Kattutställning.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Raketsport »

Nä det är klart man vet inte alltid var de gör och sätter i sig. Men skulle jag vara du skulle jag fråga grannarna om de strött ut gift nyligen. inte för att det hjälper dig eller kissen, men så de får informationen om att det är dödligt för fler djur än möss och sork.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Puchen »

Helt sant men just nu känns det som att det kvittar... Får ta det vid nåt senare tillfälle...

Upd. 23/9 Efter att ha kollat upp symptomen så verkar kisse haft latent tumör, som bröt ut. Tumörer hos katt fördubblas i storleken varje timme så länge det finns blod i kroppen, så det går riktigt fort i slutet. Symptomen kan liknas vid råttgiftintag. Min kisse fick dropp men dom såg att det inte hjälpte, så det fanns inget dom kunde göra för att rädda han, var redan för sent att göra något.

Just latent cancer kan vara svår att upptäcka vid normal hälsokontroll eftersom veterinären inte ser det på värdena. Men sen kan det också gå fort från det att första tumörcellen bildas till det att katten är dödligt sjuk och man inte förstår varför.

Hade det varit råttgift eller glykol skulle han ha druckit stora mängder vatten från en början men nu drack han vatten som vanligt.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
HSE
Inlägg: 5545
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kattutställning.

Inlägg av HSE »

Sorgligt när ens husdjur inte går att rädda. Vår 3 årige Kurre blev tagen av en Varg, hittade honom halvt uppäten på morgonen :cry: Skaffade Trollet som tröst, han är underbar. Här ligger han och sover på den inglasade verandan, de har en kattlucka dit så missarna kan gå in och ut som de vill där:
Bygget 003.JPG
Bygget 003.JPG (479.5 KiB) Visad 6273 gånger
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Puchen »

Mmmm verkligen.

Trollet såg ut att må väldigt gott, det gjorde min kisse också. Låg ofta på rygg och jäste.
I morgon ska jag åka och hälsa på en uppfödare, det blir ett par uppfödare till också, för att etablera kontakt.
Jag vill ha en till Maine Coon. Är så tomt utan en kurrande hårboll i soffan.

Efter mkt analyserade är jag nu ganska säker på att kisse fick njursvikt, inte akut, snarare kronisk dvs obotbar. Tyvärr märker man inte detta förrän det är för sent. Väldigt vanligt hos äldre katter, förklarar även den akuta anemin (blodbrist). Levervärdena pga matvägran större delen av sista dygnet vid liv, en katts lever klarar inte svält. Då drar levervärdena iväg och man får sätta in nödmatning tills katt repat sig och får tillbaka sin aptit.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
HSE
Inlägg: 5545
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kattutställning.

Inlägg av HSE »

Jo så är det. Tungt när katterna blir gamla och börjar äta sämre. Efter vargpåhälsningen hägnade jag in en stor del av trädgården, håller rådjuren och andra oönskade ute och katterna kan inte råka illa ut för bilar och andra katter mm.Betalat sig för veterinärräkningar för skråmor efter kattslagsmålen har upphört :) Någon varg har nu inte varit i trakten sedan dess, den var senast synlig på motorvägen i Kungälv men försvann sedan. Här tittar trollet ut genom en grind:
0910 004 (640x480).jpg
0910 004 (640x480).jpg (339.17 KiB) Visad 6228 gånger
HSE
Inlägg: 5545
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kattutställning.

Inlägg av HSE »

Jo så är det. Tungt när katterna blir gamla och börjar äta sämre. Efter vargpåhälsningen hägnade jag in en stor del av trädgården, håller rådjuren och andra oönskade ute och katterna kan inte råka illa ut för bilar och andra katter mm.Betalat sig för veterinärräkningar för skråmor efter kattslagsmålen har upphört :) Någon varg har nu inte varit i trakten sedan dess, den var senast synlig på motorvägen i Kungälv men försvann sedan. Här tittar trollet ut genom en grind:
0910 004 (640x480).jpg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Raketsport »

Lill Spinkis är rätt duktig hos veterinären, hon bangar inte för att gå i sele på golvet fastän hundar är på vet.stationen. De andra katterna vi har vill inte ens lämna buren när de är där.
Hon har en urinvägsinfektion med riklig blödning och höga njurvärden. Hoppas att allt går bra.
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5545
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kattutställning.

Inlägg av HSE »

Vår första egna katt Kurre var en riktig tuffing, han hoppade upp och tryckte ned dörrhandtagen och öppnade dörrar själv, närmaste grannen fick en chock när han gjorde det och klev in hos dem :D . Han satt på min axel hos veterinären men när en stor hund kom fram och nosade så hoppade han upp på mitt huvud och höll sig fast med klorna, gjorde så ont att jag fick tårar i ögonen men jag höll masken :wink:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Patrik »

Bild

/ P
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Kattutställning.

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Patrik »

Bild
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: Kattutställning.

Inlägg av Puchen »

Kommer bli 5 lååånga veckor innan jag får hem sötnöten Lady Xena som är en liten Maine Coon-krigarprinsessa, mest hårdhänt i kullen på 4 st, resterande kullsyskon är hanar.

Bild
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
HSE
Inlägg: 5545
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kattutställning.

Inlägg av HSE »

Riktig sötnos :D Kattungar är så härligt busiga men växer så snabbt. Vår Murre var en riktig vilding som slet sina leksaker i bitar som kattunge, nu är han en jätte på 9 kg utan att vara fet.
Murre 007 (640x480).jpg
Murre 007 (640x480).jpg (310.78 KiB) Visad 5901 gånger
Murre 004 (640x480).jpg
Murre 004 (640x480).jpg (318.17 KiB) Visad 5901 gånger
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Kattutställning.

Inlägg av Hasse »

TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Kattutställning.

Inlägg av TolvNollNio »

Tvivlar starkt på att den siffran med katter som nämns alla använder "kattlåda"
Ingen av dom katter som finns boende hos mina kompisar eller min egen har sån.

Kan du leta upp hur många ton plastpåsar det går åt till att plocka hundskit? :wink:
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar