Mopeden fyllt 70.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Mopeden fyllt 70.

Inlägg av HSE »

Mopeden fyllde ju 70 nyss. Jag minns när vi såg den första, jag var 6 år, min mor frågade hur fort en sådan där gick och fick 30 till svar. En sådan ville vi ju ha i framtiden :D Bil var ju ouppnåeligt för vanliga arbetare 1952... Det här att jag var 6 år har jag grubblat på, född -45 så jag borde varit 7? Svaret är ju att jag fyller 15 augusti så ett par månade efter mopedlagen. Så rent tekniskt var jag 6 år, några månade betydde mycket i den åldern, när mina kompisar fick köra moped lagligt så fick jag vänta tills hösten nästan var inne innan jag kunde hänga med. Tror jag fyllde sist av alla, samma med körkort och bil.

Då 1960 var en begagnad bil inom räckhåll för vanliga arbetare, min mor fick sitt körkort samma vecka som jag. Innan hade hon kört moped några år så drömmen om en moped gick i uppfyllelse för oss båda. Min mor fortsatte att köra bil till efter fyllda 90, sedan fick hon synproblem, gula fläcken, och förbjöds köra av sin läkare. Till hennes stora sorg.