Ta bort rost med elektolyt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
rapid114
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 maj 2008, 23:00

Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av rapid114 »

hittade detta på ett anat forum
1.köp en batteriladdare, behöver inte vara en kraftig. utan en liten smidig går bra.

2. häll vatten i en plastbunke

3. häll i lite kaustiksoda. en deciliter till ett par liter vatten tog jag. inte så noga tror jag.

4. koppla in minuspolen på laddaren till objektet som ska "avrostas"

5. koppla pluspolen på en plåtbit (svartstål), med ungefär samma yta som den som ska avrostas

6. sänk ner dessa i bunken, nära varandra.

7. avvakta

8. lyft upp grejerna och konstatera att de är fri från rost. har elektrolysen avstannat får man rengöra offerelektroden (plåtbiten). det kan man göra genom att byta poler ett litet tag, så det går "andra vägen".
_________________
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

funkar även med citronsyra men prylarna måste tvättas rena å redan då startar rostangreppet igen på microskopisk nivå men det räcker för att få en pissig grund :( glasbläster tryckluft å handlös lackering med woshprimer alt. epoxyprimer är det mest 100% iga..
ettansmopeder
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av ettansmopeder »

ja eller testa ett bad i X-rost.

Finns enligt mig iafl ingen bättre rostborttagningsmedel.
lutar illa som fasen gör det men en smäll man får ta.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

En sak som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att om du är astmatiker så finns det stor risk att du reagerar på Kaustisksoda bad.
Har själv köpt en dunk x-rost på en marknad, men har inte testat det än. Blir nog till sommaren då jag kan ventilera bättre om det skulle påverka andningen.
//Jossan
Josefine Andersson
ettansmopeder
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av ettansmopeder »

Raketsport skrev:En sak som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att om du är astmatiker så finns det stor risk att du reagerar på Kaustisksoda bad.
Har själv köpt en dunk x-rost på en marknad, men har inte testat det än. Blir nog till sommaren då jag kan ventilera bättre om det skulle påverka andningen.
Ja ett tips är att vara ute, gör man detta inne så luktar det surt sedan i hela huset.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

Jag har kört med fosforsyra. Har använt en kraftigare variant av avkalkningsmedel som innehöll stora mängder fosforsyra (i princip var det väl bara fosforsyra, fast det kallades avkalkning). Det funkar riktigt bra, men det rostar snabbt igen om man inte är snabb med att skydda den rena metallen.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

joo men som sagt måste väl objekten sköljas i vatten efter alla dessa metoder..det är ungefär som när jag byggde en pryl till min högryckstvätt den heter vattenbläster å funkar riktigt bra den skjuter sanden med vatten ist. för luft. Det innebär inget damm å ingen stor kompressor :D
nackdelel är att det blir microrost i princip direkt när prylarna torkat.
Den mockajängen brukar jag använda för att ta bort det mesta sedan kan man efterblästra på vanligt sätt för att eliminera microrosten..
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av frippegubben »

Jag lyfter den här gamla tråden igen, för igår testade jag varianten med elektrolys!
I princip samma recept som ovan, fast jag snålade ordentligt på kaustiksodan då jag fått för mig att dess egentliga syfte är att få vattnet att leda ström. Jag tog kanske en tesked soda till ett par liter vatten och det funkade alldeles utmärkt. Ingen anledning att göra blandningen starkare än vad som behövs! (Snålhet & miljötänk)
Sen ganska svag ström så det bara kom mycket små bubblor. Efter en stund kunde man konstatera att rosten omvandlats till nån svart sörja som gick lätt att borsta/gnida bort och den
lilla prytteln var rostfri!
Det kändes trevligare att handskas med detta än med den fosforsyra jag kört med annars, så detta ska jag testa i lite större skala.
Sen blir nästa steg att jag ska försöka mig på att galva en del bitar med zink, så de klarar rostangrepp lite bättre, men det resultatet får jag återkomma med när jag testat!
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Hasse »

Jag testade 1 dunk sån här för några år sen: http://www.smedjans.com/default.asp

Funkar superbra, trodde väl inte så mycket på såna där "mirakelmedel" men faktiskt, långt över förväntan.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av frippegubben »

Det står att det är fosforsyra som ingår i det, så då lär det nog fungera. Vore intressant att veta vad mer de stoppat i för att ge rostskydd.
Jag får väl köpa en dunk eller två nästa gång jag är hos mina svärföräldrar, de bor inte så långt från Näsviken.
Jag hittade också denna sida där de experimenterat med olika styrkor på fosforsyran, så det kanske inte är så dumt ändå!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Baronen »

Jag kör vidare med mitt citronsyrabad. Det fungerar mycket bra. Ska ner med dakken där i till sommaren :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:Jag testade 1 dunk sån här för några år sen: http://www.smedjans.com/default.asp

Funkar superbra, trodde väl inte så mycket på såna där "mirakelmedel" men faktiskt, långt över förväntan.
Använder du det fortfarande och är nöjd?

Vilken färg får ytan efter behandling? Träder metallfärgen fram eller blir det en svart yta?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:
Använder du det fortfarande och är nöjd?

Vilken färg får ytan efter behandling? Träder metallfärgen fram eller blir det en svart yta?

Ja, ibland, är faktiskt riktigt impad på förmågan att ta bort rost på ett smidigt sätt.

Lite gråaktigt blir det, har aldrig fått svart yta. Här är en M10x1 som var svår gravrost på som jag bara "badat" ca: 20minuter.


Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Micke S »

Det var som själva f-n :shock:

Beställer två dunkar omgående så blir den ena nästan fraktfritt :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av Micke S »

Undermedlet kom snabbt. Nu är det bara att skaffa en 10-15L plastbox med tätförslutande lock och köra igång. Man kan ju börja med understället :D
Bilagor
20160211_165157.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar