Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Hej Alf-Johan och roligt och bra att du trivdes som kommunanställd. Det är säkert många som gör beroende på vilken uppgift man har.

Jag anser inte att arbetsmoralen hos kommunanställda är ett dugg annorlunda eller lägre än hos andra arbetsgivare. Om man tittar inom omsorgen så är den t.o.m. högre än på många andra håll se mer om detta längre fram.

Arbetsmoralen i meningen hur mycket ansvar man tar och hur mycket man uträttar styrs av vilka skrivna och oskrivna regler som finns på en arbetsplats oavsett man är kommun- eller privatanställd. De flesta följer reglerna till punkt och pricka för att känna att de gör det som förväntas av dem och för att vara lojal mot arbetskamrater och inte äventyra sin anställning. Så det som mest styr vilken arbetsmoral som finns på en arbetsplats är regler och inte vad personalen har lust att göra eller inte.

Inom vården är det precis som på andra arbetsplatser att det även finns en liten del som underpresterar och vissa som tar i allt vad de kan hela tiden och t.o.m. jobbar extra hemma utan att ta betalt. Till de senare hör de som ser jobbet som sin viktigaste och kanske enda uppgift och den lilla klick som underpresterar gör det för att de t.ex. föredrar att glida undan och låta andra göra jobbet och inte förstår att de skjuter sig själva i foten. Den gruppen blir aldrig stor genom att de fasas ut rätt så snabbt.

Det som gör att jag anser att arbetsmoralen är högre inom vård- och omsorg än i många andra yrken är att personalen försöker göra sitt bästa för omsorgstagare och patienter trots låga löner, obekväma arbetstider, ofta deltidsjobb med flera brutna pass per dygn och som ger en urusel pension när det är dags för det. Men det sker förstås inte av önskan eller frivilligt utan är påtvingat beroende på att arbetsmarknaden inte kan ta upp alla som skulle vilja komma ifrån de tuffa och otacksamma arbetsförhållandena inom vård och omsorg.

Resonemanget gäller för övrigt nästan alla låglöneyrken och är inte unikt för kommunanställda.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Hur andan är på en arbetsplats varierar väldigt på olika platser är min erfarenhet. Det brukar vara en tongivande klick som styr hur hela gruppen uppför sig och arbetsledarna är viktiga men kan inte styra allt. Jag har ju jobbat en hel del som både skiftförman och gruppledare och man är väldigt noga med urvalet när man söker nya medarbetare men trots det kan det slå fel ibland. Sedan försökte vi flytta folk som inte passade in eller som var starka personer åt rätt håll för att få ordning på sämre presterande grupper. Så jag drar ingen över en kam men ju mindre urval då har vid nyanställning, ju svårare att få till bra arbetsgrupper. Så som Micke skriver, låglöne yrken är mindre populära att söka till och därför är det svårt att hitta rätt personal alla gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Ja det är viktigt med sammansättningen. En person kan förstöra en hel grupp om gruppledaren är svag och konflikträdd lika väl som en stark person som är respekterad kan se till att det fungerar utan trams.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av alf-johan »

Hej Micke och HSE,Tack för era svar, ni har naturligtvis rätt i allt ni skriver, jag har inte bara jobbat inom kommunen utan varit egen företagare inom byggbranchen i mer än 30 år, även anställd inom anläggning, är nu pensionär sedan 14 år tillbaks, så jag har en hel del vetskap om arbetsmoral, vilket så klart inte betyder att jag vet allt i ämnet, som snart 80 åring, tycker jag att diskutioner alltid är spännande. 8)
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Roligt att höra ifrån en pigg och engagerad 80-åring ! Då kanske de finns hopp för oss andra som också är äldre. Fan vad konstigt det känns att skriva äldre om sig själv, för det känns ju inte alls så. Men en titt i spegeln visar att det har blivit bra många årsringar :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av zappafan »

Ja nog är ni barnsliga så det förslår, trimma moppar & hålla på..... :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Alla åldrarna finns ju kvar inom en så det är bara att välja vilken man vill efter dagsform :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Johan Lat »

Jag får finnar och kör moped, måste betyda att jag fortfarande är tonåring mistick_yes.gif
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av alf-johan »

Hej Johan, har länge haft dom åldersproblemen, då folk kallar en barnslig, :P det värsta senariot är väl när man riktigt når barnstadiet :shock:
Ni vet tandlös och iförd blöjor, hoppas att det dröjer :oops:
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av andazon »

