1247 med sachsmotor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Kenneth_
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 apr 2013, 16:47
Ort: Ludvika

Inlägg av Kenneth_ »

Välj en 3 pet , du kommer att ångra dig annars
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det ligger nog nånting i det... :hmm:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JMolin skrev:Den röda fotväxlade var dessvärre såld.
Nu vet jag mer om den blå för 7000 kr.
Det är en 1248 -77. Otrimmad, lysen och hastighetsmätare fungerar.
Saker som görs efter ev. köp: Trim (1500 kr), nya gaffelbäljar, nytt framdäck, diverse dekaler, baklykta mm. mm. totalt ca 2500 kr....
Det känns skitmycket för en 2-pet som det blir totalt. För de pengarna kan du t.ex. köpa en E-type med lite tur eller något annat som bjuder bättre komfort och prestanda och ett mycket bättre värde på kort och lång sikt. Jag har sett väldigt fina 3 vx Compacter med ordentligt väss för 9000 och tyckt det varit snudd på oskäligt för en 13 på dussinet moped. Men visst har Compacter charm helt klart. Speciellt om de är snygga och lite häftigt och bra lackade.

Lycka till med vad det än blir förstås, kul blir det under alla omständigheter.

Bara som en liten referens. Jag gav 6000 kr för denna inklusive nytt elektroniskt tändsystem mm och den gör lätt 100+ är 4vx och stark som en oxe. Jag har lagt ner lite jobb på den men inga direkta pengar utan bara småfix som t.ex. att satt på pakethållare och bytt styre.

Bild
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Tack för alla svar!
Vad jag förstår så anser de flesta på detta forum att compacten överlag är relativt överprissatt, vilket jag är benägen att hålla med om. Men hur får man en säljare att inse detta? Jag behöver bra pruttips när det kommer till dessa äldre godingar!

Var för övrigt precis över hos en kompis och provkörde några skönheter ur hans monkey-samling. Honda Z50J, herregud vilken trevlig maskin. Dessvärre är dessa registrerade som lätta motorcyklar trots att de bara gör 40-45 i originalutförande med mig (80-85 kg) på. Spinner på mjukt och man sitter riktigt bekvämt i den stora sadeln!
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Jag var precis och tittade på den blå för 7000, 1248. Gick fint, trimmad dock. Ful, men acceptabel. Ej originallack. Han vägrade släppa den för under 7000 kr, så det blev inget med det. Nu är den 1247:an med sachsmotor återigen aktuell.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Ja den ser inte alls tokig ut när man tar en andra titt och är mer normalt prissatt.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Ja, den var lite mer attraktiv och iögonfallande, men motorn rasslade obehagligt..
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JMolin skrev:Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
Lycka till ! :scooter:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

JMolin skrev:Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
du får nog budgetera en näve shims ochså. finns på momentum bra mycket billigare än brattis på tradera.

erlan
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

erlan skrev:
JMolin skrev:Jahaja! Då har man blivit med en MCB 1247 med 2vxl sachsmotor! Motorn ska snart genomgå en liten renovering omfattande förhoppningsvis inte mer än lager och packningar! Önska mig lycka till!
du får nog budgetera en näve shims ochså. finns på momentum bra mycket billigare än brattis på tradera.

erlan
Okej! Är det olika storlekar på dessa eller hur funkar det? Bör jag beställa efter sprängskissar?
Tack
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ska du bara renovera den motorn så kolla spelen innan du öppnar motorn.
du behöver en indikatorklocka. förslagsvis med magnetstativ. sen skruvar jag fast en järnplåt på blocket att sätta magneten på. har du inte och inte kan låna en indikatorklocka så finns billiga på biltema och ibland på tradera.
sen behöver du en avdragare för att få loss inre lagerbanorna från vevaxeln.
och en plåtbricka ca 90 mm i diameter med ca 7mm hål i för att klämma ihop kopplingsfjädrarna.
när du öppnat motorn mäter du diametern på axlarna. jag är inte säker på att jag minns rätt.
vevaxel 15mm
ing i vlådan 13mm
utg ur vlådan 15
kickaxeln 16mm.

har du en motor där orginal blockpackningen finns kvar, oftast röd, så köp ett par extra 0,1mm shims dit för nytillverkade packningar är tjockare.

erlan
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Inlägg av JMolin »

Tack! Myckst bra information här! Det uppskattas!
finns det någon vettig sprängskiss mangan gå efter närmar ska shimsa om motorn? Vart på axeln bör man placera de extra shimsen om man har kvar originalpackning kvar?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

verkstadshandböcker och sprängskisser finns på raketsports hemsida.

erlan
Skriv svar