<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg i en annons i svmk:s forum (http://www.svmk.eu/phpBB3/viewtopic.php ... 6&p=29#p29) att säljaren smort in moppen med linolja varje år. Nån som känner igen det och kan verifiera nyttan? Skulle nämligen vilja "konservera" patinan på min Crescent (åtminstone tills jag får tid att renovera den rejält (fast det vet jag inte om jag vill, egentligen))..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den lär ju aldrig rosta i så fall,
men tänk på att linolja och trasor är brandfarligt, särskilt i kombination med lite värme. det självtänder <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Linolja hindar korrrosion, men som Tompa sa akta för "tras brand" räcker med lite sol på trasan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 8 lager linolja under min 68 Saab v4, mycket bra! fast den körs inte på vintern i saltet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min 1136a har någon gång för evigheter sedan "konserverats" i fint bruksskick av en engagerad mopedhandlare som strukit mopeden med
fernissa !!!
Han tyckte den såg lite "matt ut".....
Han tvättade den dock ej först utan den smuts och de defekter som fanns på den då är för evigt förseglade.
Lite kul faktiskt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, äldre moppar, -50-tal hade cellulosalack, i gamla tider använde man kristallolja för att snygga upp lacken.
Mvh.Bränsleman <!-- </EdIndex> --></div>