Är aldrig en dag äldre än vad du känner dig :mrgreen:

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Raketsport »

Trevligt att se dig här igen Affe! Det var ett tag sedan sist. Tack för all uppskattning, det värmer :D
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

alf-johan skrev:Hej Micke och HSE,Tack för era svar, ni har naturligtvis rätt i allt ni skriver, jag har inte bara jobbat inom kommunen utan varit egen företagare inom byggbranchen i mer än 30 år, även anställd inom anläggning, är nu pensionär sedan 14 år tillbaks, så jag har en hel del vetskap om arbetsmoral, vilket så klart inte betyder att jag vet allt i ämnet, som snart 80 åring, tycker jag att diskutioner alltid är spännande. 8)
Roligt att det finns någon på forumet som är äldre än mig, fyllde 72 inTisdags :shock: Känner mig som 30 så så det är bara när man fyller år som det riktigt sjunker in... Var ju "senior engineer" på jobbet men det syftade ju inte på åldern :wink: Nu är jag ju lite senior här med då jag faktist upplevde mopedens födelse och lättviktarens död på plats så att säga. Minns första mopeden jag såg, en NV, och mins att min mor sade att en sådan där skall väl du ha en gång, motorfordon var inte var mans egendom och jag var 6 år då så det måste varit en av de första... Kunde inte förutse mopedens utveckling den gången :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Micke S »

Ja på 80-talet gick en våg genom företag att premiera anställda som ansågs vara speciellt viktiga för verksamheten för att få behålla dem utan att de behövde göra chefskarriär. Det fanns olika titlar som t.ex. Senior Engineer och Senior Consult m.m. Det var prestigefyllt att få och tillkännagavs under högtidliga former med diplom och en summa pengar. Det garanterade också en viss löneutveckling och frihet att åka på seminarier varje år. Så här i efterhand vet jag inte om det var så bra för det skapade säkert avundsjuka men visst bidrog det till att man förblev lojal till samma verksamhet under hela yrkeslivet.

Det är svårare för företag att uppnå samma lojalitet idag eftersom ingen arbetsplats längre kan kännas lika säker som förr och de kan uppfattas fokusera på kortsiktiga resultat även om det inte är så. Den globala ekonomin och konkurrensen kan slå ut ett blomstrande företag på några år till skillnad från förr när både föräldrar och deras barn ofta kunde vara säkra på att få vara kvar på samma arbetsplats under hela yrkeslivet. Numer inser dock de flesta att det är bättre att röra på sig om och när man kan eftersom det kan vara positivt både för ekonomin och den personliga utvecklingen.

Men allt har ett slut och om man inte vill viga hela sitt liv åt att arbeta för andra utan även odla egna intressen utan att vara styrd så är det bra om man har intressen utanför arbetet. Som pensionär har man möjlighet att återuppta sådant som man inte hade tid eller ork med som anställd och fordonsintresse är ju en outtömlig källa till utmaningar och gör att man får många nya bekanta med samma intresse.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av HSE »

Lönen var nog den känsliga frågan för de flesta, som tjänsteman höll ju företaget lönerna hemliga och man skulle inte veta vad de andra tjänade. En del läckte ju ut men man visste aldrig om om någon skarvade när hen kläckte ur sig att hen tjänade så mycket :wink: Som gruppchef hade jag insyn i mina underställas lön och var med och satte den till viss del, fanns ju en pott att fördela. Fast jag jobbade hellre med maskiner än människor, mycket lättare att begripa :lol:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Slåss om flest inlägg tråden..(alt. skitsnackstråd..)

Inlägg av Coolvette »

HSE skrev: Fast jag jobbade hellre med maskiner än människor, mycket lättare att begripa :lol:
Håller med, jag hade också underställda under några år men jag trivdes inte särskilt med det.
Mitt problem var nog att jag fick chansen att gå från montör via gruppchef blev jag produktionschef för samma gäng som jag delat verktyg med ett par år tidigare, det kändes aldrig särskilt bekvämt.

Nu håller jag på med bade människor och maskiner, utbildar montörer (kunder) och försöker begripa maskinerna som jag ska kunna (dörrautomatik), men jag trivs väldigt bra med det då det bara krävs att jag kan mer än montörerna, ingen arbetsledning på det gamla viset.
Skriv svar