmänhet inte motståndare till nymodigheter, ny teknik eller annat som förbättrar. Jag har slutat använda kontanter, sköter det mesta på nätet eller med kortbetalning. Jag har inte svisch. Jag använder e-legitimation och avsäger mig pappersutskick när det är möjligt.
Men jag gillar inte att företag, staten eller andra har koll på mig som person, känns som ¨1984¨...
Därför har jag inte facebook, instagram, twitter (med Donald T. Rump) eller annat sånt. Tycker det är tillräckligt obehagligt att jag får riktade Gåggel-annonser till just mig ibland när jag använder nätet.

Detta forum har fungerat utomordentligt bra under de ca tio år jag använt det, och min förhoppning är att det ska fortsätta så.
Men, jag har tyckt mig märka att flödet av inlägg har minskat en hel del de senaste åren?
Både vad gäller annonser och andra intressanta inlägg. Tex under ¨Projekt och renoveringar¨.

Håller just nu på med ett projekt och tycker det vore kul att lägga ut lite text och bilder och få lite svar och kommentarer.
Kanske hitta en saknad reservdel under ¨säljes¨ och sälja överblivna delar under ¨köpes¨.

Har hört och gissar, att mycket av kommunikationen nu sker på Facebook. Även annonser köp och sälj?
Är det så?
Är i princip motståndare till FB efter att ha försökt avsluta ett avliden släktings FB-konto, därför är jag mycket ovillig att registrera mig.
Dessutom vill jag inte ha en gåggelmejladress, känns alltför stort intrång i min personliga integritet.
Är jag en surgubbe? Ja säkert, men jag vill inte känna mig övervakad och inte kunna bestämma själv!

Ett enda skäl till att jag skulle skaffa ett Facebookkonto är att använda det istället för Raketsport.com.
Men det smärtar i själen!! Vill hellre fortsätta på detta forum med alla härliga inlägg från alla fantastiska medlemmar!
Jag har haft stoor nytta av detta forum under de tio år jag haft förmånen att få tillgång till det.
Tack Jossan och Mona, jag hoppas att ni inte ger upp i konkurrensen!

En (förmodligen) dum fråga: Kan jag regga mig anonymt på FB och använda det som ett komplement till Världens Bästa Forum? (raketsport)?
Nästa fråga: Vad ska jag göra? Kapitulera och go with the flow, eller?

Kul med lite feedback från er andra forumnissar...
... eller är ni på FB nu?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fejsbock?

Inlägg av Micke S »

Det verkar tyvärr som den här typen av forum som RS m.fl är på väg att gå ner till förmån för FB. Det tror jag beror på att det är mera personligt, direkt och aktuellt på FB mellan medlemmar som även andra följer med stort intresse. Så ett tips är t.ex. att skapa ett nytt ämnesområde här med rubriken "det händer nu" eller motsvarande och se hur det kan komplettera RS utan att riva upp den väl fungerande strukturen i övrigt. Det finns redan en sådan tråd som är populär, Skitsnackartråden, men jag tror de är bättre att ha ett generellt och eget ämnesområde för att få det bästa av två världar. Ett FB inom Raketsport under separat rubrik menar jag. Jag skulle gärna skriva där om andra också är aktiva.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Raketsport »

Jag har många tankar om detta.
1. Samtidigt som facebook ökar bland mopedister så har antalet inlägg minskat här. Däremot har besöken av ej inloggade användare ökat markant på forumet. Varje tråd jag går in på kan jag se hur många som i realtid är inne och läser och det är mååånga.
Alltså hämtar man kunskap och information härifrån och skriver på facebook.
2. Jag gillar egentligen inte facebook av den anledningen att om du gillat 10 av dina vänners inlägg fler gånger än de andra så filtreras de andas inlägg bort i ditt flöde och jag får inte välja själv utan hamnar i en filterbubbla.
Allt är flyktigt på fejan, bilder går inte att hitta igen och renoveringar går inte att följa. Samt att människor jagar likes, vilket är en ego-boost. Jag känner mig däremot lite tvingad att andvända sidan för att hålla koll på mopedtrender och liknande.
3. Om vi alla hjälps åt och skriver och postar bilder kan vi kanske vända trenden? Jag kommer att göra det än mer från och med idag och jag vill tacka för.påminnelsen om vad som är värdefullt och viktigt i livet.
4. Ja, jag ogillar facebook pga att man tappar mycket av det egna valet och skulle inte rekommendera det till någon. Det blir en bubbla av bilder och inlägg som en halvtimme senare är bortglömt för något annat.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev:Det verkar tyvärr som den här typen av forum som RS m.fl är på väg att gå ner till förmån för FB. Det tror jag beror på att det är mera personligt, direkt och aktuellt på FB mellan medlemmar som även andra följer med stort intresse.
Beror inte detta på att du kan göra likes på bilder, vilket gör att man känner att många tycker om och intresserar sig för det man lägger upp? Det är ju det enda som skiljer egentligen förutom att vi inte har filterbubbla här. Hur personlig och äkta är man egentligen när man like-ar?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fejsbock?

