Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Som ämnet anger. Jag är nybörjare. Hade ingen moppe själv när det begav sig, men har på senare tid tyckt att det skulle vara trevligt att puttra omkring lite.
Mekarkunskaperna är begränsade, så att jag inser ju att det får bli ett renoverat/genomgånget exemplar. Men samtidigt skulle jag behöva lite tips om vad det är jag ska tänka/kika på lite extra. Vad ska man fråga en säljare om osv?

Jag har ingen direkt favorit, men jag har i det senaste tittat en del efter Crescent Compact och tycker den verkar smidig och lagom. Vilken modell/årsmodell ska man kika efter där? 2-växlad/3-växlad?

Den här ser ju jättefin ut. Kan det vara nåt att satsa på? Är det värdelöst, eller är det overkill?

https://www.tradera.com/item/302481/453 ... mpact-1252

Har även sneglat åt en flakmoped, men vet inte heller där vad som "är bra". Ska det vara kick, eller trampor, t.ex.?

Tacksam för tips och åsikter
Gilera CB1 -76
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Skåning »

Att välja/råda något mopedmärke/modell till någon annan är svårt. Handlar så mycket om tycke & smak och kanske inte minst om vad man minns från den tiden man var i moppeåldern. Många vill ha just en sådan moped som man trånade efter då, eller "bara" en kopia av den man körde mest med...
Även faktorer som förvarings och transportmöjligheter kan vara bra att väga in, om det är lämpligast med en liten Compact eller flaka.
Tänk på att många veteranmopeder upplevs idag som "lite små", så är du lång och/eller väger in "lite högre" så kan en lite större modell vara lämpligare, speciellt om du ämnar att köra lite längre rundor.

Har du ingen direkt erfarenhet av mopeder så försök att ta hjälp av någon som har det INNAN du bestämmer dig för köp. Finns tyvärr många mopeder som hade gjort sig bäst osålda och bara för att där tex. är bytt delar för x-antal 1000:- så behöver det inte automatiskt betyda att det funkar.
Provkör en rejäl runda och kolla så att allt önskvärt funkar och att den låter som det ska. Att den startar lätt både kall och varm, att det finns tomgång, accelererar iväg jämt och "svarar på gasen", samt att där är tort och fint runt motorn och inga oljud/skrammel.
Att alla växlarna går i lätt och verkligen blir i läge, både under gaspådrag och motorbroms.
Fälgarna ska ha alla ekrarna på plats, hjulen snurra lätt och utan oljud, samt spåra med varandra. Svänga som den ska och inte drar åt något håll. Bromsar som fungerar och att fjädringen verkligen rör sig.
Nu är där ju (oftast) inte så mycket el på en veteranmoped, men det som finns ska ju fungera.

Rena slitagesaker (som däck, kedja/drev, vajrar, handtag etc) tycker jag är av mindre vikt då det ändå är sådant som man får byta under åren och säger inte så mycket om skicket på själva mopeden. Mera som detaljer att väga in i prutningen.

Har själv några 2-vxl Compact:er (1248), helt klart enkla moped att ha o göra med. Väljer du någon sådan av årsmodell efter 72 (då bytte de från Grimeca till Leleu -nav, känns även igen på att bränslekranen ungefär samtidigt blev placerad på vänster sida av ramen) så går nästan allt till de att köpa över disk idag.
De 3-vxl (1252) tycker många är "lite mera att köra med", men samtidigt så kostar de oftast betydligt mera också. Något som även syns på prislappen på tex Puch Dakota och div Zundapp med...

Lycka till med mopedletandet!
Andreas.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Micke S »

Den gröna Compacten på Tradera ser väldigt fin ut och ett plus är att den är 3-växlad. Om den inte blir jättemycket dyrare är det troligen ett bra köp.

Hade det varit en Zundapp så skulle en skabbig ram utan motor m.m. redan varit uppe i ett högre pris och fina sådana finns nog inte under 35 tusen och kan dra iväg upp runt 100 tusen :shock: Det är förstås tråkigt för det gör att många måste säkert avstår trots att de hade en sådan som ung, så har man positiva minnen av ett annat fabrikat så blir det enklare att hitta något vettigt för rimliga pengar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av SS440-80 »

Flakmoppe är absolut ingen höjdare att åka på. Det ska vara riktigt bra asfaltväg om det ska vara kul, men dålig asfalt och grusväg är bara slitsamt.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Tack snälla för alla matnyttiga svar.

Jag får kontakta säljaren om den gröna med lite frågor, inte minst hur han tänker med provkörning. Nu när Evert härjar så känns det sådär :D

Tack åter igen. Grymt! slider_thankyou.gif
Gilera CB1 -76
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av erlan »

Ingen som noterat att compacten som länkas till är bestyckad med någon variant på kyrkportscylinder?
d.v.s. kanske inget man "puttrar" runt på. bör toppa minst 70 km/h. och många anser att ramen är för klen för den effekten.

erlan
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Skåning »

Valde medvetet att inte kommentera något angående mopeden på Tradera. För kan jag inte ge mig själv en vettig uppfattning om något via en enkel bild, så kan jag absolut inte ta nästa steg o råda någon annan utifrån det heller. :wink:

Att det var just en sådan cylinder där sitter på såg jag inte, mycket skarpsynt! :shock: :D
La bara märke till att krök & dämpare var bytt till 32 millimeters och det brukar ju aldrig vara i kombination med någon std / 3.5 hk cylinder, dvs ganska långt ifrån org.moped…

Sen vad som är prisvärt eller inte är också svårt att sia om. Själv skulle jag aldrig ge de pengarna för en Compact, men så köper jag heller inte någon färdig renoverad (kommer säkert upp i den summan själv också om inte mera, innan det är färdigt...). Men som jag förstod T-S så sökte han en färdig moped och då blir det ju såklart de priserna.
Andreas.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Tack erlan

Jag har skickat lite frågor till säljaren nu (inklusive ditt notering om trimningen)
Gilera CB1 -76
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av erlan »

Dom cylindrarna känns lätt igen på fästet på högersidan för fläktkåpa. finns inte så vitt jag vet på snällare cylindrar med den diametern på kylflänsar. sedan har dom förgasarna högre torn för trotteln, men det är inte lika lätt att se.
däremot går det inte att se omdet är någon av dom sämsta kina-skräp-gjutningarna, som ger 3 hk eller en av dom bättre gjutningarna, portad av någon kunnig person som ger sisådär 7 hk. eller nåt däremellan.

erlan
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Mina herrar :)

Jag fick detta svar:

"Hej! Allt funkar och den är så fin som den ser ut. Finns två märken på
kjedjeskyddet långt bak..jag skickar bild så kan du förstora och se själv.
Den är lite trimmad så den orkar bättre och gör c:a 50. "

Bild

Vad tror ni om detta?
Gilera CB1 -76
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Hej igen

Fick denna detaljbeskrivning över vad som gjorts med motorn. Är detta för grovt i er mening, rent hållbarhetsmässigt alltså?

Bild
Gilera CB1 -76
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av erlan »

motorn håller, den är från början byggd för en likadan cylinder. men gör den bara 50 fattas det lite justering.
eller så behöver den drevas högre.
hercules uppgav 69 km/h som toppfart för deras lätta motorcycklar bestyckade med likadan cylinder.
det är ramen som är känsligast. men kör du lugnt så bör, obs bör, den hålla.
Priset har jag ingen åsikt om, men fina compacter börjar bli dyra, så........

erlan
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Vilken fantastisk pool av kunskap som besitts här i forumet :)

Ok, så ska jag inte slå hastighetsrekord så är den ok, men om jag blir stoppad av länsman. Vad kan hända då, alltså om jag håller mig till hastigheten, men blir stannad och de kollar igenom vad som har gjorts?

Hur ska jag tänka med försäkring? Går den ens att försäkra om den är trimmad?
Gilera CB1 -76
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Micke S »

Du måste åtminstone ha en trafikförsäkring. Om du åker fast för trim kan det bli dryga böter t.ex. 10 000 kr i dagsböter beroende på lön samt indraget körkort flera månader. Det gäller om du blir stoppad för kontroll. Om det sker i samband med olycka och någon annan blir skadad vet jag inte och skulle inte vilja behöva uppleva det :shock: . Om du har MC-kort blir det böter för att ha kört med oregistrerad MC om det är som tidigare.

Men kör du med omdöme och inte som en blådåre eller ställer till med något och moppen bara är lite viktskompenserad är det nog rätt lugnt även fast det är olagligt. Så vill man följa lagen till punkt och pricka är det otrimmat som gäller.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av GhR08 »

Jag gjorde precis som du.
Köpte min första moped långt in i livet.
Min första blev en fotväxlad Compact, mest för att jag tänkte att jag någon dag ska åka motorcykel. (Vilket jag nu också gör.)
Däremot!
Skulle jag anse att alla mopeder med en ILO motor är att föredra som första moped.
Om något skulle gå fel i motorn är ILO fruktansvärt lättjobbade.

Sen såg jag att någon nämnde det här med trimmat och böter.
En annan anledning till att jag tog mc-kort va för att kunna köra trimmat (Lagom, ca 45-50km/h), utan att riskera körkortet helt och hållet..
Att åka original har sin charm, men är absolut inte praktiskt.
Nu vet jag inte vart du bor. Men för mig som bor i västra Stockholm är Tranebergsbron en mardröm, en ända lång uppförsbacke, utan trim får du gå eller cykla hela vägen upp..

Åter till dig!
En Compact med fotväxel (3vxl) är en underbart rolig början!
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Skriv svar