Identifiering
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Identifiering
Hej
Ny på raketsport.
Jag blev i veckan ägare till en gammal crescent moped som jag tänkte fixa i ordning. Helt nybörjare på detta så mottager gärna tips på vad man ska tänka på.
Jag hittar inte riktigt vilken modell det är jag köpt. Ägaren kallar den för 52:an för han påstår den är från -52. De saxopeder som ser likadana ut har trampor - denna har kick. Tvåväxlad sachsmotor.
Någon som utifrån bifogade bilder kan se vad det är för någon modell?
Hälsar
Tomas
.
Ny på raketsport.
Jag blev i veckan ägare till en gammal crescent moped som jag tänkte fixa i ordning. Helt nybörjare på detta så mottager gärna tips på vad man ska tänka på.
Jag hittar inte riktigt vilken modell det är jag köpt. Ägaren kallar den för 52:an för han påstår den är från -52. De saxopeder som ser likadana ut har trampor - denna har kick. Tvåväxlad sachsmotor.
Någon som utifrån bifogade bilder kan se vad det är för någon modell?
Hälsar
Tomas
.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Identifiering
Hej och välkommen till forumet.
Det är en Crescent Saxoped 1125 B som tillverkades mellan 1956-58. Motorn är utbytt, det ska vara en 2-växlad Sachsmotor fast med trampor. Kickmotorn kom först 1961 på svenska mopeder. Exakt tillverkningsår kan du utläsa från ramnumret som är placerat på ramen nedanför sadelstolpen. Första siffran efter N:et anger tillverkningsår. Ex. 5=1955, 6=1956 o.s.v. Gäller endast Nuymansmopeder 1953-1962.
Här kan du läs om Saxopeden: https://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm
Kan tillägga att Nymanbolagen som saluförde Crescent och NV mopeder lanserade sin första mopedmodell 1953.
Det är en Crescent Saxoped 1125 B som tillverkades mellan 1956-58. Motorn är utbytt, det ska vara en 2-växlad Sachsmotor fast med trampor. Kickmotorn kom först 1961 på svenska mopeder. Exakt tillverkningsår kan du utläsa från ramnumret som är placerat på ramen nedanför sadelstolpen. Första siffran efter N:et anger tillverkningsår. Ex. 5=1955, 6=1956 o.s.v. Gäller endast Nuymansmopeder 1953-1962.
Här kan du läs om Saxopeden: https://www.raketsport.com/saxopeden_54_59.htm
Kan tillägga att Nymanbolagen som saluförde Crescent och NV mopeder lanserade sin första mopedmodell 1953.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Re: Identifiering
Tack!
Motorn heter Sachs 50/2 KS
Vet någon vad originalmotorn heter (alltså den med trampor)?
Motorn heter Sachs 50/2 KS
Vet någon vad originalmotorn heter (alltså den med trampor)?
Re: Identifiering
Jossan kan säkert dom här modellerna bättre, men om inte mitt minne sviker så hette dom 50/2 S
det finns trampmotorer av senare årsmodell, speciellt om man letar på kontinenten.
om mopeden är tänkt att användas någotsånär flitigt så tycker jag att det är en vettig
avvikelse från original. dom tidiga motorerna har några nackdelar som gör det onödigt krångligt.
du har sett att den är rejält trimmad?
hur var det hobbex uttryckte det? vida överstiger laglig hastighet?
erlan
det finns trampmotorer av senare årsmodell, speciellt om man letar på kontinenten.
om mopeden är tänkt att användas någotsånär flitigt så tycker jag att det är en vettig
avvikelse från original. dom tidiga motorerna har några nackdelar som gör det onödigt krångligt.
du har sett att den är rejält trimmad?
hur var det hobbex uttryckte det? vida överstiger laglig hastighet?
erlan
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Re: Identifiering
Vad avses med detta? Vilka nackdelar hade de tidiga motorerna?
Nej, Inget jag känner till. Vad menas med ”rejält trimmad”
Undrar
Tomas
Re: Identifiering
De största skillnaderna verkar väll tydligen vara att de tidiga har ett annat tändsystem, plus en annan vevaxel än de senare. Dessutom har de riktigt tidiga kedja i transmissionen istället för kuggdrev som de senare. Sen vet jag inte om det är så stor nackdel med det, förutom att det verkar vara svårare att få tag i delar till dem...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Re: Identifiering
Jag har nu tittat på det instansade numret på ramen under sadeln. Det börjar med N7 vilket alltså betyder att den är från -57.
På annat material på detta forumets står det att 1125B från -57 har röd lack. Fel i materialet?
På annat material på detta forumets står det att 1125B från -57 har röd lack. Fel i materialet?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Re: Identifiering
Nu vet jag vad du menade. Det är ju en 60-kubiks cylinder på den. Har nu införskaffat en originalmotor med trampor. Fick tag på den som drivs med kugghjul inne i motorn. Någon som vet huruvida det är den som ska vara på en 57:a?
Re: Identifiering
Nu är min inte en 1125, utan en 1126, men den är även den av 57 års modell, och dem ska nog ha samma motor tror jag. Men det verkar som att 57 orna, eller i alla fall min ska ha någon slags övergångsmodell av Sachs motorerna, min har nämligen det tidiga tändsystemet, med annan kona än de senare, fast den är ändå kuggdriven i transmissionen. Om din motor har det tidiga Bosch tändsystemet med lite udda svänghjul i aluminium så borde det vara en likadan motor som min, och då är det nog en sån motor som det ska vara, sen gör det ju inte så mycket i och för sig eftersom dem ser likadana ut på utsidan oavsett.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19
Re: Identifiering
Precis en sådan som jag införskaffat. Den har det tidiga tändsystemet med udda svänghjul men ändå kuggdriven transmission. Känns som det kan bli braHVA59 skrev: ↑12 jan 2020, 18:02 Om din motor har det tidiga Bosch tändsystemet med lite udda svänghjul i aluminium så borde det vara en likadan motor som min, och då är det nog en sån motor som det ska vara, sen gör det ju inte så mycket i och för sig eftersom dem ser likadana ut på utsidan oavsett.
Motorn var lite ärgad inne i vevhuset så jag ska ge mig på med rengöring i morgon (med bensin) och hoppas det bara är ytligt. Den kändes fin i lagren...
.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Identifiering
Modellen fanns att köpa som röd eller duvblå, så båda är rätt.Tomasnilsson skrev: ↑12 jan 2020, 11:44 Jag har nu tittat på det instansade numret på ramen under sadeln. Det börjar med N7 vilket alltså betyder att den är från -57.
På annat material på detta forumets står det att 1125B från -57 har röd lack. Fel i materialet?
Rätt motor är som Erlan skrev Sachs 50/2 S. Motorn var på den tiden på 0,8 hk och är enligt mig både bättre och starkare än de som tillverkats en bit in på 60-talet som upplevs slöa.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Identifiering
Utvecklingen av sachsmotorn gick nog fort första åren på -50talet.
det finns många detaljvariationer på dom tidiga motorerna. men jag har inte riktigt
koll på alla, eller vad som kom i vilken ordning.
0,8 hk motorerna hade 12mm insug, och var strypta med en annan utformning på kolven nedanför
spolportarna, samt ett större förbränningsrum i toppen. dom hade även trängre urtag i blocket nedanför spolportarna. och kröken stack in ett par decimeter in i ljuddämparen.
misstänker att det är få av dom som har alla strypningarna på plats idag.
erlan
det finns många detaljvariationer på dom tidiga motorerna. men jag har inte riktigt
koll på alla, eller vad som kom i vilken ordning.
0,8 hk motorerna hade 12mm insug, och var strypta med en annan utformning på kolven nedanför
spolportarna, samt ett större förbränningsrum i toppen. dom hade även trängre urtag i blocket nedanför spolportarna. och kröken stack in ett par decimeter in i ljuddämparen.
misstänker att det är få av dom som har alla strypningarna på plats idag.
erlan