1247 med sachsmotor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

1247 med sachsmotor

Inlägg av JMolin »

Hur "tabu" är egentligen en hederlig 1247:a "uppgraderad" med en nyare sachs 2vxl hand@motor?

Mvh
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vet inte vad du menar med "tabu" i sammanhanget, men jag anser att det är mycket bättre att skaffa en ram med sachsfäste i så fall.

erlan
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Skiljer sig fästena från Huskvarnamotorn till sachsmotor? Ursäktar för nybörjarfrågor, men jag innefatta det är bättre att fråga och få svar än att vandra i ovisshet. Hehe. Ska nämligen åka och titta på denna senare idag, men vet att den rasslar något från motorn. Överpris? Lacken är försvarligt skavt på kedjeskyddet och hastighetsmätaren fungerar ej.

http://www.blocket.se/vi/47528354.htm
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Det är kapat i motorfästena för att få plats med en sachsmotor. Kolla bakom kedje och svingskydd så ser du om det är bra gjort.

Trots skav på kedjeskydd så är originallacken i riktigt fint skick vad jag kan se och mätare var ett tillbehör.
Svårt att säga något om värdet, eftersom det inte är originalmotorn så skulle jag försöka få ner den i pris.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Vad tror ni om den blå?

http://www.blocket.se/vi/47680449.htm
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Den första 1247 är mer prisvärd
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Varför det? Den knackar från motor och har inte blivit såld på två månader. Detta innebär iofs ökad prutmån men jag tror det är dags för en motorklyvning och byta ramlagar då den rasslar ordentligt. Detta kräver ju en del pengar och arbete..
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

För mig är den mer prisvärd eftersom den är i originalskick förutom motor och styre, men det är helt och hållet en smaksak.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Den röda utan tvekan i valet mellan de tre om den har en frisk maskin.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Jag håeller med dig Micke, men den är tyvärr utanför min budget..
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

1247 ser inte kapad ut i ramen, men bilderna är lite mörka, jag tror det är en 1248....Den mörk blå färgen fanns inte på 1247 det fanns bara en turkosblå och bärnstens färgad, sen sitter bensinkranen på höger sida och på dom gamla satt den väl på vänstersidan.Jag tror som sagt att det är en okapad 1248....
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

flora skrev:1247 ser inte kapad ut i ramen, men bilderna är lite mörka, jag tror det är en 1248....Den mörk blå färgen fanns inte på 1247 det fanns bara en turkosblå och bärnstens färgad, sen sitter bensinkranen på höger sida och på dom gamla satt den väl på vänstersidan.Jag tror som sagt att det är en okapad 1248....

stopp stopp. tvärtom me soppakranarna. 1240:n den blå ja gjorde ordning va ju tidig me högerkran. sen vart de på vänster på de senare.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JMolin skrev:Jag håeller med dig Micke, men den är tyvärr utanför min budget..
Det kanske går att pruta en tusing för det är inte direkt billigt för den röda. Rasslet i den blå kan lätt göra att den blir dyrare totalt sett. Jag vet inte vad det kostar att renovera en Sachsmotor men ett par tre tusen försvinner säkert upp i det blå rätt så snabbt.

Prova gärna både 2vx hand och en fot innan du bestämmer dig om du inte redan har gjort det. Som jag minns det var de handväxlade riktigt störande tråkiga att köra redan som nya medans de fotväxlade är mycket trevliga fortfarande.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Den röda fotväxlade var dessvärre såld.
Nu vet jag mer om den blå för 7000 kr.
Det är en 1248 -77. Otrimmad, lysen och hastighetsmätare fungerar.
Saker som görs efter ev. köp: Trim (1500 kr), nya gaffelbäljar, nytt framdäck, diverse dekaler, baklykta mm. mm. totalt ca 2500 kr....
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

flora skrev:1247 ser inte kapad ut i ramen, men bilderna är lite mörka, jag tror det är en 1248....Den mörk blå färgen fanns inte på 1247 det fanns bara en turkosblå och bärnstens färgad, sen sitter bensinkranen på höger sida och på dom gamla satt den väl på vänstersidan.Jag tror som sagt att det är en okapad 1248....
nej här tror jag du har fel. titta på toppfästet så ser du att det är förlängt och att motorn sitter väldigt lågt. så måste man göra för att få kedjedrevet i rätt höjd till svingaxeln. ger sämre markfrigång men bättre plats runt förgasaren. men det är inte omöjligt att man kunnat fixa det med adapterplåtar.

om det är så att den är okapad så att huskvarna går dit igen så tycker jag man ska värdera den som en 1247 utan motor + vad ett tvåpetat renoveringsobjekt är värt..

jag har inte koll på kronor för en compact, men nånstans mellan 2/3 och 3/4 av vad en riktig 1248 är värd tycker jag är rimligt maxpris.

erlan
Skriv svar