Maraton 1214
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Maraton 1214
Hepp!
Blev ägare till en Maraton 1214 i förra veckan. Bytte till mig den mot en gammal inombordsmotor som stått i garaget och tagit plats alldeles för länge. Bytt bytt, kommer aldrig mer igen, han blev glad, jag blev glad, perfekt deal för båda!
En riktig antimoppe, enpetad Flinta med trampor och automat. Ska bli spännande att se om den går att åka nåt på. För närvarande funkar inte tändningen, men det ska väl gå att fixa. Annars verkar skicket hyggligt, allt fanns med förutom hastighetsmätaren (eller ska det bara vara täcklock?)
Blev ägare till en Maraton 1214 i förra veckan. Bytte till mig den mot en gammal inombordsmotor som stått i garaget och tagit plats alldeles för länge. Bytt bytt, kommer aldrig mer igen, han blev glad, jag blev glad, perfekt deal för båda!
En riktig antimoppe, enpetad Flinta med trampor och automat. Ska bli spännande att se om den går att åka nåt på. För närvarande funkar inte tändningen, men det ska väl gå att fixa. Annars verkar skicket hyggligt, allt fanns med förutom hastighetsmätaren (eller ska det bara vara täcklock?)
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kamera???
Vänta lite, måste Googla...
Aha, nu förstår jag. Det är så man får till de där bilderna på nätet som ser så verkliga ut! Och jag som alltid trott att det behövdes en universitetsexamen i Photoshop. Det känns ju nästan som att fuska.
Det här måste jag undersöka närmare! <!-- </EdIndex> --></div>
Vänta lite, måste Googla...
Aha, nu förstår jag. Det är så man får till de där bilderna på nätet som ser så verkliga ut! Och jag som alltid trott att det behövdes en universitetsexamen i Photoshop. Det känns ju nästan som att fuska.
Det här måste jag undersöka närmare! <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag lyckades lista ut hur det där med Kamera funkar!
Maraton 1214, fram by frippegubben, on Flickr
Maraton 1214, sida by frippegubben, on Flickr <!-- </EdIndex> --></div>
Maraton 1214, fram by frippegubben, on Flickr
Maraton 1214, sida by frippegubben, on Flickr <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja riktigt fin moped!
Förresten vad bra svingkåporna passar mot flintamotorn
har inte tänkt på att dom har samma linjer förrän nu när man ser dom silverlackade
men visst är dom kåporna homemade eller hade den modellen inga bulor
hur som helst skitsnygg å rätt patina grattis till ett bra byte! <!-- </EdIndex> --></div>
Förresten vad bra svingkåporna passar mot flintamotorn
har inte tänkt på att dom har samma linjer förrän nu när man ser dom silverlackade
men visst är dom kåporna homemade eller hade den modellen inga bulor
hur som helst skitsnygg å rätt patina grattis till ett bra byte! <!-- </EdIndex> --></div>
Förmodligen hade den bara täcklock då det är en basmodell.
Grattis till en ovanlig moped i fint bruksskick
Grattis till en ovanlig moped i fint bruksskick
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Ja, det tänkte jag också på, att de såg hemmagjorda ut. Det är likadant på andra sidan med. Jag ska kolla närmare på det när jag fixar tändningen.dr.novolette skrev:Ja riktigt fin moped!
Förresten vad bra svingkåporna passar mot flintamotorn
har inte tänkt på att dom har samma linjer förrän nu när man ser dom silverlackade
men visst är dom kåporna homemade eller hade den modellen inga bulor
hur som helst skitsnygg å rätt patina grattis till ett bra byte!
Annan kul grej är att det inte är nån verktygslåda under locket, bara ett tomt hål och luftfiltret därunder. Det ser faktiskt ut som att det inte ens skulle få plats med verktygslåda med det luftfiltret...
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kollat svingkåporna/kedjeskyddet.
Det var hemmagjort, men riktigt snyggt gjort i aluminiumplåt!
