Renovera eller inte?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Renovera eller inte?

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej,jag har en crescent 1145 som finns på bild under läsarnas mopeder,nu ede så att jag kan inte bestämma mig för om jag ska renovera den eller låta den vara i det slitna skick som den är...tycker den är cool som den är,men inte alla som tycker det..hälsn.Sören <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Renovera eller inte?

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Älgläpp skrev:hej,jag har en crescent 1145 som finns på bild under läsarnas mopeder,nu ede så att jag kan inte bestämma mig för om jag ska renovera den eller låta den vara i det slitna skick som den är...tycker den är cool som den är,men inte alla som tycker det..hälsn.Sören
Du tycker den är cool som den är. kom ihåg att det som du tycker är det som gäller Moppen är din 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sören: Jag har varit in och tittat på din "Älgläpp" jag tror för min del att ingen renovering kan ge rättvisa åt denna trevliga patina, men som sagt du bestämmer :D
Själv så älskar jag att bygga om och ändra, lacka , och som många säger dekaltrimma, men då handlar det om 70- 80 tal, denna skapelse är från den för mej heliga tiden 50 tal, så lycka till mvh Affe <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Sören: Jag har varit in och tittat på din "Älgläpp" jag tror för min del att ingen renovering kan ge rättvisa åt denna trevliga patina, men som sagt du bestämmer :D
ja det är ju patinan som e så skön,det får nog bli till att behålla den som dän är.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi säger så här..en patinerad pryl är ju unik på sitt sätt. Samtidigt börjar det finnas ganska många renoverade moppar så en uppfräschad blir bara en i mängden.. Dessutom är oftast dom renoverade mopederna fd. hopplösa okompletta obj. som blästrats å fixats till utställningsskick.
Så har man turen att hitta en 50 år gammal pryl som är helt komplett å som det inte kladdats på. Ser jag det som ett helgerån att lacka om! Själv har jag ngr regler som jag följer. Om moppen/MC:n är ommålad försöker jag thinnertvätta ibland har man tur å den är lätt att få ren å lacken är fin å orörd under. ibland sitter den som berget eller så är originallacken kass. Då måste det lackas om. Ibland saknas det så mkt väsentliga delar å färgen är omöjlig att efterlikna tex gammal metallic. Även i det fallet måste man lacka om hela mopeden.
Nu är ju jag en stor motståndare till omlackning av gamla klenoder. Lite konstigt med tanke på jag jobbat med lackering hela mitt vuxna liv (motiv mm.) eller kanske just därför ha..ha.
Jag har faktiskt gått ännu ett steg längre i patinaträsket.. Står numera å överväger starkt om att tvätta eller inte tvätta vissa objekt. Kolla gärna på mina bilder på "övriga fordon". Där har jag en 98 från 1935 med smutsen kvar från den gamla grusvägen på -40 talet! Tvättar jag så är den borta forever..
Sedan när det gäller just Älgläppar så hade dom från fabriken ngt mysko lackjobb. Jag har sett många originalare med feta rinningar dessutom verkar dom vara lackade utan ngn grunfärg. Så dom flesta är riktigt dåliga/rostiga å flagnade. I regel brukar det vara: ser man en fräsch läpp så är den omackad..
mvh/Dr <!-- </EdIndex> --></div>
green
Inlägg: 62
Blev medlem: 14 maj 2010, 23:00

Inlägg av green »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade det varit orginal lack så hade jag inte lackat om den hur sliten den än var.. men sitter själv i samma sits min ser sliten ut i lacken men är ej orginal lack.. ska man lacka om eller inte.. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att renovera tror jag det måste kännas att det VERKLIGEN är rätt, annars blir det lätt en tappad sug: När tidplanen spricker (det gör den...) och saker är sämre än man trodde (det är de...) gäller det att ha gnistan kvar. Var man i valet och kvalet från början är det lätt att börja tänka "Varför behöll jag inte den som den var??" och därmed är sugen tappad... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett steg längre är ju att renovera den till "patinerat skick"
Måla och repa lite här och där och låt delarna ligga ute i snön över vintern
:P
Då har man ju både renoverat men ändå lite patina :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Steget från patinerat originalskick till omlackerat patinerat skick är lika
långt som skåran i röven..... :oops:
Naturligtvis är originalpatina från tiden att föredra som samlare men är man
inte brydd om originalpatinan så tycker jag man ska lackera sin pärla
och istället kalla den patinerad och könslös från nutid utan minsta känsla. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar