95 oktan. E5?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

95 oktan. E5?

Inlägg av TolvNollNio »

Verkar populärt debattera etanolinblandning så kanske bättre skapa en ny tråd för detta där motståndare till förnybara energikällor kan få skriva av sig.

Har en Volvo 940 lågtrycksturbo från 1995 som jag ägt i dryga sex år. Aldrig besiktigat den då den bara stått avställd och oanvänd.
Fyllde kanske tanken till hälften det året den köptes. Aldrig haft minsta problem starta den för flytt vid gräsklippning och liknande. Under dryga sex år!
Samma usla 95-oktaniga femprocentiga etanolinblandning går den igång på, hur lätt som helst. Helt otroligt.

Min Fiat från 1992 startar utan problem, bara batteriet som laddas ur om den stått stilla för länge.
Nåt jag skyller på klockan.

Har en Zündapp CS50 som kördes vid ett enda tillfälle under 2020 och detta på bensin från 2019
Samma 95-oktaninga bensin/oljeblandning som var kvar lite av när den startades i år, utan problem.
Helt otroligt!
Det minsta man kunde begära/förvänta sig är att den skulle självantända där den stod i garaget under vintern.
Förväntar mig den spontant kommer explodera med nya E10 i tanken.

Lånade en Flymo gräsklippare av en kompis för ett par år sen. Där blev det faktiskt använt svindyr Aspen tvåtaktsblandning då det blev lite väl svårt att andas samtidigt som man klippte.

Min SAAB 96V4 från 1979 startade i år på bensin från 2019 lika lätt som alltid (utan choke, bortplockad av tidigare ägare). Den går dessutom bättre ju mer E85 den fick iblandat i 95-oktaniga bensinen! Med andra ord behöver Webern bestyckas lite snålare. Men det kanske inte behövs nu med införande av E10 mistick_yes.gif

Min andra SAAB V4 föredrar 95-oktan som den är ur pumpen = rätt bestyckad Weber. Startar ännu lättare än den andra då denna har automatchoke som funkar perfekt.

Min Authi 1275GT (ni får googla..) går på 95 oktan utan problem. Nyrenoverade SU HS2 gör att den går kanonbra!
Åtminstone tills kommunen fick mängdrabatt på vägbulor. :lol:
Den är tyvärr väldigt låg, så bränsleröret fick en "kyss"

Gamla Volvo Krabat (425?) traktorn med Volvo B16 från sent femtiotal går på vanlig 95-oktan.

Håller med på att ett fordon inte ska stå still en vinter eller liknande period med E85 i tanken. Det kan ge problem.

Vad säger då detta? Inte ett sk-t.
Har du upplevt problem så är det bevisligen just problem med ditt/dina fordon.

*(Inte någonstans ovanför påstår jag att jag är något slags kemiprofessor som vet allt vad bensinen innehåller).
Blå/vit Monark 1209
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av F71556 »

95 är E10 och 98 är E5.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av TolvNollNio »

En sak till:
Fick förr nästan alltid hälla K-sprit i tanken under vintern. Nåt som inte behövts på senare år.
Märkligt.

Sen som många som håller på med veteranfordon märkt är kvaliteten på delar av gummi så usel nuförtiden att dessa spricker innan ens man hunnit köra en meter.
Damasker till drivknutar, hjulcylindrar m.m.
Så det är väl lika bra skylla det på etanolinblandningen också?
Eller har priset på rågummi blivit för dyrt?
Har ingen aning om detta.
Men kvaliteten på gunnidelar har försämrats!
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av erlan »

Vad gäller gummit så är nog boven miljökrav.
HA-oljor var väl på tapeten för några år sen.

authi har jag ingen koll på, men 1275GT ska väl vara någon roligare variant på hundkoja.

Har man grejorna rätt justerade så startar dom, så är det.

E10 kan bli en förbättring i fordon som har problem med ånglås.
etanol har väl högre kokpunkt än bensin?

erlan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av TolvNollNio »

Etanol har högre oktantal än bensinen, vet dock inte hur högt.
Kompisar som håller på med att trimma Turbo-bilar älskar E85 då det går att få ut högre effekt.
Sen är det något med spikningar, att det inte uppstår med etanolen?
Lyssnat för lite..
Men hört just detta med att inte låta det stå någon längre tid, för då får man rengöra.. Men detta är då när det är 85% etanol och resten bensin.
E5 borde vara säkert, så kan man väl tänka om E10 också. Tror inte bensinbolagen vill sälja något som kunderna blir missnöjda av.

Jo det är garanterat förbudet mot ha-oljor som ställt till det med gummi grejor.
Men däcken på bilar, om dom också spricker borde folk bil vansinniga?
Så kanske det är löst med någon slags ersättning där?
Vi får invänta någon kemist som vet.
Blå/vit Monark 1209
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av umekille »

Vi tillverkar råterpentin som en restprodukt i massaindustrin
Ägde en -77 245 för x år sen....Terpentin har 1-molikyl från bensinens.
Terpentin gick fint köra bilen på den blev lite svårstartad kall och borde
ha ställts om i tändningen då den spikade vid låga varv o gaspådrag.
Edit: det luktade fabrik bakom bilen och terpentinen var oskattad
men färbränningen blev så ren att avgasröret längst bak var vitt på insidan.
Numer går inte terpentinet få tag i som förr.
Det enda jag hade åkt på om polisen stoppat mej var inte avgaserna utan att
drivmedlet var oskattat. Skatt som är så viktigt för landet.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av HVA59 »

Jag vill inte lägga mig i den här debatten för mycket då den verkar ganska het och jag inte har så mycket att argumentera om egentligen, men...
Allt jag har att säga är väll att jag troligtvis kommer fortsätta köra på 95-oktanig bensin i min gamla bil från 1988, om det inte visar sig några märkbara problem. PV:n från 1960 om jag nu får igång den... Ja, det blir en annan femma, får helt enkelt se hur den ter sig med båda bränsletyperna när jag får igång den.

En sak jag kan notera dock, är att mina gamla stationärmotorer från 30 och 40 talet inte verkar gilla den nya bensinen riktigt, jag kan ju inte garantera att det är den som är orsaken, men jag tycker det är konstigt, för mina motorer har alltid gått riktigt bra tycker jag. Har kunnat ha dem på utställningar där dem stått och gått en hel dag i sträck utan problem, men nu den sista tiden har jag haft problem med att de går ojämnt, hostar och hackar lite när de blir riktigt varma, efter en timmes gång eller så...
Nu kan jag som sagt inte garantera något, men min teori är den att samma symptom inte borde inträffa på alla motorerna samtidigt i annat fall, och att det kanske kan ha med de gamla motorernas dåliga kylsystem att göra. De har ju i regel bara en behållare i motorn med lite vatten i som ska självcirkulera, och ånga bort när det är varmt nog. Jag undrar om det inte är så att E-10 bränslet förångas vid för låg temperatur får en sån motor, speciellt de som är gjorda för fotogendrift, där insugsröret ofta är i direkt kontakt med avgasröret för extra förvärmning av svårförbränneliga bränslen.
Har nämligen märkt av samma fenomen på den fotogendrivna traktorn Massey Harris... Tror i alla fall jag ska prova med 98 oktan i de motorerna och se vad de tycker om det. Det borde ju vara rätt lätt att testa om det gör skillnad där :)

Men åter igen, jag påstår mig inte ha någon som helst kunskap på området så allt jag skriver bör tolkas som rent trams och svammel slider_anon.gif
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av umekille »

pratade med en gammal saabmekaniker och han sa
Ju mer etanol ju större mängd som inte förångas från motoroljan.
Motoroljan bör bytas oftare ju mer etanolmängd i bränslet
ofta känner man om man öppnar oljelocket om det luktar
etanolbensin om oljan. ju mer spädd oljan blir ju sämre
smörjer ju den. Ren bensin förångas från oljan den del
som hittar dit inom bytesintervallen enligt instruktion
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

