Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
MAV
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 aug 2017, 10:53
Ort: Nära havet

Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av MAV »

Hej

Hur mycket blandning av olja kör ni med i era veteranmoppar. Köper ni färdigblandad 2% bensin eller gör ni egen 4% olja i bensinen. Blir då inte moppen slöare
med 4% olja i bensinen?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av Micke S »

Jag blandar 4 % själv och har inte upplevt moppen som slö.

Motorn kommer inte att skära ihop med 2 % olja men 4 ger lite mer marginal, speciellt på trimmade motorer.

Om man ändrar mellan 2 och 4 % kan det vara aktuellt att ändra huvudmunstycke. Med mer olja rinner bensinen lite trögare så att det behövs något eller några steg större huvudmunstycke om man vill få in samma bränslemängd.

En 4 %-repa
https://www.youtube.com/watch?v=j66xqTn4e6A" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av HSE »

MAV skrev:Hej

Hur mycket blandning av olja kör ni med i era veteranmoppar. Köper ni färdigblandad 2% bensin eller gör ni egen 4% olja i bensinen. Blir då inte moppen slöare
med 4% olja i bensinen?
Varierar, köper miljöbränsle för det mesta och lägger till till minst 3% olja men ibland blandar jag vanlig bensin. Eftersom våra gamla mopedmotorer var byggda för 4% så vill jag inte gå ned till 2% om det inte är en motor utan glidlager. Skillnaden på gamla mopedmotorer och ex nyare motorsågs motorer som skall ha 2% är att de senare har nållager överallt... Beträffande att mindre 0lja skulle ge mer motoreffekt är det en fråga som diskuteras i modellflygkretsar där motorerna går med runt 12% oljeblandning. Argumentet för mer effekt där är att oljan tar upp utrymme i förbränningsrummet utan att bidra till den så mindre olja mer bränsle. Argumentet mot är att oljan bidrar till att täta motorn bättre och att höja kompressionen. En varvtals mätning med samma motor och propeller och 6 och 12 % bränsle ger liten ökning med mindre olja men mer slitage och en moped motor med 2 eller 4% olja tror jag inte blir mätbar skillnad på.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

MAV skrev:Hej

Hur mycket blandning av olja kör ni med i era veteranmoppar. Köper ni färdigblandad 2% bensin eller gör ni egen 4% olja i bensinen. Blir då inte moppen slöare
med 4% olja i bensinen?
Hej!
Den eviga frågan, som det kanske inte finns ETT svar på?

Jag använder alkylatbensin, ASPEN 4t och blandar i olja själv.
En inblandning på 4% är ett riktmärke för mina gamla mopeder, någon av dem lämnar uppskattningsvis 2 PS.
Vi talar alltså om låga effektuttag och långtifrån perfekta, något slitna motorer med produktionstoleranser.
Om vi funderar på vad för olja dessa motorer fick när de var unga så handlade det ofta om en "vanlig motorolja" singlegrade SAE 40 eller 50.
Ofta 4% inblandning, vid inkörning kanske 5%.
Moderna tvåtaktsoljor är väldigt ofta "självblandande" det vill säga att de är utspädda med något kolväte i stil med fotogen/lacknafta.
Så, funderar man lite över det kommer man nog fram till att den egentliga oljeinblandningen blir inte 4% utan avsevärt lägre.
Oljefilmen som bildas skall vara anpassad till hur bl.a. lagren är beskaffade och dess spel.

Nu är det visserligen så att moderna oljor för tvåtaktsmotorer i regel är avsevärt bättre på många punkter än den olja som ursprungligen rekommenderades för motorn.
Här är det nog lätt att förledas till slutsatsen att man kan dra ned på oljeinblandningen, "den moderna oljan smörjer så mycket bättre".
Detta antagande nog något förhastat, en modern olja som är "utspädd" med ett inblandningsförhållande på 2% KANSKE inte klarar att bygga den film som behövs för den aktuella typen av konstruktion och med dess (slitna) spel.

Mycket kan skrivas om detta, jag nöjer mig här.
Jag gör inte anspråk på att detta är den absoluta sanningen utan uppmanar till vidare studier...
Men MÅSTE ta hänsyn till den aktuella applikationen!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av Raketsport »

3-4 % oljeblandning är vad jag rekommenderar för otrimmade motorer.
Har för längesedan testat att köra med 2% på motorer med kolvbultsbussning och tycker de har haft tendens att värmenypa.
Kör nu på 3% (ibland 4%) och en gång på 6% då jag råkat blanda i olja två gånger i samma bensindunk. Det gick fint det med :D [badair]
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av HSE »

För att underlätta själva blandat kan man kolla hos Jim. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -bensinen/" onclick="window.open(this.href);return false;. Ibland står det still när man står där med sina mått...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av HVA59 »

Jag har tre olika dunkar, till olika mopeder. En med helt vanlig Aspen 2% motorsågsbensin, till Puch Maxin eftersom den inte ska ha mer än så.
En med Aspen och lite 2taktsolja så att det blir ca 3%, används till vanliga 2-växlade mopeder, typ Fram-King, Husqvarna, HMW, mf.
Och till sist en med Aspen och 2t olja så att det blir ca 4 till 5% blandning, denna använder jag dock bara till Husqvarna Novoletten, och i vissa fall Vimplen, eftersom Novoletten ska ha 5% original.

Men det här med att det går slöare med mer olja kan jag hålla med om, dat har hänt att jag räknat fel och blandat typ 6% i stället för 3%, och då går mopeden inte bra, det bara ryker och stånkar...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
MAV
Inlägg: 29
Blev medlem: 30 aug 2017, 10:53
Ort: Nära havet

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av MAV »

Har märkt att gammelmoppen går bättre å bättre ju mer jag kör samt går nästan bättre med 4% olja och ryker inte.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Oljeblandning i bensin 2-4% ?

Inlägg av Micke S »

MAV skrev:Har märkt att gammelmoppen går bättre å bättre ju mer jag kör samt går nästan bättre med 4% olja och ryker inte.
Jag man vinner en del på att köra 4%, både i säkerhet och prestanda genom att motorn blir tätare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar