Lågmilad moped, var går gränsen för det enligt dig?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Lågmilad moped, var går gränsen för det enligt dig?

Inlägg av TolvNollNio »

Ja vad är din åsikt om vad som är en lågmilad moped?

Ibland står det "lågmilad" i en annons, ibland följt av miltal i stil med 1428mil.. eller 2600 mil

Tycker själv allt det får vara under 500 mil på en moped för att klassas så.
Gärna under 200 också..
Med tanke på att dom skulle sotas/servas efter 250-300 mil(?)

Sen har väl ganska ofta mätaren kärvat ihop på en äldre moped..
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Lågmilad moped, var går gränsen för det enligt dig?

Inlägg av HSE »

Under 200mil tycker jag när det gäller en moped. En del köptes ju av äldre personer som körde ytterst sparsamt och bara korta sträckor så det fanns en del lågmilare förr. Men de flesta snappades nog upp av ungdomar och kördes sönder i gamla grustag... Jag försökte själv köpa loss en sådan lågmilare, en Vicktoria av ett par grabbar i Borås för en 30 år sedan men de ville inte sälja. Fast den hade redan tagit stryk i deras händer så den var inte i nyskick direkt.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Lågmilad moped, var går gränsen för det enligt dig?

Inlägg av HVA59 »

Skulle väll säga en 300 mil eller så? Brukar säga att min Puch Maxi är lågmilad iof, och den har gått drygt 350 mil nu... Dock troligtvis mindre då mätarskrället visar 50 när man ligger i 30... Man kan som sagt alldrig lita på mätare, min Fram King hade 210 mil på mätaren när jag köpte den, men med tanke på allt glapp i den så ligger det garanterat långt över det... Sen Vimplen till exempel som inte har nån mätare, men den har i princip inte ens varit startad sen den var ny för än jag köpte den, och det märks! Så jag tror nog man får bedömma "lågmilat" mer på hur glappiga ocg slitna dem är än vad mataren visar. Ifall de är orenoverade i alla fall :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar