Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Massus77 »

Som ämnet anger. Jag är nybörjare. Hade ingen moppe själv när det begav sig, men har på senare tid tyckt att det skulle vara trevligt att puttra omkring lite.
Mekarkunskaperna är begränsade, så att jag inser ju att det får bli ett renoverat/genomgånget exemplar. Men samtidigt skulle jag behöva lite tips om vad det är jag ska tänka/kika på lite extra. Vad ska man fråga en säljare om osv?

Jag har ingen direkt favorit, men jag har i det senaste tittat en del efter Crescent Compact och tycker den verkar smidig och lagom. Vilken modell/årsmodell ska man kika efter där? 2-växlad/3-växlad?

Den här ser ju jättefin ut. Kan det vara nåt att satsa på? Är det värdelöst, eller är det overkill?

https://www.tradera.com/item/302481/453 ... mpact-1252

Har även sneglat åt en flakmoped, men vet inte heller där vad som "är bra". Ska det vara kick, eller trampor, t.ex.?

Tacksam för tips och åsikter
Gilera CB1 -76
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Nybörjare - Vad ska jag köpa?

Inlägg av Skåning »

Att välja/råda något mopedmärke/modell till någon annan är svårt. Handlar så mycket om tycke & smak och kanske inte minst om vad man minns från den tiden man var i moppeåldern. Många vill ha just en sådan moped som man trånade efter då, eller "bara" en kopia av den man körde mest med...
Även faktorer som förvarings och transportmöjligheter kan vara bra att väga in, om det är lämpligast med en liten Compact eller flaka.
Tänk på att många veteranmopeder upplevs idag som "lite små", så är du lång och/eller väger in "lite högre" så kan en lite större modell vara lämpligare, speciellt om du ämnar att köra lite längre rundor.