Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Ja, efter det att företaget drog ned på mellancheferna så var det ju slut på gruppchef jobbet för mig också, i praktiken rullade det på som förut i min grupp. Jag bestämde men slapp personalansvaret. Men för att komma upp i lön behöver man gå vägen om personal ansvaret... Annars var jag nog lyckligast när jag vikarierade som driftingenjör för HT fabriken och hade ansvar för alla byggnader och maskiner i ett halvår, mycket skrivbordsarbete med att planera underhåll men också en runda varje dag genom fabriken för att kolla skicket på allt, vikarierade sedan 9 månader som driftingenjör för PEX fabriken, mindre men viktig fabrik. Slutligen kallades jag in igen till Pex fabriken då de ringde en kväll och sade att du får släppa skiftet och starta upp den gamla Pex fabriken i morgon, den nya har problem med Teflonföroreningar och kundera måste ha material. Personal fixar kontraktet på stubben. Det var på den tiden man var mitt i karriären det. Teflon är ett elände på fel plats som många vet, i den nybyggda Super Clean fabriken visade det sig att montörens använt gäng tätning av sedvanlig typ, alltså teflon band som släppte partiklar efterhand, döden för högspänningskablar. Intressanta tre månader, även om jag hade fullt upp med att försöka försörja kunderna värden över med material från den gamla fabriken som egentligen var för liten för det hjälpte jag ju till med felsökning och arbeten på den nya. Blev en dyr historia med reklamationer där försäkringsbolagen fick betala många miljoner för kasserade kablar. Efter att jag gick tillbaka till skiftet igen kändes det jobbet inte lika utmanande längre och jag tog kontakt med Innovation Centret, jag hade haft ett jobberbjudande därifrån som jag tackat nej till tidigare för att lönen var lägre än den jag hade med skift tilläggen men nu tog jag en mindre löne minskning till en början mot att slippa rutinarbetet och slippa jobba skift, nattskiften tar ut sin rätt till slut...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Intressant om teflonföroreningar. Jag har för mig att teflon har bra egenskaper avseende elektrisk isolation.

Var problemet att teflon användes på ställen där man ville ha god ledningsförmåga som försämrades av teflon eller att det fastnade partiklar på teflonet som orsakade överledning?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Teflon binder sig inte till PE utan bildar mikroskopiska öar som inte är tvärbundna i kabelisoleringen. När kabeln belastas med hög spänning växer det sedan sk träd ut från föroreningen och till slut blir trädet så stort att kabeln får ett genomslag. Alla föroreningar är farliga men metall är värst följt av Teflon. Så på den tiden gick jag ned till driftlabbet och kollade i mikroskop vad som hittats i föregående dygns driftprover, labbet hade redan klassat men jag meddelade säljaren vilka blender han kunde välja för de känsligaste kunderna, läs Tyskland. Det var som sagt högre efterfråga än tillgång då :wink:
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Här är ett av företagen vi levererar kabelisolering och halvledar martialet till : https://www.nexans.se/eservice/Sweden-s ... nmark.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Och lite om Borealis kabelprodukter idag. http://www.borealisgroup.com/en/polyole ... gy/cables/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Ja högspänningsöverslag är inte att leka med. Även luft kan leda ström när den blir ledande (joniserad). Här är några otäcka exempel.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Ja när jag gick på utbildningen för att få köra lok drogs många varnande exempel på folk som kommit för nära kontaktledningarna på bangården och blivit stekta :shock: Tycker att folk borde akta sig men man läser om nya fall varje år där ungdomar klättrat på tåg och blivit skadade.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Det finns en film på Youtube som visar ett fyllo på ett tågtak i Indien tror jag att det är. Folk försöker snacka ner honom men han reser sig upp och viftar och kommer åt kontaktledningen och brinner som en fackla. Den kändes fel att lägga ut filmen den här men det är i alla fall ett varnande exempel om någon tvivlar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Finns ju gott om Indier.... slider_anon.gif
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Dom håller på att ha fina hjullyft i Stock/Super stock nuförtiden...Bild (P-A fixade hem mina toppar från USA -94...)
Bild
Annars håller man ju på en märkesbroder... :wink:
Bild
Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Raketsport »

Snygga bilar :drewl:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av alf-johan »

Ja jossan snygga bilar och mycket ( dekaltrim) hmm, det gillar jag mistick_yes.gif
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Var & såg Ronnie Peterson filmen Superswede thumb_up (rätt ok..) beställde/betala biljetterna på nätet & fick då E-biljetter via mail, men tyvärr är man lite skeptisk till att allt ska va på telefon nuförtiden :hmm: , men det funka ju bra.... 8)
Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av erlan »

det var ju tur dom inte "rev" den biljetten på gammaldags sätt.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Jovisst :D , tänkte om det blir nåt strul vid avläsning då man står framme vid "biljettrivarn" med kö bakom... :|
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Näst sista Gammlia för i år...okey väder men det känns hösten är på väg... :cold:

Fan en sån här skulle man fått tag till Amazon, förtält & allt i ett... thumb_up
Bild
nytt hemmabygge inte jag sett tidigare...
Bild
Fin pickup... 8)
Bild
Skriv svar