Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av HVA59 »

:D :D :D Efter långt om länge gick den igång:

[bolt]20120229_230134[/bolt]

[bolt]20120229_230619[/bolt]

Den första videon togs lite hastigt i den första paniken när den precis gick igång :)
Raketsport skrev: Momentum har säkert en 15x30x10 tätning, men du kanske inte har en butik i närheten.
Nej mopedbutiker finns här inga... Men vi har nog en av Sveriges största mopedsamlare här, han har över 200 mopeder så man brukar kunna fråga honom.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av HVA59 »

Länkarna fungerade tydligen inte så jag lade ihop de båda klippen och lade ut dom på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=dUapT-ksvm4" onclick="window.open(this.href);return false;
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av T M »

HVA59 skrev:Länkarna fungerade tydligen inte så jag lade ihop de båda klippen och lade ut dom på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=dUapT-ksvm4" onclick="window.open(this.href);return false;
slider_thankyou.gif



mistick_yes.gif Härligt! Låter som en spikfabrik från cylindern mistick_yes.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av HVA59 »

:) Jag var ute och körde lite till nu i kväll och då gick den faktiskt lite bättre, men man måste köra med nästan stängt spjäll på förgasaren för att det ska gå :?
Fortfarande inget ork, motorn dör även om man drar ner gashandtaget på tomgång... Jag ska börja med att titta på avgassystemet och förgasaren i alla fall innan jag kollar veven.

Är det förresten någon som vet hur man stannar med den? Hittills har jag stannat den genom att låta den gå på tomgång, men hur är det egentligen man ska stanna den? Där är ju varken pys eller elektrisk dödare.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av erlan »

farsan stoppade alltid motorsågen med choken, han påstod dom blev mer lättstartade då.
det har smittat av sig, för även jag stoppar motorsågar med choken, men alla andra motorer stoppar jag med dödare/stänga av tändning.
så prova med choken.

erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av SS440-80 »

Luta dig ned och plocka loss tändstiftshatten 22_yikes.gif 22_yikes.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av HSE »

SS440-80 skrev:Luta dig ned och plocka loss tändstiftshatten 22_yikes.gif 22_yikes.gif
Den metoden kan knäcka tändspolen, frestar på ordentligt på lindningarnas isolering när gnistan inte kan slå över det normala gnistgapet...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av Micke S »

HVA59 skrev::) Jag var ute och körde lite till nu i kväll och då gick den faktiskt lite bättre, men man måste köra med nästan stängt spjäll på förgasaren för att det ska gå :?
Fortfarande inget ork, motorn dör även om man drar ner gashandtaget på tomgång... Jag ska börja med att titta på avgassystemet och förgasaren i alla fall innan jag kollar veven.

Är det förresten någon som vet hur man stannar med den? Hittills har jag stannat den genom att låta den gå på tomgång, men hur är det egentligen man ska stanna den? Där är ju varken pys eller elektrisk dödare.
Du kanske kan montera en liten diskret återfjädrande strömbrytare någonstans så att du får elektrisk dödare. Den ska kortsluta brytarna när du stannar motorn. Rent elektrisk är det punkten som är kopplad till brytarna, tändspolen och kondensatorn som ska jordas med dödarknapp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av SS440-80 »

HSE skrev:
SS440-80 skrev:Luta dig ned och plocka loss tändstiftshatten 22_yikes.gif 22_yikes.gif
Den metoden kan knäcka tändspolen, frestar på ordentligt på lindningarnas isolering när gnistan inte kan slå över det normala gnistgapet...
Jag bara skojade med dig :lol: Är inte alls behagligt i fingrarna att göra så... [crossfingers]
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark Ma 41 Vp 41 JB motor

Inlägg av HVA59 »

Tack för alla förslag! Men jag tror jag nöjer mig med att stänga med choken, tanken är ju att mopeden ska fortsätta vara 100% original. Och det är den ju inte om man monterar en dödare :lol:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar