Maraton 1214
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Utflykten klarades av utan större besvär men lite frågetecken uppstod under färdens gång.
Startanordningen slirade en del, så på slutet fick man vara rätt försiktig för att den inte bara skulle slira när man satt igång att trampa.
Detta behöver nog åtgärdas.
Är det nån som lyckats limma kork mot metall så det håller inne i motorn? Eller finns det nåt annat material man kan limma dit?
Sen var mopeden nåt otroligt slö och långsam. Jag får kolla över tändningen och se hur den hamnade. Jag var bara nöjd att den gick och ställde den inte så noga.
Om tändningen inte råder bot på farten (bristen på) så får man väl sota ur den. Om inte heller det hjälper så får vi se vad som händer...
Upptäckte också att kilen för tramporna så man får fotbroms saknades. Jag gjorde en provisorisk, men den höll inte så halva utflykten gjordes bromslös, tur att den var långsam då...
Startanordningen slirade en del, så på slutet fick man vara rätt försiktig för att den inte bara skulle slira när man satt igång att trampa.
Detta behöver nog åtgärdas.
Är det nån som lyckats limma kork mot metall så det håller inne i motorn? Eller finns det nåt annat material man kan limma dit?
Sen var mopeden nåt otroligt slö och långsam. Jag får kolla över tändningen och se hur den hamnade. Jag var bara nöjd att den gick och ställde den inte så noga.
Om tändningen inte råder bot på farten (bristen på) så får man väl sota ur den. Om inte heller det hjälper så får vi se vad som händer...
Upptäckte också att kilen för tramporna så man får fotbroms saknades. Jag gjorde en provisorisk, men den höll inte så halva utflykten gjordes bromslös, tur att den var långsam då...
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
Det där var ju ett tag sen nu, men mopeden finns kvar.
Tyvärr har jag inte kört nåt mer med den sen den utflykten (men en del med andra mopeder har det blivit), men lite har jag pysslat om den och mer ska det bli.
Jag skickade in locket till Rösebäcken och de fixade ny friktionsbeläggning.
Den är monterad men det slirar en del fortfarande så jag måste nog plocka isär och justera hävarmen som trycker mot den.
Sen får vi väl se om det kan bli några små provturer innan vintern eller om det får vänta till nästa säsong!
Tyvärr har jag inte kört nåt mer med den sen den utflykten (men en del med andra mopeder har det blivit), men lite har jag pysslat om den och mer ska det bli.
Jag skickade in locket till Rösebäcken och de fixade ny friktionsbeläggning.
Den är monterad men det slirar en del fortfarande så jag måste nog plocka isär och justera hävarmen som trycker mot den.
Sen får vi väl se om det kan bli några små provturer innan vintern eller om det får vänta till nästa säsong!
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
Hej Jossan, det ligger ju ett par i början av tråden, då jag precis bytt till mig den. Sen har jag nog inte tagit några fler är jag rädd. Men uj vad tomt (välstädat?) det var i garaget på de bilderna...
Nån som har koll på vilka år 1214 tillverkades? Och om man kan bestämma årgång mha ramnummer kanske?
Nån som har koll på vilka år 1214 tillverkades? Och om man kan bestämma årgång mha ramnummer kanske?
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
För att (kanske) svara på mina egna frågor så verkar 1214 endast ha funnits 1964 (i olika skepnader, Monark och i mitt fall som Maraton och det finns säkert fler varianter).
Sen togs Monark över av Crescent och det blev MCB och då levde den vidare som 1155 med samma Husqvarna halvautomat fast då hade den fått fjädring bak också!
Sen togs Monark över av Crescent och det blev MCB och då levde den vidare som 1155 med samma Husqvarna halvautomat fast då hade den fått fjädring bak också!
Re: Maraton 1214
1214 fanns dom du säger bara 1964, men 1155 är en helt annan moped förutom motorn (1155 är en Crescent Produkt med deras ram o framgaffel). 1214 är charmigare ;)
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
Jag menade inte att det är samma moppe, men att de gjorde en egen variant på samma koncept.
Sen må jag vara partisk, men jag tycker också att 1214 är snyggare, med kåpan under tanken så flyter linjerna på ett helt annat sätt. 1155 ser mycket klumpigare ut i mina ögon.
Sen må jag vara partisk, men jag tycker också att 1214 är snyggare, med kåpan under tanken så flyter linjerna på ett helt annat sätt. 1155 ser mycket klumpigare ut i mina ögon.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
Jag verkar uppdatera den här tråden med några års mellanrum, det är väl ungefär så ofta den här mopeden får komma ut och lufta sig...
Men det beror förstås inte på att den är tråkig, det har bara kommit andra mopeder emellan!
Nu var det dags igen, och då fick jag ta ett litet tag igen och försöka åtgärda de senaste problemen (och eftersom man inte gjorde dem direkt så glömmer man vad det var som skulle fixas mellan varven).
Men det beror förstås inte på att den är tråkig, det har bara kommit andra mopeder emellan!
Nu var det dags igen, och då fick jag ta ett litet tag igen och försöka åtgärda de senaste problemen (och eftersom man inte gjorde dem direkt så glömmer man vad det var som skulle fixas mellan varven).
- Startproblemen, kopplingen slirade. Tog isär och böjde armen lite så den tryckte lite mer och vips gick det att trampa runt motorn igen.
- Sen plockade jag ner förgasaren och gjorde rent. Hade en minnesbild av att den läckte bensin. Upptäckte att det ställbara munstycket nog inte var till denna förgasaren. Det bottnade innan gängan var slut. Det fick jag temporärt lösa med ett par packningar.
- Om min minnesbild var fel avseende förgasaren så var det bensinkranen som inte höll tätt, så den tog jag loss också. Det slutade i katastrof (fast kanske bra att det hände då och inte ute nånstans), packningen var totalt pulveriserad och gängorna i kranen totalslut, så den kranen hamnade på skrothögen. Blev till att sno en kran från min E-type, där trodde jag tanken var tom, men det var några liter kvar, så när jag skruvade loss den fick jag en överraskning och fick snabbt skruva tillbaka den igen...
- Upptäckte också att kilen för fotbromsen var borta så det fick jag göra en ny av en bit plattjärn. Hoppas den håller ett tag tills jag hittar en riktig.
- Slutligen var det punktering, trodde bara luften pyst ut, men den höll inte luft särskilt många minuter tyvärr.
- Sen var planen att titta över tändningen också, men det hann jag aldrig med. Jag skriver ner det här i alla fall så får det bli som en liten dagboksanteckning och så missar jag det inte nästa gång jag ska fixa nåt med den och tittar här i tråden!
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Maraton 1214
Orsaken till oljudet hittad...
Jag svetsade ju på några loppor på klockan i ett tidigt försök att få till startfunktionen, och tydligen blev klockan lite missformad av värmen, så den tog i motorkåpan.
Jag får ge mig ut på jakt efter lite nya delar till kopplingen så ska det nog ordna sig!
Jag svetsade ju på några loppor på klockan i ett tidigt försök att få till startfunktionen, och tydligen blev klockan lite missformad av värmen, så den tog i motorkåpan.
Jag får ge mig ut på jakt efter lite nya delar till kopplingen så ska det nog ordna sig!