Färgborttagning - frågor, tips och tricks

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
MrSpokk
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jul 2013, 06:38
Ort: Hillerstorp
Kontakt:

Färgborttagning - frågor, tips och tricks

Inlägg av MrSpokk »

Hej hej,

Fått tag i ännu ett projekt (körbart sådant) i form av en Crescent 1209.
Någon tidigare ägare har dock valt att lacka över den orangea originalkulören med en vinröd metallic + lackat skärmar, kedje- och svingskydd i silver.

Min fråga lyder - kan jag köpa Biltemas färgborttagning och använda detta för att få bort denna omlackering, utan att originalfärgen släpper under?
Jag har också hört att man skulle kunna använda sig av bromsvätska vid färgborttagning - bra eller anus?

Bild
MVH
/ MrSpokk
Mange
Inlägg: 578
Blev medlem: 24 feb 2009, 00:00
Ort: Smebacken
Kontakt:

Re: Färgborttagning - frågor, tips och tricks

Inlägg av Mange »

Mopedrenovering.se har färgborttagning på spray eller så köp CRC gasket remover.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Färgborttagning - frågor, tips och tricks

Inlägg av Hynboholm »

Jag har använt Biltemas färgborttagning och tycker att den funkar bra och skonsam mot originalfärgen.
Det svåra är att veta hur länge färgborttagningen ska verka.
Tyvärr är det inte ovanligt att "lackeraren" slipat lite innan lack, så förvänta dig inte toppskick på originallacken.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Färgborttagning - frågor, tips och tricks

Inlägg av HSE »

Hynboholm skrev:Jag har använt Biltemas färgborttagning och tycker att den funkar bra och skonsam mot originalfärgen.
Det svåra är att veta hur länge färgborttagningen ska verka.
Tyvärr är det inte ovanligt att "lackeraren" slipat lite innan lack, så förvänta dig inte toppskick på originallacken.
För att nya färgen skall fästa måste den gamla mattas ned så det är bara om en klant varit framme som original lacken är fin.
Skriv svar