Den lever!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Den lever!

Inlägg av Tomas » 27 okt 2018, 10:34

kompressor-mätare2.jpg
https://photos.app.goo.gl/ByaP3SxoephXkwXE7
Fattas en tryckströmbrytare, vattenavsklijare och lite annat småpill kanske (backventil, så att luften inte pyser ut bakvägen när den står still?).

En Brunner kylkompressor tillverkad för länge sen.
Tanken är från -58, tillverkad av Svenska Maskinaktiebolaget Greiff i Västberga, Stockholm.
Har haft den stående i minst tio år sedan jag köpte den (för 600:-) men började fixa iordning den i somras.

Någon som har en uppfattning om det är lämpligt/tillrådligt att köra den snabbare? Ändra utväxlingen, alltså.

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T100 -13

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Den lever!

Inlägg av Micke S » 27 okt 2018, 11:00

Det som kan hända om man ökar varvtalet är att det blir en sjuhelvetes obalans. Vill du ha större kapacitet, i alla fall under kortare tid. Är det enklare att ha en större tank.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

tompa
Inlägg: 2730
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Den lever!

Inlägg av tompa » 28 okt 2018, 20:06

Om det är en kylkompressor bör den klara runt 20 kg tryck

Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Den lever!

Inlägg av Tomas » 28 okt 2018, 21:47

Mycket möjligt men tanken är specad till 8 bar (provtryckt till 11) och det gjordes inte i går.... Att få upp den till 8 bar skulle jag tro tar uppåt 15 minuter.
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T100 -13

HSE
Inlägg: 4643
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Den lever!

Inlägg av HSE » 29 okt 2018, 07:35

Jag växlade upp en sådan där för en 30 år sedan, inga problem. Men den hade ingen jätte kapacitet.

Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Den lever!

Inlägg av Tomas » 29 okt 2018, 16:48

HSE skrev:Jag växlade upp en sådan där för en 30 år sedan, inga problem. Men den hade ingen jätte kapacitet.
Nä, det är ganska klart. Men det är ett (par) steg upp från en sån här:
kompr.png
kompr.png (127.68 KiB) Visad 817 gånger
:wink:
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T100 -13

Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2029
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Den lever!

Inlägg av Baronen » 30 okt 2018, 06:33

Jag gjorde iordning en Biab från -56 för några år sedan. Den hade stått i ett villagarage i Bångbro sedan mitten av 60-talet. Under allt damm så fanns en helt osliten maskin med oskadad mekanlack på. Den är behaglig då den inte varvar som en modern kompressor och således ganska tyst. Levererar ca 112l/min och får stå för försörjningen till däckmaskinerna :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE

Tomas
Forumsponsor
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jan 2008, 00:00
Ort: Huddinge

Re: Den lever!

Inlägg av Tomas » 30 okt 2018, 21:19

Baronen skrev: Levererar ca 112l/min och får stå för försörjningen till däckmaskinerna :)
Hur räknade du ut det?

/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T100 -13

Skriv svar