Piaggio Super Bravo frågor om trim

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Hej! Skaffade nyligen en Super Bravo som visar sig ha samma motor som ciao!

Såg att insuget på motorblocket är pluggat, och jag har tyvärr inte möjlighet att ta bort pluggen.
Avgasröret är orginal med plugg - Har en effektpipa liggandes jag ska prova imorgon
https://www.mopeddelar.se/p/piaggio-201 ... rcuit.html

Den gjorde ca 40-45km/h helt orginal tills kolvringarna geggade ihop med kolven :cry: så köpte mig en 43mm Polini 60cc :P
Monterade nya cylinder med kolv + 43mm topplock (högkompressionstopplock?) och monterade ett större luftfilter. Bytte också huvudmunstycke från strl 47 till 52.

Med nya setupen gör den fortfarande bara 40-45/kmh... och jag behöver kliva av och gå i uppförsbackar, vilket var samma när den var orginal.
Vad kan jag göra för att få lite bättre ork i uppförsbackar eller bättre axx?

Är det byta rem + remskiva, typ 80mm, som gäller för att få den att klara uppförsbackarna? Kommer verkligen 13mm förgasare göra så stor skillnad från min 12mm orginal?

Tacksam för svar :)
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av Tillotson »

Lite för litet munstycke kanske?
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Provade först med munstycke strl 60, då fyrtakta den på alla varv och gick bara 10 km/h. Eftersom insuget är pluggat tror jag inte strl 52 är för litet, ev nån strl upp så går den kanske lite bättre
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SS440-80 »

Du säger att ditt originala avgasrör har plugg. Troligtvis är det där som ditt problem ligger.

Spelar ingen roll hur stor förgasare eller cylinder du sätter på om utblåset är strypt. Med stor förgasare och stor cylinder, så har du ordnat med bra inandning i motorn, men om motorn inte kan andas ut så blir det ingen ork kvar.

Det går fint att omsätta det till dig själv. Tänk dig att du ska springa 1000 meter... Du ska andas in som vanligt, men utandningen måste göras genom ett sugrör. Du kommer inte att orka långt förrän du är helt knäckt av att försöka att pressa ut luft genom sugröret, inte p.g.a löpdistansen.

Så testa ditt trimsystem (eller helt utan avgasystem om du inte har grannar) går den bättre då, så vet du att ditt problem är på avgassidan.
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Provade idag med trimpipan som jag länkade ovan, tycker inte det är någon skillnad varken i bottendrag eller på det höga registret. Den gör fortfarande 40-45km/h.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av HSE »

Med plugg i insuget kvar är det nog svårt att få upp motor effekten...
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Tycker ändå det borde gå att få bättre ork/axx, utan att borra och förstöra originalblocket. Då kanske enda utvägen är att byta till 80mm remskiva + rem. Vad tror ni?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SS440-80 »

Byter du drivning för högre hastighet, så blir den ju ännu svagare...
Men promenader är hälsosamt, speciellt med extravikt :mrgreen:
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Ok, jag var införstådd på att den blir starkare men får mindre topphastighet om man byter till mindre remskiva + rem. Men det är alltså tvärtom - mindre rem+skiva = segare axx och högre toppfart?

Har jag förstått det rätt då?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SS440-80 »

Oj, ursäkta mig. Jag läste nog mindre än vad jag antog... Var säker på att du var ute efter högre hastighet.

Nä, ändrar du för styrka så blir den långsammare ✌️
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Vad jag förstått ska orginal remskivan vara 94/95mm.
Om jag byter till 80mm kitet nedan-

https://www.twostroke.se/dayco-drivrem- ... kivor-80mm

- så kommer den alltså att bli starkare/mer axx med sämre toppfart?

Det går liksom emot principen om man tänker när man drevar. Drevar man lägre i bak så får man mer toppfart och mindre axx..

Men mopeder med drev o kedja kanske är annorlunda från mopeder med skiva o rem?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av HVA59 »

Jag har aldrig haft en Piaggio, men på din beskrivning verkar det som att motorn är blockmatad/slidmatad, alltså att insuget går genom blocket. Är ju lite spännande vad den motorn använder för backventilssystem för bränslet, slidmatade motorer måste ju ha det av något slag. Jag vet inte om en så pass "modern" motor har reedventil eller om den har en slidskiva som en gammal Husqvarna. Om den har reedventil så kan det ju vara värt att kolla så den inte är skadad eller defekt/utsliten på något vis, det kan nog göra rätt mycket på effekten... Om den har slidskiva så kan man prova att fila upp hålet i skivan lite, eller kolla så den tätar som den ska. På gamla Husqvarnor så är väll förgasaren 10mm, insugshålet i blocket 8mm, men slidskivan bara 5mm i hålet original, så på dem så går det att få ut lite mer fräs om man filar upp hålet. Dock ska man väll bara fila uppåt och neråt, och i alla fall inte framåt då det kan ändra insugstimingen på motorn. Sen är det ju bökigt att göra för man måste ju dela hela motorn för det men det är ett tips i alla fall :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Några reedventiler finns inte, utan förgasaren monteras direkt på blocket på en liten insugspip. Det ”insuget” är pluggat till 10mm som jag nämde tidigare. Jag vet vart den sitter och hur jag ska ta bort den, men att klyva motorn för en plugg är som sagt inte ett alternativ.

Tippar på att nya polinin kommer kunna varva ur mer och eventuellt få bättre bottendrag om jag byter upp från strl 52 till 54,56 i huvudmunstycke.

Har kört in den 10-12mil hittills, man känner på rakorna när man börjar komma upp mot 45km/h att den har mer att ge ;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av erlan »

Om inte mitt minne sviker mig så är det en variant av slidmatning med vevaxeln/ena motvikten på vevaxeln som ventil. Jag fick det beskrivet för länge sen. han hade täthetsproblem där.
Hans motor hade (om jag minns rätt) körts med dåliga ramlager, och vevaxeln nött ner vevhuset, så det inte tätade. spelet mellan vevaxel och vevhus var i alla fall kritiskt.

förr fanns det trimmade (ostrypta) vevhus och vevaxlar till ciao.

erlan
SuperBravon
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jul 2021, 01:36

Re: Piaggio Super Bravo frågor om trim

Inlägg av SuperBravon »

Verkar inte vara många som läser hela inlägget - jag vill inte klyva motorn.

Hursomhelst, provade med munstycke 56,54 och det verkar som 54 är sweetspoten. Fortfarande samma hastighet, kommer numera upp för backarna, men i krypfart om de är väldigt branta.

13mm förgasare är beställd, och hoppas nu att detta kommer göra skillnad. Även skaffat 80mm remskiva ifall utväxlingen behöver ändras, om det nu blir nån effekt av förgasaren:)
Skriv svar