Tjejmoppe..?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Tjejmoppe..?

Inlägg av TolvNollNio »

Läste om detta i någon motortidning..
Faktiskt bara hört en moped kallas för det, en som sa det om Zündapp CS50 kallats för det när den var ny.
Dom tuffa pågarna körde tydligen enligt han Zündapp KS50 529 modellen.

Tänker då tillbaka på vad klasskamraterna i skolan körde:
Lena, kortast i klassen körde en blå Crescent 50SS
Mariana, en gul Yamaha FS1
Maria, en blå Puch Montana
Gunnel, en blå Puch Dakota
Inger, en blå Zündapp ZD30
(Fyller på listan mer senare..)
Körde själv en röd Crescent 50SS (med breda sadeln!)
Peter, en röd Monark 50SS (smala sadeln.
Uffe, en blå Puch Nevada
Stefan, en Golden Champ
Micke P, en röd Gilera Touring
Micke S, en röd Suzuki K50
Anders, en blå Puch Nevada
Kent-Göran, en röd Gilera Touring
Martin, en blå Puch Dakota
Christer, en blå Rex Grand Sport 4-växlad!

Ja jag får kolla med Christer vilka jag missat, men tror ändå inte någon utpräglad tjejmoppe fanns.

Hur var det i din skola, fyll gärna på med vad som kördes med i din skolklass för visst måste det här utredas! 😉 😁

(Redigerat, blir nog påfyllt mer..)
Senast redigerad av TolvNollNio den 28 aug 2020, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av Raketsport »

Jag skrev om detta i min senaste spalt och håller med. Ordet tjejmoppe användes och används nog främst i syfte att reta killar med som att det skulle vara dåligt eller mindre tufft att vara tjej eller gilla något som tjejer också gillar. Däremot riktade sig vissa modeller till hemmafruar som ville kunna transportera sig självständigt. De var låga och hade U-ram för att du skulle kunna köra med kjol eller klänning. Compacten är ett exempel som faktiskt kom att bli en populär moped i alla målgrupper.

När jag var 15 år hade många tjejer och killar en äldre moped i stugan, men till skolan åkte man buss eller cyklade på bockstyrad Crescent.
Vi var fem i hela högstadiet som körde moppe till skolan och jag var enda tjejen.
Jag hade Yamaha FS1
Tre stycken (vilka namn jag ej minns) körde Suzuki K50
Den långhårigaste hårdrockaren i plugget körde Yamaha Yankee. Han var säkert 180 cm lång och så moppen såg ut som en minibike.

Ingen talade då specifikt om tjej- eller killmoppe eftersom mopeder i allmänhet var otrendigt 1987. Däremot var cyklarna olika i ramen, som om någon tjej någonsin cyklar bockstyrat med kjol. Tjejer cyklade med pojk- och herrcyklar, men aldrig såg jag en kille cykla damram.
//Jossan
Josefine Andersson
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av TolvNollNio »

Jo jag vet nog var jag läst det 😜

Blev rejält förvånad när jag fick se Dan* komma körande på en Crescent Compact för ett par år sen, han som normalt körde Cadillac eller tung custom-mc.
En in i minsta detalj likadan Compact han haft i femtonårsåldern, dessutom kunde han exakt vad som skiljde mellan årsmodellerna.
Men som sagt "tuffa grabben" på en Compact!

Kan inte minnas någon i skolan körde Puch Maxi, en moppe Puch-Journalen gärna ville få framstå som tjej-moppe.
Fast det var nog några år före min moppetid började, 1980 ..alldeles för sent på hösten.

Kanske köra moped på åttio-talet var mer jämlikt än man trodde?!!
Blå/vit Monark 1209
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av TolvNollNio »

Raketsport skrev: 28 aug 2020, 10:55 Jag hade Yamaha FS1
Vi har alla våra kors att bära 😉 😂
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av HSE »

När jag var 15 (1960) var det bara en i gänget som åkte Zundapp sportmodellen. Vi andra sparade in någon hundring och körde vad som senare kallades tjejmoppe Fanns ingen tjej som körde moppe i trakten då så ordet var inte aktuellt direkt...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av Lolalola »

Jag kan inte dra mig till minnes en enda tjej som körde moppe här hemmavid i början av 80-talet. En kompis till mig påstods ha sin Dakota tillsammans med sin syster men frågan är om hon någonsin körde på den. Jag tror inte det.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av erlan »

Compact var definitivt inte renodlad tjejmoppe. den var trimmarnas favorit här i stan. och även favorit bland dom som inte trimmade. den gick nämligen ganska bra otrimmat jämfört med andra otrimmade modeller. alternativen till MCB som såldes här i stan var puch, suzuki och gilera.
den enda som kunde matcha sachsen otrimmat mot otrimmat var gileran. puchen och suzukin blev efter.
en compact, eller i mitt fall en stockholmare,med 4,3a var en riktigt kul skapelse.
det vi kallade tjejmoppe var maxi, ciao och liknande. men jag vet inte om dom få som sågs utanför skolan verkligen kördes av tjejer.

erlan
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av Lolalola »

Hos oss var Compact mer av en "andra-moppe" och nästan alla hade en på lut nere i källaren. Bra att ha ifall den vanliga moppen skulle gå sönder.
Själv har jag nog haft fyra eller fem stycken. Tvåväxlade allesammans.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av TolvNollNio »

