1247 med sachsmotor
Det känns skitmycket för en 2-pet som det blir totalt. För de pengarna kan du t.ex. köpa en E-type med lite tur eller något annat som bjuder bättre komfort och prestanda och ett mycket bättre värde på kort och lång sikt. Jag har sett väldigt fina 3 vx Compacter med ordentligt väss för 9000 och tyckt det varit snudd på oskäligt för en 13 på dussinet moped. Men visst har Compacter charm helt klart. Speciellt om de är snygga och lite häftigt och bra lackade.JMolin skrev:Den röda fotväxlade var dessvärre såld.
Nu vet jag mer om den blå för 7000 kr.
Det är en 1248 -77. Otrimmad, lysen och hastighetsmätare fungerar.
Saker som görs efter ev. köp: Trim (1500 kr), nya gaffelbäljar, nytt framdäck, diverse dekaler, baklykta mm. mm. totalt ca 2500 kr....
Lycka till med vad det än blir förstås, kul blir det under alla omständigheter.
Bara som en liten referens. Jag gav 6000 kr för denna inklusive nytt elektroniskt tändsystem mm och den gör lätt 100+ är 4vx och stark som en oxe. Jag har lagt ner lite jobb på den men inga direkta pengar utan bara småfix som t.ex. att satt på pakethållare och bytt styre.
Tack för alla svar!
Vad jag förstår så anser de flesta på detta forum att compacten överlag är relativt överprissatt, vilket jag är benägen att hålla med om. Men hur får man en säljare att inse detta? Jag behöver bra pruttips när det kommer till dessa äldre godingar!
Var för övrigt precis över hos en kompis och provkörde några skönheter ur hans monkey-samling. Honda Z50J, herregud vilken trevlig maskin. Dessvärre är dessa registrerade som lätta motorcyklar trots att de bara gör 40-45 i originalutförande med mig (80-85 kg) på. Spinner på mjukt och man sitter riktigt bekvämt i den stora sadeln!
Vad jag förstår så anser de flesta på detta forum att compacten överlag är relativt överprissatt, vilket jag är benägen att hålla med om. Men hur får man en säljare att inse detta? Jag behöver bra pruttips när det kommer till dessa äldre godingar!
Var för övrigt precis över hos en kompis och provkörde några skönheter ur hans monkey-samling. Honda Z50J, herregud vilken trevlig maskin. Dessvärre är dessa registrerade som lätta motorcyklar trots att de bara gör 40-45 i originalutförande med mig (80-85 kg) på. Spinner på mjukt och man sitter riktigt bekvämt i den stora sadeln!
du får nog budgetera en näve shims ochså. finns på momentum bra mycket billigare än brattis på tradera.JMolin skrev:Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
erlan
Okej! Är det olika storlekar på dessa eller hur funkar det? Bör jag beställa efter sprängskissar?erlan skrev:du får nog budgetera en näve shims ochså. finns på momentum bra mycket billigare än brattis på tradera.JMolin skrev:Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
erlan
Tack
ska du bara renovera den motorn så kolla spelen innan du öppnar motorn.
du behöver en indikatorklocka. förslagsvis med magnetstativ. sen skruvar jag fast en järnplåt på blocket att sätta magneten på. har du inte och inte kan låna en indikatorklocka så finns billiga på biltema och ibland på tradera.
sen behöver du en avdragare för att få loss inre lagerbanorna från vevaxeln.
och en plåtbricka ca 90 mm i diameter med ca 7mm hål i för att klämma ihop kopplingsfjädrarna.
när du öppnat motorn mäter du diametern på axlarna. jag är inte säker på att jag minns rätt.
vevaxel 15mm
ing i vlådan 13mm
utg ur vlådan 15
kickaxeln 16mm.
har du en motor där orginal blockpackningen finns kvar, oftast röd, så köp ett par extra 0,1mm shims dit för nytillverkade packningar är tjockare.
erlan
du behöver en indikatorklocka. förslagsvis med magnetstativ. sen skruvar jag fast en järnplåt på blocket att sätta magneten på. har du inte och inte kan låna en indikatorklocka så finns billiga på biltema och ibland på tradera.
sen behöver du en avdragare för att få loss inre lagerbanorna från vevaxeln.
och en plåtbricka ca 90 mm i diameter med ca 7mm hål i för att klämma ihop kopplingsfjädrarna.
när du öppnat motorn mäter du diametern på axlarna. jag är inte säker på att jag minns rätt.
vevaxel 15mm
ing i vlådan 13mm
utg ur vlådan 15
kickaxeln 16mm.
har du en motor där orginal blockpackningen finns kvar, oftast röd, så köp ett par extra 0,1mm shims dit för nytillverkade packningar är tjockare.
erlan