Mopedregler (plastvarning)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Mopedregler (plastvarning)

Inlägg av frippegubben »

Hmm, vågar nästan inte fråga om plastbaljor här, men vad gör man inte när dottern börjar närma sig 15 och hon åtminstone vill ha moped, om än en plastskoter...

Nåväl, jag hittade en fin på annons, en klass 1, dvs EU-moped. Med 4-taktsmotor. Bra så, men här kommer min fundering. Säljaren säger att det sitter 100cc på och att den sålts så original (han har haft den sen ny) och att den är godkänd som moped på det viset och gör ca 60 km/h.
Hur fasen hänger det här ihop? Lurar han mig? Är han lurad? Riskerar jag att ge dottern nåt hon åker dit på och får böter och framtida körkortsplaner grusade?
Jag trodde moped var 50cc och max 45 km/h, men när jag kollar så ser jag flera EU-mopeder på annons där de skriver 100cc.

Kan nån reda ut hur det funkar med moderna mopeder? Eller måste jag ta mig in på nåt plastforum och fråga snorungarna där hur det hänger ihop???
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mopedregler (plastvarning)

Inlägg av erlan »

nåt lurt är det.
klass ett moped är ju registrerad, och då borde det stå i fordonsregistret om
man har fått dispens för större volym.

men det har förekommit att fabrikerna monterat fel delar, och skickat hit
mopeder med för hög toppfart.

eftersom man stiftat en ny lag så räknas det som fortkörning om man kör fortare än 45 på moped.
oavsett om mopeden är trimmad eller inte, och om det står högre fart på skyltarna.

jag skulle även kontakta generalagenten och fråga om den större volymen.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Mopedregler (plastvarning)

Inlägg av erlan »

nåt lurt är det.
klass ett moped är ju registrerad, och då borde det stå i fordonsregistret om
man har fått dispens för större volym.

men det har förekommit att fabrikerna monterat fel delar, och skickat hit
mopeder med för hög toppfart.

eftersom man stiftat en ny lag så räknas det som fortkörning om man kör fortare än 45 på moped.
oavsett om mopeden är trimmad eller inte, och om det står högre fart på skyltarna.

jag skulle även kontakta generalagenten och fråga om den större volymen.

erlan
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Mopedregler (plastvarning)

Inlägg av frippegubben »

I registret står det 50cc, men vet inte om det är en "äkta" uppgift eller bara blir så när det är moped oavsett.
Hittar ingen generalagent för SYM, vete tusan vem som importerar dem.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Mopedregler (plastvarning)

Inlägg av JoNo »

Saxat från sida under transportstyrelsen:

"Moped
Ett motorfordon som är konstruerat för en hastighet av högst 45 kilometer i timmen som, om det drivs av en förbränningsmotor med gnisttändning, har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, eller, om det drivs av en förbränningsmotor med kompressionständning, har en slagvolym av högst 500 kubikcentimeter, eller är försett med annan motor för framdrivande och som har

1. två hjul samt en nettoeffekt som inte överstiger 4 kilowatt,

2. tre hjul och en vikt i körklart skick av högst 270 kilogram samt en nettoeffekt som inte överstiger 4 kilowatt, eller

3. fyra hjul och en vikt i körklart skick av högst 425 kilogram samt

en nettoeffekt som inte överstiger 4 kilowatt, eller

4. fyra hjul, ett karosseri med högst tre dörrar och en vikt i körklart skick av högst 425 kilogram samt en nettoeffekt som inte överstiger 6 kilowatt.

Vid beräkningen av en mopeds vikt ska i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in.

Mopeder delas in i klass I och klass II.
Moped klass I
En moped som inte hör till klass II.
Moped klass II
En moped som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt och

1. är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen, eller

2. är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen."

Så om inte mopeden har diesel så är den olaglig...
Tror nog säljaren är lurad, okunnig eller pratar till sin fördel.
Skriv svar