MCB Flakmoped Hastighetsmätare?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
teo
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jan 2012, 00:00
Ort: Lund

MCB Flakmoped Hastighetsmätare?

Inlägg av teo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en MCB flakmoped där det finns ett fäste med ett hål svetsad "mitt på styret". Den verkar vara original då fästet är kromat men det behöver ju inte vara så.
Vad är fästet till? Fanns det flakmopeder med original hastighetsmätare?
Har sett en dålig bild på en flaka med någon slags plåt på styret. Kanske original och kanske hastigetsmätare monterad på den?
Någon som vet?

För övrigt är den nog av äldre modell. Den har den äldre framhjulslagringen och bakhjulslagringen. "Sadelstolpsröret" är avsmalnad upptill vid spännskruven för sadelstolpen.
Färgen är enfärgat mörkblå. Finns inget vitt eller grönt om man skrapar på lacken. Antingen omlackad eller så fanns det mörkblå original?

/teo <!-- </EdIndex> --></div>
1129
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 jan 2009, 00:00

MBC flaka

Inlägg av 1129 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1957 och 1958 hade Crescent Saxoped denn "plåt på styret" som kunde kompletteras med en hastighetsmätare, Samma styre anvädes säkert på många MCB sedan.... vilken årsmodell är det på din flaka? <!-- </EdIndex> --></div>
teo
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jan 2012, 00:00
Ort: Lund

Inlägg av teo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är inte säker på årsmodellen och jag vet inte ens om styret är original på denna men så här ser det ut.
Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ughla
Inlägg: 570
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: den hodestadt

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den plåten är till för att skruva fast styrkåpan i iaf :) <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
teo
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 jan 2012, 00:00
Ort: Lund

Inlägg av teo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte en aning om årsmodell men vill gärna veta det.
Finns det någon som kan?
Så här ser flakan ut:
Bild
Bakhjulet har ett 4 bultat drev:
Bild
Sadelstolpen är avsmalnande:
Bild
Ramnummer?
Bild

Som ni ser behöver flakan mycket kärlek och omvårdnad och det ska den få!
Kan styret vara original?
Bakskärmen är tyvärr "av" och ihopbultad. Dess radie ser större ut än den borde men hjulet är 15" och skärmen ska normalt "följa" hjulet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar