Puch Montana Drev

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
roka93
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 apr 2009, 23:00
Ort: Norrtälje - Sweden

Puch Montana Drev

Inlägg av roka93 » 11 maj 2009, 20:33

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejsan! :) :) :)

Är det någon som vet hur många kuggar det är på Puch Montanans original drev? (3-växlad) :lol:

Tack

//Roka <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
mallgroda
Inlägg: 417
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda » 12 maj 2009, 08:48

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->11/40 <!-- </EdIndex> --></div>

roka93
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 apr 2009, 23:00
Ort: Norrtälje - Sweden

Inlägg av roka93 » 12 maj 2009, 13:28

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, tack :)

Hur ska jag dreva om jag vill få den att gå snabbare? :roll: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

roka93
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 apr 2009, 23:00
Ort: Norrtälje - Sweden

Inlägg av roka93 » 12 maj 2009, 16:01

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och kan jag använda drev för en 4växlad montana till den 3växlade? <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
mallgroda
Inlägg: 417
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda » 13 maj 2009, 07:46

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja. Om vi pratar om V3 motorn. Puch tillverkade inte olika motorer för olika länder. Utan alla fläkt eller luftkylda motorer har samma motorhalvor med olika växellådor 3 eller 4 växlade men kan ha olika utväxling. Ex den treväxlade har kuggarna 19-24 på trean och har 1,26 i utväxling i växellådan. Dom fyrväxlade kan ha 18-20 på fyran och får då 1,11 i utväxling över dreven medan den Svenska Mexico motorn hade 22-22 på fyran och har då 1,00. Sedan finns primärdreven med två olika kuggantal som är antingen 18-72 eller 19-69. Olika kåpor sitter monterade om den är fläkt eller luftkyld men allt passar mellan motorerna. Om du vill bygga om din 3 växlade motor till 4 växlad behöver du byta följande. Ingående axel (primäraxel) komplett med alla drev. Utgående axel (sekundäraxel) komplett med alla drev. Växelklocka komplett men där finns den i två utföranden. Kort eller lång axeltapp i den änden som sitter i vänster motorhalva (tändsystems sidan). Tyvärr går det inte utan att plocka isär motorn och kolla vilken variant man har då det utifrån inte går att se vilken längd på axeltappen man har. I Excel filen jag mailade till dig så kan du ju se vad som händer i teorin om man ex byter primärdreven-växellåda fram eller bakdrev. Man kan ju sätta ihop en motor för lite mer råstyrka eller bygga mer för toppfart genom att bara tänka sig för och veta vilket slutresultat man vill ha ut av motorn innan man köper en växellåda och primärdrev. Är det någon annan som vill ha Excel filen och kika vad som händer i en Puch motor vid olika varvtal, primärdrev, växellådor, fram och bakdrev. Pm:a din E-mailadress <!-- </EdIndex> --></div>

Användarvisningsbild
mallgroda
Inlägg: 417
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda » 14 maj 2009, 08:43

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På speedriders forum har Nisse L lagt upp en mkt bra förklaring på växelklockans olika axel längder ligger under 50cc sprängskisser ämne Växelvals till Puch http://www3.shellkonto.se/speed/phpBB2/viewtopic.php?t=4992 <!-- </EdIndex> --></div>

Skriv svar