umekille skrev: 31 aug 2021, 00:21 pratade med en gammal saabmekaniker och han sa
Ju mer etanol ju större mängd som inte förångas från motoroljan.
Motoroljan bör bytas oftare ju mer etanolmängd i bränslet
ofta känner man om man öppnar oljelocket om det luktar
etanolbensin om oljan. ju mer spädd oljan blir ju sämre
smörjer ju den. Ren bensin förångas från oljan den del
som hittar dit inom bytesintervallen enligt instruktion
Hej!
Jag skall försöka sprida lite ljus kring E85 och "vanliga ottomotorer".
Det stämmer att man ökad bränslespädning av motoroljan vid drift på E85.
Men, spädningen är i huvudsak temporär, etanoldelen av bränslet som hittat ned i vevhuset förångas när oljan värms upp.
Kokpunkten för etanol är lite drygt 78°C, en temperatur som motorolja uppnår under normal drift.
Saabmotorerna för E85 har alla kolvkylning, detta värmer upp oljan tämligen snabbt efter start och påbörjar förångningen av etanolen.
Ångorna leds via (ordinarie) vevhusventilationen och förbränns på sedvanligt vis.

För bensin däremot, som har ett ganska stort kokpunktsintervall, gäller lite andra förhållanden.
Jag har inte aktuell pålitlig information, men slutkokpunkten för vanlig handelsbensin ligger kring 200°C. (190 °C enl vissa källor)

Anledningen till de kortare bytesintervallerna vid E85 står att finna i en kombination av anledningar.
Det är dock INTE så att etanolen har svårt att koka bort från oljan och att den kontinuerligt späder ut oljan.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

TolvNollNio skrev: 30 aug 2021, 18:55 Etanol har högre oktantal än bensinen, vet dock inte hur högt.
Kompisar som håller på med att trimma Turbo-bilar älskar E85 då det går att få ut högre effekt.
Sen är det något med spikningar, att det inte uppstår med etanolen?
Hej!

I realiteten kan man nog tillskriva E85 ett oktantal på 104 RON, men det är INTE säkert eftersom blandningen kan skilja mellan olika batcher.
En motor kan mycket väl knacka med E85, på sätt och vis är det mycket mer riskabelt än med handelsbensin.
Saken är den att när motorn knackar vid E85 drift så är förhållandena i cylindern "rätt tuffa" redan precis innan knack uppstår.
Knackningen kommer att öka de redan svåra förhållandena och kan ibland orsaka haverier lite snabbare än vad föraren tänkt sig...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av HSE »

Alla som kört en hembrännings apparat vet ju att etanol kokar bort vid vid relativt låg temp, den förångas från motoroljan när motorn nått drift temp. Möjligen kan den späda på problemen för bilar som körs så korta sträckor att de redan innan har problem med kondens vatten i oljan, frugans bil hade det med 4 km till jobbet hann oljan inte bli varm nog, länge nog, utan jag fick byta olja på den ofta... I sådana lägen kan jag se att problemen blir värre, visserligen ångar etanolen av tidigare än vattnet men en faktor till för dessa bilar.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av TolvNollNio »

Har tankat moppen ett par gånger nu och den startar fortfarande lika lätt.
Mer oroad över priset än etanolhalten.
Sa en gång att när bensinen går över 10:- ska jag sluta köra bil.. När man hade nytaget körkort låg priset nog under 4:- litern. Minns man var orolig för att tanka om man inte hade tiokronors-sedlar ja alltså mindre än en hundralapp, risk allt inte rymdes i 25-literstanken på hundkojan.
Blå/vit Monark 1209
aussiebob
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av aussiebob »

Tankade min Compact för under femman när det begav sig.

Robban
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av HSE »

När jag började köra bil så kostade bensinen runt 70 öre litern. Men så tjänade jag bara 2 kr i timmen! Så kändes ändå dyrt att tanka, särskilt som bilen ville ha över litern per mil.

Billigaste bensinen per timpengen var ju innan olje krisen 1974, då stack bränslepriset rakt upp.
aussiebob
Inlägg: 64
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: 95 oktan. E5?

Inlägg av aussiebob »

De var tider när liter räkneverket snurrade fortast.
Skriv svar