Inlägg av Micke S »

Raketsport skrev:
Micke S skrev:Det verkar tyvärr som den här typen av forum som RS m.fl är på väg att gå ner till förmån för FB. Det tror jag beror på att det är mera personligt, direkt och aktuellt på FB mellan medlemmar som även andra följer med stort intresse.
Beror inte detta på att du kan göra likes på bilder, vilket gör att man känner att många tycker om och intresserar sig för det man lägger upp? Det är ju det enda som skiljer egentligen förutom att vi inte har filterbubbla här. Hur personlig och äkta är man egentligen när man like-ar?
Ja det har du rätt i. Det jag hade i bakhuvudet är ett visst FB-märkesforum som jag deltar i där det är många som är engagerade och kommer med tips och synpunkter till varandra och visar vad de håller på med m.m. Eftersom alla där är intresserade av samma märke så gör det med automatik att inga frågor blir hängande i luften. Det finns alltid någon eller några som vet och är villiga att dela med sig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Raketsport »

Micke S skrev:
Raketsport skrev:
Micke S skrev:Det verkar tyvärr som den här typen av forum som RS m.fl är på väg att gå ner till förmån för FB. Det tror jag beror på att det är mera personligt, direkt och aktuellt på FB mellan medlemmar som även andra följer med stort intresse.
Beror inte detta på att du kan göra likes på bilder, vilket gör att man känner att många tycker om och intresserar sig för det man lägger upp? Det är ju det enda som skiljer egentligen förutom att vi inte har filterbubbla här. Hur personlig och äkta är man egentligen när man like-ar?
Ja det har du rätt i. Det jag hade i bakhuvudet är ett visst FB-märkesforum som jag deltar i där det är många som är engagerade och kommer med tips och synpunkter till varandra och visar vad de håller på med m.m. Eftersom alla där är intresserade av samma märke så gör det med automatik att inga frågor blir hängande i luften. Det finns alltid någon eller några som vet och är villiga att dela med sig.
Det är ju bra, men det negativa är att frågan hjälper bara de personerna just vid den stunden. Ingen fråga är sökbar vilket gör att samma frågor ställs om och om igen så fort någon haft en veckas ledigt från facebook. Några få memorera svaret, men utvecklingsnivån i kunskapsfrågor är ganska låg rent allmänt på facebook.
//Jossan
Josefine Andersson
Rocket Scientist
Inlägg: 198
Blev medlem: 05 mar 2008, 00:00
Ort: Sollentuna

Re: Fejsbock?

Inlägg av Rocket Scientist »

Hej igen.
Svaren i min tråd tycker jag bekräftar det jag anade.
Jag känner mig ganska tvingad att börja använda FB mot min vilja, för att kunna ta del av vissa intressanta grupper och annonser.
Men jag hoppas verkligen att forumet på RS kommer att fortsätta leva!
Vore intressant med statistik på Raketsports forumanvändande sedan starten till nu.
Jag är ofta inne och kollar läget, men postar ganska sällan.
Har samma erfarenhet av andra intressanta forum mest olika bilklubbars och andra moppeklubbars, dvs att aktiviteten minskar.
Glädjande i sammanhanget är att trots att forumen minskar i popularitet är träffaktiviteten, alltså moppekörning på riktigt, konstant eller ökande!
De träffar jag besökt med eller utan moppe verkar tom. öka i antal glada gråhåriga femtonåringar på sin tonårsdröm. :-)
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 490
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Fejsbock?