Var nog lite unikt, men på min högstadieskola hade vi mopedutbildning. På schemalagd lektionstid!
Går att läsa om det i ett av dom senare numren av Puch-journalen.
Skolan köpte in tolv sprillans nya mopeder, tre Puch Dakota tre Puch Nevada och tre Puch Montana.
Nämns märkligt nog knappt i Puch-journalen att det även fanns tre 3-växlade Crescent Compact att köra på.
Något jag själv valde. Körde aldrig Puch!
Dessa moppar köptes in från den moped och cykelaffär i byn som absolut inte sålde något i trimväg.
(Den andra cykel och moppehandlaren fixade allt trim vi behövde 😉 ).
Vi hade både teori och praktik, ja körning på konbana vippbräda och dylikt.
En från motorcykelklubben i grannbyn höll i detta, samt visade oss lättare mekande typ byta tändstift justera bromsar spänna kedjan och fixa nån trasig wire.

Endast en i klassen avstod från att gå utbildningen, en kille. Så en lärare fick hålla lektioner bara för han 😂
Blå/vit Monark 1209
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av TolvNollNio »

Kan tjejmoppe ha menats med dom som körde handväxlat?
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av HVA59 »

Nu är jag jag ju så ung så jag fortfarande går i skolan, så har inte mycket att komma med. Nu för tiden kör ju alla plastmopeder, men jag tycker att på min gamla skola var det välldigt blandat, scootrar som ju ofta ses som "tjejiga" kördes av flera killar, och någon tjej körde crossmoped med! Själv hade jag ju ett antal veteraner och körde med tills jag köpte min Yamaha DT som fick bli skolmopeden. Körde i början främst Crescent 1126, Fram-King och Puch Maxi, men försökte undvika den senare då jag är nästan 2 meter lång så det såg så löjligt ut :roll:

Har hört mycket från pappa om hur det var på hans tid, alla som hade råd körde Zundapp, Sachs var andrahand, och Pucharna ansågs slöa och tråkiga... Pappa hade själv en helt ny Gilera Touring som ju då var typ det finaste som gick att få tag på. Gick i ca 60 tydligen... Såldes tyvärr när han låg i lumpen. Min farbror hade en orange Mustang Mamba som påstods vara byns snabbaste, värre än de fabrikstrimmade :wink: Han hade även en blå Zundapp KS50 som han frontalkrockade med en lastbil, en allvarlig olycka tydligen... Samt en begagnad Gilera som tappade framgaffeln vid en stegring och blev skrot. Sen hade dem en vit Puch Florida som de hade som backracer, vilken pappa kvaddade, och en stelbent Rexoped som enduro moped, för övrigt den enda kvarlevande av deras...
Min morbror körde först Crescent Compact och senare Puch Dakota :)
Lite kul att berätta men kanske lite off topic staff_shutup9ou.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
lasslo
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 jun 2009, 23:00
Ort: Löddeköpinge , Skåne
Kontakt:

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av lasslo »

Raketsport skrev: 28 aug 2020, 10:55

Ingen talade då specifikt om tjej- eller killmoppe eftersom mopeder i allmänhet var otrendigt 1987. Däremot var cyklarna olika i ramen, som om någon tjej någonsin cyklar bockstyrat med kjol. Tjejer cyklade med pojk- och herrcyklar, men aldrig såg jag en kille cykla damram.
Det är helt tvärt om nu :)
Alla killar i tonåren här hemmavid kör damcykel med korg fram. Det är det enda som gäller om man ska hänga med :roll: man ska ha korg till skolväska och gympakassen.
Min 12åriga son är överlycklig att han kan låna sin mammas monark Karin. Hans nästan nya mountainbike har inte rullat en meter på ett halvår.

Ang tjejmoppe så köpte min syster en ny jawa, typ 1987. Den var riktigt dålig så när det var moppedax för nästa syster två år senare byttes den in mot en puch maxi.

Tjejmoppar när jag var 15 ( runt 1991) var chao, Puch maxi, jawa 210. Nån körde skotrett och vespa oxå. Och Peugeot 103(kan den heta så?) fanns även i en tuff modell i många färger, heter nog 103 FUN då, eller nått liknande?
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av umekille »

Jag körde moped några år på 70talet och då i Hörnefors minns jag bara
killars mopeder på mopedparkeringen...hann fasligt slakta/samla på mej
mopedobjekt som skulle custombyggas men blev bara liggandes i laggårn.
Såhär efteråt så kan jag summera...på 80-talet var det skämmigt för en
icke tonåring åka moped(oftast utfrågad hur länge körkortet var indraget)
Jag städade bort all mopeddelar ramar osv som blivit glömt kvar hos föräldrarna
i slutet av 80talet...bara några år senare när moppeintresset började ta fart igen via
den lågkonjunktur smäll som kom vart den som hade moped kallad klok o ekonomisk.
Edit: Den fulla släpen med moped-delar som inte var värt ett uns då jag tömde den
då i slutet av 80talet hade jag kunnat sälja då för minst tio tusen. :|
Tuffa tjejer åkte bakpå sin killes moped. så var det nog oftare än att de ägde en egen.
De tjejer som ägde egen moped gick ofta vidare till mc eller raggarbilsgänget.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tjejmoppe..?

Inlägg av HSE »

Kan tillägga att min syster körde moppe runt 1970, då körde hon Puch Dakota...
Skriv svar