Sida 1 av 1

Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 20:31
av Jfk
Bara en liten undran. Jag ser titt som tätt mopeder som jag aldrig tidigare har sett. Märken som jag aldrig tror sålts i sverige. Öststatsmopeder,italienska skapelser,ks 50 med trampor... Jag fårstår ju att mång av dessa avarter är importerade,de flesta ganska nyligen. Även firmor som säljer på te,x blocket,med texten,”bara att hoppa upp och köra,perfekt får mopperallyn”. Men hur är det? Är det bara att ”hoppa upp och köra”? Vad säjer lagen? Dessa modeller är väl inte typgodkända i Sverige,är dessa ändå lagliga att köra på allmän väg med? Om man vill vara laglig,så att säga.

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 20:34
av Jfk
Ja,nu var det ju inte meningen att vara hobbypolis. Haha,utan jag blev bara nyfiken.

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 20:54
av Raketsport
Det krävs att mopeden är typgodkänd i Sverige för att vara laglig.
Det är inte mopeder som inte importerats i dag, men det går att typa dem genom besiktning. Dessutom har vi andra krav på hästkrafter än många andra länder så det gäller att se till att den inte blir typad som motorcykel.
Mopederna får säljas av vem som helst, även firmor, men de får inte framföras på vägarna enligt lagen.

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 21:00
av SS440-80
Helt rätt, har de inte typning i Sverige så är de inte godkända att framföra på allmän väg.
Nu kan man tycka att det är lite larvigt att en Zündapp ZD25 Bergsteiger inte får köras här, när man får farta fram i 45 km/tim med en plastscooter där du inte ens kan sätta ned fötterna om det skulle behövas... 8-X

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 21:19
av Jfk
SS440-80 skrev:Helt rätt, har de inte typning i Sverige så är de inte godkända att framföra på allmän väg.
Nu kan man tycka att det är lite larvigt att en Zündapp ZD25 Bergsteiger inte får köras här, när man får farta fram i 45 km/tim med en plastscooter där du inte ens kan sätta ned fötterna om det skulle behövas... 8-X
Ok,då har jag fattat det rätt. Så nu att du är säfsing :D . Funderar att ta med grannen och våra moppar till mopperallyt. Är starten vid pizzerian eller?

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 22:02
av SS440-80
DET TYCKER JAG ABSOLUT ATT DU SKA GÖRA mistick_yes.gif
Det är jag och en kompis som arrangerar mopedrallyt här, så kommer du så lär vi nog ses :thumb:

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 23:13
av Jfk
SS440-80 skrev:DET TYCKER JAG ABSOLUT ATT DU SKA GÖRA mistick_yes.gif
Det är jag och en kompis som arrangerar mopedrallyt här, så kommer du så lär vi nog ses :thumb:
Aha. Ja,jag bor ca 2 mil därifrån. :D

Re: Importerade mopeder.

Postat: 05 jun 2018, 23:59
av erlan
"så det gäller att se till att den inte blir typad som motorcykel."

det beror ju på om man tänker trimma mer eller inte.

jag har nåt minne av att jag läst om hur man gör, och vad som gäller på
någon myndighets hemsida.

erlan

Re: Importerade mopeder.

Postat: 06 jun 2018, 10:29
av Raketsport
erlan skrev:"så det gäller att se till att den inte blir typad som motorcykel."

det beror ju på om man tänker trimma mer eller inte.

jag har nåt minne av att jag läst om hur man gör, och vad som gäller på
någon myndighets hemsida.

erlan
Tänkte mer om man vill typgodkänna ett fordon som man tror är en moped men har 1,6 hk istället för en. Många vet inte vad som gäller för mopeder idag, så det är bäst att vara tydlig. Om man sen vill köra trimmad moped eller inte är inget jag fördömer eller berömmer.
Skrev den här 2011 om typintyg på moped http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... dre-moped/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Importerade mopeder.

Postat: 07 jun 2018, 14:59
av erlan
nu lyckades jag googla fram det jag visste jag sett.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 010_87.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

2a kap, 32a § samt 4e kap. är det som berör mopeder.

synnerligen krångligt, men inget som säger att det inte går.
är förmodligen inte värt besväret.

nu fattade jag hur du tänkte, Jossan. ja det vore ju lite tokigt att upptäcka att man har för stark motor, när man står på bilprovningen. eller att det är en 40-moped man försöker besikta som 30-moped.

erlan

Re: Importerade mopeder.

Postat: 11 jun 2018, 22:04
av umekille
Var det inte 1999 som det blev slut besiktiga hembyggen och mopeder
som vi klassar 30mopeder idag...

Re: Importerade mopeder.

Postat: 12 jun 2018, 08:54
av Raketsport
Inte när jag talade med bilprovningen och trafikverket i alla fall. De hänvisar till att typbesiktning är lagstadgat för nytillverkade mopeder, hemmabyggen och trimmade moppar.

Re: Importerade mopeder.

Postat: 14 jun 2018, 23:43
av umekille
"I november 1998 infördes ett nytt regelverk för den så kallade EU-mopeden i Sverige. EU-mopederna delas in efter toppfarten: Klass I är byggda för högst 45 km/tim och klass II för högst 25 km/tim. Då bestämdes också att alla de gamla svenska mopederna som är byggda för toppfarten 30 km/tim ska tillhöra samma klass som mopederna som är byggda för 25 km, alltså klass II.

I och med det nya regelverket kom också den nationella klass I-mopeden att tillhöra klass II. I dessa äldre mopeders typintyg står det klass I om vikten är över 60 kg, eller om den har fler än 2 växlar. Men enligt de nya reglerna tillhör mopeden ändå klass II och får exempelvis köras på cykelbanorna och det krävs inte något AM-körkort.

Nationella typintyg för svenska 30-mopeder fick utfärdas fram till och med den 16 juni 2003. Efter detta datum är det inte tillåtet att utfärda nationella typintyg – alla mopeder ska nu vara EU-typgodkända."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r-klass-I/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Importerade mopeder.

Postat: 15 jun 2018, 18:06
av erlan
nåja nu var det väl inte typbesiktning, och typgodkännande (altså ett antal mopeder av exakt samma modell, i komersiellt syfte) som tråden handlade om från början?
utan registreringsbesiktning/mopedbesiktning av enstaka ex för eget bruk?

erlan

Re: Importerade mopeder.

Postat: 15 jun 2018, 18:09
av Micke S
umekille skrev:"

Nationella typintyg för svenska 30-mopeder fick utfärdas fram till och med den 16 juni 2003. Efter detta datum är det inte tillåtet att utfärda nationella typintyg – alla mopeder ska nu vara EU-typgodkända."
Det känns tryggt att det skapas regler för allt inom EU som ska följas av alla så att man slipper tänka själv :wink: