Hur få isär en framgaffel ????

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Hur få isär en framgaffel ????

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska ta isär stötdämparbenen fram på en MCB1239 p.g.av lackering, men hur i hela friden gör man ?? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1239 har väl samma framgaffel som 1252 - 1256 compacten.

lossa toppmutern mot armen, + låsmuttern. + bultarna till centrumplåten, sen är väl hela paket loss <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, själva paketet är ju loss, men sedan då?
Styrkronan osv är ju demonterade och själva framgaffeln är bortplockad från mopeden.
Men sedan är ju själva stötdämparen delbar (?) under gummidamasken eller ???? <!-- </EdIndex> --></div>
borjeh
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2008, 23:00
Ort: Sparsör

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag av gummidamasken, skyddstejpa och lacka sedan gaffelbenet, så gör jag på min 1252, jag ser ingen vinst i att montera ur stödämperiet. <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om M8 skruvarna i styrplattan är borta är det bara att dra ur fjädrarna ur gaffelrören. Om du vill ta bort fjädrarna ur gaffelbenen, tag i fjädern och gänga ut dom. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag måste tyvärr demontera stötdämperiet, eftersom det sitter "hållare" för ett skärmstag runt gaffelbenen på 1239:an, och dessa ska lackas i avvikande färg.
M8 skruvarna är ju lossade. Ska man dra ur fjädrarna uppåt eller neråt ?
Det verkar ha rostat fast lite uppåt..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte samma gaffel som på Compacten.

Fjädrarna sitter i ett fjäderfäste uppe. Är gängade, vad jag kan förstå ska du vrida medsols för att lossa fjädern. Vet inte, men det kanske kan vara bra att ha M8 skruvarna i skruvade i fjäderfästet för att se att fjäderfästena inte vrider sig då du vrider på fjädern. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm...jag är inte säker på hur du menar exakt, men jag får väl prova mig fram.
Menar du att jag ska sätta i M8skruven där uppe för att hålla emot,
och sedan gänga ur den undre dämpardelen ur den övre ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först måste du ju ta bort gaffelbenen om du inte gjort det. Vrid dem medsols och se om de lossnar. M8:orna ska vara bort skruvade.

Bulten/gängningen i framgaffeln för M8 skruvarna, har på insidan av gaffel en gängning för gaffelfjädrarna. Du behöver inte skruva i M8 skruvarna, för att ta loss fjädrarna. Gänga bara ut fjädrarna medsols om du vill ta ut dom. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok. Då tror jag att jag förstår lite bättre. Jag ska kika på detta i garaget i kväll. <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, nu har dom lossat i varje fall....*S*
Skruvade ur nederdelarna motsols ur överdelarna.....hoppas bara att man kan få ihop det igen omvänt efter lackering...*S* <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar