Örebromarknaden

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka.
jaha ja. vad e vettigt pris tycker du då?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En ny affärside Conrad nu när du blir pensionär räcker väl om du gör en om dagen 5 st i veckan fan det blir pengar detta 18000kr på 20 dagar ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd att dem inte gör tätningsringen på topparna. Och kan hålla med Conrad om att det är dyrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Synd att dem inte gör tätningsringen på topparna. Och kan hålla med Conrad om att det är dyrt.
Det kan tänkas dyrt om man äger en svarv och har kunskapen att göra jobbet själv :shaking shocked: :shaking shocked: :shaking shocked:

Men för en vanlig "medel-Svensson" som inte har en komplett verkstads-utrustning så är väl 900 billigt :close_call: <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den kosta lite men behövde ej ha någon inbytestopp för köpet.
Ari vi sakna dig i dag när det blev kaffe på marknaden <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag drack kaffe hemma istället lotsofcoffe <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka.
Dom har säkert lagt ner 20min jobb totalt på en sån topp
så här skulle jag göra:

nc svarv som gör insatsen . går väl att svarva helt klar direkt från stång i ett tempo ca 5 min

toppen:
Rengörning (glasblästring) 5 min
en stegborr(fräs) som fixar toppen i ett moment 2 min

ihoppressning, borrning hål till topplocksbultar 3 min

man får väl lägga nån dag först att göra nc prog
och stegborr samt spännfixtur till fräsen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:
Conrad Engström skrev:För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka.
Dom har säkert lagt ner 20min jobb totalt på en sån topp
så här skulle jag göra:

nc svarv som gör insatsen . går väl att svarva helt klar direkt från stång i ett tempo ca 5 min

toppen:
Rengörning (glasblästring) 5 min
en stegborr(fräs) som fixar toppen i ett moment 2 min

ihoppressning, borrning hål till topplocksbultar 3 min

man får väl lägga nån dag först att göra nc prog
och stegborr samt spännfixtur till fräsen
Så du har gjort din egen mittstiftstopp,Braxmatte..? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har ju varit diverse funderingar om toppen verkligen ger någon ökad effekt , men jag tycker helt klart att den märks ,ett bevis är att kopplingen fick lite svårare att hålla i . klart starkare , men då åker jag med suka kolv som har en lite "plattare" utformning på toppen, och det kanske inte var det riktigt bra passform emot sachs toppen original..

Zappafan givetvis håller kopplingen i bara man har varmkört :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:ett bevis är att kopplingen fick lite svårare att hålla i . klart starkare..

Zappafan givetvis håller kopplingen i bara man har varmkört :lol:
Ingen fara har lagt ner det där nu 8), är ju ingen på det här forumet som haft det där problemet så... :( :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag instämmer med braxmattes resonemang, någon bör göra sig en bra slant på dom där topparna. men jag har fått känslan när jag tittat på dom på marknader att dom är körda i manuella maskiner.
OM jag skulle köpa en sån topp så skulle jag nog lägga till nån krona och köpa en från den här killen. tyvärr är sachstoppen den enda han inte prissatt.
http://www.pvlsverige.se/vrm/topplock/topplock.html
men man kan väl säga att det är klasskilnad på jobben.
själv har jag försökt leta information på nätet om hur förbränningsrum
ska vara utformade, för jag tänkte svarva själv. men det verkar vara väl bevarade hemligheter. jag förutsätter att klämspalten ska ha samma radie på toppen som på kolven. men sen då? är det nån här som vet nåt
om hur det bör vara så är jag tacksam för info.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har svarvat massor med förbränningsrum och provat olika vinklar, breddern, djupet och sfäriska "kupoler" med olika resultat.
Sedan är det en stor skillnad på övriga komponenter. Ex spolportarnas utseende och vinklar. Detta är som med all trimmning en kompromiss.
Jag har försökt att kopiera en typ av trimmning på flera motorer och alla blir olika. Kommer nog ann på att det är handarbete. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är ju det att man vet alldrig om det blir som man tänkt sig när man trimmar som gör det så intresant.
men t.ex pipor finns det ju massor av ideer o teorier att läsa om. men om förbränningsrum finns det knappt nåt alls.
jag skulle gärna ha lite grundkunskap innan jag börjar svarva.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Denna hade man vilja haft :)
Bild

Men detta fynda jag!
Bild

Och såhär blev det :)
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar