Maraton 1214

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

Utflykten klarades av utan större besvär men lite frågetecken uppstod under färdens gång.

Startanordningen slirade en del, så på slutet fick man vara rätt försiktig för att den inte bara skulle slira när man satt igång att trampa.
Detta behöver nog åtgärdas.
Är det nån som lyckats limma kork mot metall så det håller inne i motorn? Eller finns det nåt annat material man kan limma dit?

Sen var mopeden nåt otroligt slö och långsam. Jag får kolla över tändningen och se hur den hamnade. Jag var bara nöjd att den gick och ställde den inte så noga.

Om tändningen inte råder bot på farten (bristen på) så får man väl sota ur den. Om inte heller det hjälper så får vi se vad som händer...

Upptäckte också att kilen för tramporna så man får fotbroms saknades. Jag gjorde en provisorisk, men den höll inte så halva utflykten gjordes bromslös, tur att den var långsam då...
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

Det där var ju ett tag sen nu, men mopeden finns kvar.
Tyvärr har jag inte kört nåt mer med den sen den utflykten (men en del med andra mopeder har det blivit), men lite har jag pysslat om den och mer ska det bli.
Jag skickade in locket till Rösebäcken och de fixade ny friktionsbeläggning.
Den är monterad men det slirar en del fortfarande så jag måste nog plocka isär och justera hävarmen som trycker mot den.
Sen får vi väl se om det kan bli några små provturer innan vintern eller om det får vänta till nästa säsong!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av Raketsport »

1214 är en fin modell. Vill gärna se bilder om du har :D
//Jossan
Josefine Andersson
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

Hej Jossan, det ligger ju ett par i början av tråden, då jag precis bytt till mig den. Sen har jag nog inte tagit några fler är jag rädd. Men uj vad tomt (välstädat?) det var i garaget på de bilderna...
Nån som har koll på vilka år 1214 tillverkades? Och om man kan bestämma årgång mha ramnummer kanske?
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av Raketsport »

Haha cocos_acc.gif jag såg inte att det var två sidor :lol:
//Jossan
Josefine Andersson
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

För att (kanske) svara på mina egna frågor så verkar 1214 endast ha funnits 1964 (i olika skepnader, Monark och i mitt fall som Maraton och det finns säkert fler varianter).
Sen togs Monark över av Crescent och det blev MCB och då levde den vidare som 1155 med samma Husqvarna halvautomat fast då hade den fått fjädring bak också!
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Maraton 1214

Inlägg av Amarace »

1214 fanns dom du säger bara 1964, men 1155 är en helt annan moped förutom motorn (1155 är en Crescent Produkt med deras ram o framgaffel). 1214 är charmigare ;)
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

Jag menade inte att det är samma moppe, men att de gjorde en egen variant på samma koncept.
Sen må jag vara partisk, men jag tycker också att 1214 är snyggare, med kåpan under tanken så flyter linjerna på ett helt annat sätt. 1155 ser mycket klumpigare ut i mina ögon.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

Jag verkar uppdatera den här tråden med några års mellanrum, det är väl ungefär så ofta den här mopeden får komma ut och lufta sig...
Men det beror förstås inte på att den är tråkig, det har bara kommit andra mopeder emellan!
Nu var det dags igen, och då fick jag ta ett litet tag igen och försöka åtgärda de senaste problemen (och eftersom man inte gjorde dem direkt så glömmer man vad det var som skulle fixas mellan varven).
  • Startproblemen, kopplingen slirade. Tog isär och böjde armen lite så den tryckte lite mer och vips gick det att trampa runt motorn igen.
  • Sen plockade jag ner förgasaren och gjorde rent. Hade en minnesbild av att den läckte bensin. Upptäckte att det ställbara munstycket nog inte var till denna förgasaren. Det bottnade innan gängan var slut. Det fick jag temporärt lösa med ett par packningar.
  • Om min minnesbild var fel avseende förgasaren så var det bensinkranen som inte höll tätt, så den tog jag loss också. Det slutade i katastrof (fast kanske bra att det hände då och inte ute nånstans), packningen var totalt pulveriserad och gängorna i kranen totalslut, så den kranen hamnade på skrothögen. Blev till att sno en kran från min E-type, där trodde jag tanken var tom, men det var några liter kvar, så när jag skruvade loss den fick jag en överraskning och fick snabbt skruva tillbaka den igen...
  • Upptäckte också att kilen för fotbromsen var borta så det fick jag göra en ny av en bit plattjärn. Hoppas den håller ett tag tills jag hittar en riktig.
  • Slutligen var det punktering, trodde bara luften pyst ut, men den höll inte luft särskilt många minuter tyvärr.
  • Sen var planen att titta över tändningen också, men det hann jag aldrig med. Jag skriver ner det här i alla fall så får det bli som en liten dagboksanteckning och så missar jag det inte nästa gång jag ska fixa nåt med den och tittar här i tråden!
Sen var det provtur. Den startade efter lite försiktigt trampande och gick fint i motorn. Men tyvärr är det nåt som inte låter riktigt friskt i växellådan, ett skorrande ljud när man kör. Jag hann inte utreda orsaken igår, men förhoppningsvis är det inget allvarligt. Man hör ljudet lätt även med avstängd motor när man snurrar på bakhjulet, så kanske är det nåt med kedjan/drevet. Hoppas det är så enkelt.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Maraton 1214

Inlägg av frippegubben »

Orsaken till oljudet hittad...
Jag svetsade ju på några loppor på klockan i ett tidigt försök att få till startfunktionen, och tydligen blev klockan lite missformad av värmen, så den tog i motorkåpan.
Jag får ge mig ut på jakt efter lite nya delar till kopplingen så ska det nog ordna sig!
Skriv svar