vad är detta för flakmoped?? År märke osv??

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
freddda
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 maj 2013, 20:24
Ort: Kiruna

vad är detta för flakmoped?? År märke osv??

Inlägg av freddda »

Hej.

har i många år tillbringat mycket tid med mina ockelbo skotrar. Men nu var det en kompis som ville bli av med sin flak moped som bara stått dem 5 senaste åren. Så då kändes det som att det var dags att skaffa sig en sommar hobby också :D

vi var och tog fram den, men den var inte alls så start villig snarare sten död på allt utom startgas och soppa i cylindern, vi anade då förgasar problem och öppnade den och jag har sett mkt men så skitig förgasare har jag aldrig beskådat, så efter lite rengöring så hinner vi knappt trampa så är den igång :D

Men ingen av oss vet riktigt vad det är för märke årgång mm på denna ngn som kan hjälpa till att identifiera den??

Bild

Bild

Bild

Bild

lite led trådar till identifiering, den kåpa som synes på bilderna ska sitta över motor, på tanken finns vist färg släpp och det skymtar rött under, kan det vara grundfärg eller orginal färg??
Ockelbo turist -66
Ockelbo 600 -73
Flakmoped
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

Norsjö Packy, 60-tal (62-68 ).
http://rudmoppers.com/norsjo.htm

De tidigaste var röd/vita och kan ha varit Fram-King
freddda
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 maj 2013, 20:24
Ort: Kiruna

Inlägg av freddda »

tack för snabbt svar =) är detta någon ovanlig modell ?? extra värde full som samlar objekt ? annat intressant att veta?

har set att motorn är bultad rakt i ramen utan nå bussningar, motor kuddar. ska det vara så eller är det någon hemmafixare som tagit bort motor kuddar?

det borde ju med tanke på färgen på tanken vara röd som är original på denna, någon som vet färgkoden för kommande renovering till original skick?

är det något som har en extra racklig konstruktion på dessa som man ska hålla extra koll på?
Ockelbo turist -66
Ockelbo 600 -73
Flakmoped
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

Hej, kolla denna länken om Puch Packy.
http://www.kallingecykelomotor.se/1a%20 ... sport.html
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

freddda skrev:tack för snabbt svar =) är detta någon ovanlig modell ?? extra värde full som samlar objekt ? annat intressant att veta?


Av någon anledning så verkar det vara mer sug efter Crescent trotts att dessa är mindre vanliga och anses som rejälare.
Har själv en och lite bilder från min renovering finner du här:
http://www.p-plats.se/packy
Finns även en projekttråd här på forumet...

freddda skrev:har set att motorn är bultad rakt i ramen utan nå bussningar, motor kuddar. ska det vara så eller är det någon hemmafixare som tagit bort motor kuddar?
Så ska det vara och är motorn ok så är det inga problem med vibrationer m.m.

freddda skrev:det borde ju med tanke på färgen på tanken vara röd som är original på denna, någon som vet färgkoden för kommande renovering till original skick?
Jag letade efter färgkod till den röda då alla andra är blåa men fick till slut gissa mig till en lämplig kulör.

freddda skrev:är det något som har en extra racklig konstruktion på dessa som man ska hålla extra koll på?
Det enda som är unikt för Packyn är nog att ramen upp mot sadeln brukar rosta endel och ger med sig när det sitter en bastant förare på sadeln.
Min fick jag laga då det såg ut så här:
Bild

Lagade upp och fyllde i alla sprickor med gassvetsen:
Bild

Passade även på att förstärka lite:
Bild


Sen har flakmopederna ofta gått hår så det brukar behöva riktas och fixas lite med framvagnen men det gäller ju alla modeller.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Så ska en reparation se ut! :D
  • slider_score.gif
freddda
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 maj 2013, 20:24
Ort: Kiruna

Inlägg av freddda »

vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett :D

Min första tanke var att hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)

Skönt att det inte är så mkt inbyggda fel på dem, granskade ramen noga i går och inte ens tecken på att den börjat spricka eller något =)

konstig motor upphängning men kanske är det att man är van vid min 10 hk...

Märkte i går att koplingen tar dåligt trots att vaiern är spänd som den ska vad kan felet vara? svårt att repa?

Har själv också tänkt göra samma som du har gjort sen om det blir exakt lika tok seriös får vi se... Vilken färg kod använde du till det röda?? jag ser för lite på min för att kunna gissa ??
Ockelbo turist -66
Ockelbo 600 -73
Flakmoped
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

freddda skrev:vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett :D

Min första tanke var att hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)
:shock: Det ska du inte vara, i detta fall är det mycket roligare med en Puch :D Crescent finns det så många av ! Så Grattis istället :wink:
freddda
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 maj 2013, 20:24
Ort: Kiruna

Inlägg av freddda »

Lasse väss skrev:
freddda skrev:vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett :D

Min första tanke var att hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)
:shock: Det ska du inte vara, i detta fall är det mycket roligare med en Puch :D Crescent finns det så många av ! Så Grattis istället :wink:
Anledningen till att jag tyckte en cresent hade vart roligare är att jag lekte en del med cresent kompakter i min ungdom... Så på så vis hade ju en cresent väckt dem minnena ännu starkare, men å andra sidan så är detta långt i från en kompakt så.. Men i framtiden kanske det blir en kompakt också

Fick ordning på koplingen var bara lite små justeringar =)

I dag var vi ute på premiär turen riktigt kul att åka moped igen :D
Ockelbo turist -66
Ockelbo 600 -73
Flakmoped
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Kul att ni gillade min renovering och riktigt kul att du fått fart på din nu också!
freddda
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 maj 2013, 20:24
Ort: Kiruna

Inlägg av freddda »

Efter lite sökande här på sidan så gjorde jag som andra gjort här på sidan och mailade Norsjö ram och motor nr.

Och hem fick jag ett typ intyg och en orginal färg kod. Namnet på maskinen är NMV - Packi.. NMV = Norsjö mekaniska verkstad

Färgen ska vara Grön :D tillverkad den 28 Maj 1970 =)

Så då var det mysteriet helt löst :D

Detta verkar vara ett himla trevligt forum som säkert kan hjälpa mig med bra tips och ideer om jag får nå strul framöver. Även mkt inspirerande att se alla nadra trevliga moped projekt mm... Snart har man säkert en hög mopeder... :D
Ockelbo turist -66
Ockelbo 600 -73
Flakmoped
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

freddda skrev:Efter lite sökande här på sidan så gjorde jag som andra gjort här på sidan och mailade Norsjö ram och motor nr.

Och hem fick jag ett typ intyg och en orginal färg kod. Namnet på maskinen är NMV - Packi.. NMV = Norsjö mekaniska verkstad

Färgen ska vara Grön :D tillverkad den 28 Maj 1970 =)

Så då var det mysteriet helt löst :D

Detta verkar vara ett himla trevligt forum som säkert kan hjälpa mig med bra tips och ideer om jag får nå strul framöver. Även mkt inspirerande att se alla nadra trevliga moped projekt mm... Snart har man säkert en hög mopeder... :D
här har vi en firma som står bakom sina produkter!!!!!


erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Otrolig kundservice måste jag säga... thumb_up
Skriv svar