Tyvärr återstår tändningsproblemen. Provade att byta till en annan tändplatta jag hade, men den var lika död den. Får bli lite allvarligare felsökning nån kväll... <!-- </EdIndex> --></div>
Det var hemmagjort, men riktigt snyggt gjort i aluminiumplåt!
Tyvärr återstår tändningsproblemen. Provade att byta till en annan tändplatta jag hade, men den var lika död den. Får bli lite allvarligare felsökning nån kväll... <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Samma som på min 1279:a, fast där sitter det visst en Mikuni 24 med luftfilter..frippegubben skrev:Annan kul grej är att det inte är nån verktygslåda under locket, bara ett tomt hål och luftfiltret därunder. Det ser faktiskt ut som att det inte ens skulle få plats med verktygslåda med det luftfiltret...
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Och nu, ett år senare har jag äntligen fått tummen ur och tittat till den lite till.
Det blev byte av konding och brytare, sen blev gnistan fet och fin.
Sen återstod ett problem, att få igång eländet...
Blåsa ren förgasaren och sätta dit ett filter på bensinslangen var första åtgärden.
Sen var det tramperiet som gjorde mig fundersam, det bara slirade.
Efter lite googlande så förstod jag till slut konstruktionen. Pga centrifugalkoppling går det inte att springa igång eländet utan det måste trampas.
Det sitter en metallplatta med en pålimmad korkring som ska tryckas mot kopplingskorgen när man trampar och den var förstås utsliten.
Jag gjorde ett försök att limma dit ny kork, men epoxy fäste inte, och alla andra lim jag kollade på tålde varken höga temperaturer eller olja, så lösningen fick bli brutalare än så.
Jag satte dit tre små svetsloppor på kanten till kopplingskorgen och sen var tanken att slipa motsvarande hål/gropar i plattan där korken suttit, så de skulle kunna greppa mot varandra när man ska starta.
Men det visade sig att det räckte med svetslopporna, det blev alldeles tillräckligt grepp ändå och igår kväll startade den för första gången!
Den gick så fint så, precis som en gammal Flintamotor ska!
Den enda fundering man kan ha mot denna lösning är att det kanske finns risk att det sliter loss små metallspån om det inte är tillräckligt spel och dessa sen sliter på motorn. Det får tiden utvisa. Ev kan man kanske sätta en magnet vid oljepluggen.
Lite småpill återstår, som att koppla ihop elen igen, men sen är den klar för mopedutflykt imorgon!
Det blev byte av konding och brytare, sen blev gnistan fet och fin.
Sen återstod ett problem, att få igång eländet...
Blåsa ren förgasaren och sätta dit ett filter på bensinslangen var första åtgärden.
Sen var det tramperiet som gjorde mig fundersam, det bara slirade.
Efter lite googlande så förstod jag till slut konstruktionen. Pga centrifugalkoppling går det inte att springa igång eländet utan det måste trampas.
Det sitter en metallplatta med en pålimmad korkring som ska tryckas mot kopplingskorgen när man trampar och den var förstås utsliten.
Jag gjorde ett försök att limma dit ny kork, men epoxy fäste inte, och alla andra lim jag kollade på tålde varken höga temperaturer eller olja, så lösningen fick bli brutalare än så.
Jag satte dit tre små svetsloppor på kanten till kopplingskorgen och sen var tanken att slipa motsvarande hål/gropar i plattan där korken suttit, så de skulle kunna greppa mot varandra när man ska starta.
Men det visade sig att det räckte med svetslopporna, det blev alldeles tillräckligt grepp ändå och igår kväll startade den för första gången!
Den gick så fint så, precis som en gammal Flintamotor ska!
Den enda fundering man kan ha mot denna lösning är att det kanske finns risk att det sliter loss små metallspån om det inte är tillräckligt spel och dessa sen sliter på motorn. Det får tiden utvisa. Ev kan man kanske sätta en magnet vid oljepluggen.
Lite småpill återstår, som att koppla ihop elen igen, men sen är den klar för mopedutflykt imorgon!