Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
mudpitrally
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jul 2021, 12:14

Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av mudpitrally »

Hej forumet.... Mitt första inlägg här. Verkar vara ett trevligt forum med massa kunskap :)

Jag lutar åt att ta på mig lite ett moppe-projekt, och vill gärna be om lite råd först. Jag har nyss flyttat med min grekiska flickvän till ön Kreta i södra Grekland, och behöver en moppe för ta oss runt. Har haft gamla (70-tal) mopeder tidigare så har en del meckarvana och har klyvt ett par gamla 2-taktare.

Det handlar om en 50cc Sachs-moppe från 1965 i körbart skick, exakt modell har jag inte lyckats luska ut genom mina sökningar på internet. Rent visuellt gissar jag på Sachs KS50. Har inte sett den än, ska åka och kika på den om ett par dagar. Har bifogat några bilder till inlägget.

Jag undrar om ni kan tala om för mig genom att kika på bilderna vilken modell det är? Samt vilken motor. Och har någon erfarenhet av just denna modell? Vad ska jag se till att kontrollera när jag är på plats, och vad kan jag vänta mig i form av pålitlighet, underhåll, bränslekonsumtion? Säljaren påstår att den är i gott skick rent mekaniskt, dock ser den ju lite risig ut. Men med lite färg och en ny sadel så...

Ska även tilläggas att här i Grekland är det tillåtet att trimma en 50-kubikare till 70 (eller 80, minns inte riktigt), så jag har tänkt trycka dit minst en 70cc cylinder. Här är bergig terräng och vi åker 2 pers på moppen den mesta tiden, så det är tacksamma extra kubik :) .... Några tankar om detta?

Säljaren vill ha 600 EUR... = ungefär 6000kr. Jag har ingen koll på den svenska veteranmopedmarknadens priser, men här i grekland uppskattar man gamla trotjänare och folk begär en bra slant när dom säljer dom. Speciellt då en välrestaurerad moped av samma modell säljs över 2000 EUR = över 20.000kr.

Alla tankar och erfarenheter är välkomna! Och om jag tar mig an moppen kommer jag givetvis starta en tråd här på forumet för att visa hur det går och såklart be om lite mer råd...:)
Bilagor
sachs50-3.jpg
sachs50-2.jpg
sachs50-1.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av Micke S »

6000 i Sverige hade nog varit billigt och den hade sålts direkt. Jag känner inte till modellen men tror att den är en 5-växlad S-motor genom att den är högerdrevad. Det är mycket bra motorer.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av Lolalola »

Jag törs nästan sätta en slant på att den i praktiken är precis samma moppe som Hercules K50. Ett sanslöst stabilt åk, med en som sagt skitbra motor. Kanske har du stora Sachs-nav också, för det ser åtminstone så ut på bilderna. KÖP! :thumb:

Bild
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av Johan Lat »

Tanken påminner om en SIS
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
mudpitrally
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jul 2021, 12:14

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av mudpitrally »

Tack för svar! Verkar bra de här... Var och kikade på den idag. Det finns en heeel del att göra, riktigt svårstartad, men visst kör den. Kopplingshandtaget är avbrutet, stödet hänger och dinglar osv, och en hel del som har svetsats ihop med några sorgliga punkter här och var..men inget som inte går att trixa ihop utan större besvär, så långt jag kan se.

Det enda jag reagerade på var ljudet från motorn, jag väntade mig ett smattrande ra-ta-ta-ta-ta men fick istället höra ett dovt rourururoru..vet inte om ni hänger med. De få gamla tvåtaktsmotorer jag har haft att göra med låter fullkomligt annorlunda, där varje slag låter som ett piskrapp, inte som en en fullproppad bar när du har öronproppar i öronen. Har detta bara med ljuddämpningen att göra? Eller är det ett tecken på att kompressionen är i lägsta laget? Hade inte möjlighet att köra mer än på gården, i första två växlarna, så svårt att säga hur pigg den är.

Nåväl köp blir det nog hursomhelst, ska bli riktigt kul att rulla runt med den här gamla godbiten. Och att skruva lite såklart.. Men förhoppningsvis behövs det inte några större ingrepp förrän till vintern, på sommarn är det ju roligast att köra.

ID-skylten på motorn säger 5,2ps och säljaren säger att den är 5-vxl och gör nästan 80 knyck på en raksträcka, dock har jag inte provat själv.

Ska lägga upp nårra fler bilder imorrn....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av Lolalola »

Jag hade börjat med att titta på luftfiltret. Man kan ju bara tänka sig vad det bor för djur där och hur blött det är. :)
Men ljuddämparen... ja. Jag hade en likadan motor som plötsligt inte alls gick lika bra som hösten innan. Det visade sig vara just ljuddämparen som tillslut blivit för tät. Den ökade från knappa 70 till 90 i toppfart när det var åtgärdat.
mudpitrally
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 jul 2021, 12:14

Re: Råd inför köp av Sachs-moppe från 1965

Inlägg av mudpitrally »

Ok då tar jag o ser över dom sakerna... förhoppningsvis. När det väl skulle bli köp så ringer gubben o säger att han slarvat bort papprena!! cocos_acc.gif Så vi får se, ifall han kan leta upp dom igen eller få nya.. Om dom är verkligen är borta så går det nämligen aldrig att regga in den igen (här i grekland iallafall) hate-wall.gif
Skriv svar