Inlägg av Tomas »

Det här forumet (forat?) är överlägset FB, tycker jag. Framför allt att all historik finns här, det går att söka efter "hur gör man X?", eller alla trådar om "tvåväxlad sachs tramp". Och bygg-/renoveringstrådar som går att följa, oavsett hur länge de håller på. Och håller fullständigt med Jossans inlägg här ovan.

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fejsbock?

Inlägg av HSE »

Inte för att jag nånsin varit på FB men jag trodde att FB var på väg att bli "ute". Ex min dotter har slutat med det :wink:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Raketsport »

HSE skrev:Inte för att jag nånsin varit på FB men jag trodde att FB var på väg att bli "ute". Ex min dotter har slutat med det :wink:
Ja, jag har också hört att de blivit ute med FB och att antalet avtar bland de yngre grupperna som är under 25 år. Tyvärr tar det väl oss medelålders lite tid innan vi hänger med i trenderna :D Vi är ju inte så snabba av oss :lol:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Coolvette »

Tomas skrev:Det här forumet (forat?) är överlägset FB, tycker jag. Framför allt att all historik finns här, det går att söka efter "hur gör man X?", eller alla trådar om "tvåväxlad sachs tramp". Och bygg-/renoveringstrådar som går att följa, oavsett hur länge de håller på. Och håller fullständigt med Jossans inlägg här ovan.

/Tomas
Håller med till 100%.
Även om jag har en paus från mekandet så följer jag intresserat detta forum liksom ett par moppegrupper på Facebook.
Min känsla är absolut att detta forum är mer personligt än grupperna på FB, hoppas att det inte dör ut!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Raketsport »

Håller med er Tomas och Coolvette. Jag kommer att hålla igång raketsportforumet så länge folk vill vara här.

En sak jag tänkt på gällande facebookgrupperna är att många delar säljs där nu, men det verkar som att flertalet affärer inte går i lås. Köpare hör inte av sig efter de sagt att de köper och man läser varje vecka om folk som blivit blåsta efter betalning. De bör vara lätt att skapa fejkprofiler och blås folk på pengar för de flesta kanske känner sig trygga när man ser ett personkonto med bilder på "säljaren".
Känns som att man tappar lite av säkerheten utanför köp och säljsajter eller har jag fel?
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fejsbock?

Inlägg av HSE »

Raketsport skrev:Håller med er Tomas och Coolvette. Jag kommer att hålla igång raketsportforumet så länge folk vill vara här.

En sak jag tänkt på gällande facebookgrupperna är att många delar säljs där nu, men det verkar som att flertalet affärer inte går i lås. Köpare hör inte av sig efter de sagt att de köper och man läser varje vecka om folk som blivit blåsta efter betalning. De bör vara lätt att skapa fejkprofiler och blås folk på pengar för de flesta kanske känner sig trygga när man ser ett personkonto med bilder på "säljaren".
Känns som att man tappar lite av säkerheten utanför köp och säljsajter eller har jag fel?
Håller med, känns som detta forum är säkrare i det fallet, man vill ju inte bli uthängd här för tveksamma affärer :D Jag sålde en flakmoped motor till en kille som hittade den/mig via detta forumet och han var lite nervös för att sätta in betalningen i förskott vilket jag tyckte var överdrivet :? Forum medlemmar som medverkat här i åratal litar jag i alla fall på och tror på deras objekt bedömmningar...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Fejsbock?

Inlägg av Micke S »

Ja det är inte ovanligt med bedrägerier på FB. När jag blir kontaktad via PM av någon som vill sälja något som den tror att jag kan vara intresserad av säger jag nej om det inte är någon jag känner.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Fejsbock?

Inlägg av Patrik »

Med alla köp å sälj ställen som finns nu så är det ju omöjligt att ha koll på allt.

Förr räckte det med Blocket och Tradera för att ha bra täckning men nu finns ju "miljoner" med grupper på FB.

Har själv lagt ut några prylar på FB men det har oftast slutat med att jag lagt ut det på Tradera istället för på FB har det funnits intressenter men de har har ju inte fått tummen ur utan bara velat hit å dit men på Tradera såldes det rätt omgående.

/ P
Skriv svar