Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
MagnusS
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jun 2021, 05:31

Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av MagnusS »

Jag håller på att återställa en Skoterett-moped till orginalskick, men har inga pappaer på den.
Hur gör man för att skaffa ett nytt sådant? Ramnummer går att läsa av, och modellen är ju typad.
/M
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av Lolalola »

Det går nog inte, men vad skall du med det till? Du försäkrar den med ramnumret och sen kör du bara. :)
MagnusS
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 jun 2021, 05:31

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av MagnusS »

Lolalola skrev: 17 jul 2021, 15:33 Det går nog inte, men vad skall du med det till? Du försäkrar den med ramnumret och sen kör du bara. :)
Det antyds tydligt i Transportstyrelsens mopedregler att en gammal 30-moped över 60 kg (dåtida klass 1) skall ha ett typintyg, och att vissa uppgifter därifrån även skall finnas på märkplåtar på själva mopeden.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r-klass-I/
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av Lolalola »

Har du kvar typbrickan på ramen?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av erlan »

Ja om du absolut vill ha ett, för att vara laglig, så har jag för mig att bilprovningen
kan hjälpa till med den saken.
Men då måste du naturligtvis visa upp mopeden där.

erlan
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av Tillotson »

Typbrickan ska väl räcka?
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av TolvNollNio »

Kan nog räknas i promille hur många som har kvar typintyget.
Av tusentals mopedannonser på blocket har säkert nästan tio stycken haft det kvar under den tid på 5-6 år jag kollat där.
Men det är ju kul du vill vara laglydig!
Går du in på Raketsports huvudsida kan du hitta under "mektips" TSV nummer som ar kopplat till hur utförandet ska vara för alla "gamla" modeller av mopeder som en gång godkänts i Sverige.
Där står samma saker som skulle stå på typintyget.
Som diametern på däcken, antalet kuggar på fram och bakdrev samt förgasarens och insugets diameter.
Det enda som inte står där är om "frilagd portarea" vilket är tveksamt dagens poliser ens vet vad som det menas.

Är väl med framförandet av moped precis som andra fordon att hålls hastighetsgränsen och all belysning fungerar samt fordonet framförs enligt lag, ja då är det ingen större risk att polisen offrar sin tid på just det fordonet.
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hur skaffar man typintyg etc. för en moped?

Inlägg av HSE »

Riktigt gamla mopeder hade inga typintyg ens som nya, tillverkaren eller importören typade in dem så alla som såldes var lagliga, fans inget behov av mer... När jag köpte en ny moped 1960 fick jag bara instruktions bok med... Inga typbrickor !
Skriv svar