Voblande styre

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Voblande styre

Inlägg av Kirre »

Har ett störande problem på min moppe, styret voblar när jag kör i ca 40-50km/h.
Det är inte mycket (räcker att ha ett finger på vardera sida på styret) men om man släpper styret så skulle jag köra ikull.
Någon som har en lösning på mitt problem? Kanske räcker med en fjäder mellan styrstammen och ramen :? som man sett på en del cyklar, men vad vet jag.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Voblande styre

Inlägg av selma »

Kirre skrev:Har ett störande problem på min moppe, styret voblar när jag kör i ca 40-50km/h.
Det är inte mycket (räcker att ha ett finger på vardera sida på styret) men om man släpper styret så skulle jag köra ikull.
Någon som har en lösning på mitt problem? Kanske räcker med en fjäder mellan styrstammen och ramen :? som man sett på en del cyklar, men vad vet jag.
Du kör för fort,den är gjord för 30 knyck....ajabaja :wink:
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Re: Voblande styre

Inlägg av Kirre »

selma skrev:
Kirre skrev:Har ett störande problem på min moppe, styret voblar när jag kör i ca 40-50km/h.
Det är inte mycket (räcker att ha ett finger på vardera sida på styret) men om man släpper styret så skulle jag köra ikull.
Någon som har en lösning på mitt problem? Kanske räcker med en fjäder mellan styrstammen och ramen :? som man sett på en del cyklar, men vad vet jag.
Du kör för fort,den är gjord för 30 knyck....ajabaja :wink:
FEL SVAR :lol:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Kirre skrev:Kanske räcker med en fjäder mellan styrstammen och ramen :?

Nej, kolla igenom moppen. Framgaffel, fälgbanor, däck m.m tills du ser vad som felas.
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

Fälgarna är nyekrade och banorna är helt ok, läste om någon med MC som hade liknande problem där trodde dom att däcken var boven.
Däcken är ifrån slutet på 80-talet "Golden Boy" så det är min gissning men det kanske är andra som har liknande erfarenheter och lyckats lösa problemet.

Anledningen till att jag ekrade om hjulen, bytte stötdämpare, spände upp alla lager/bussningar mm mm var för att jag trodde det skulle lösa problemet men icke.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

???????????

Inlägg av T M »

:twisted:
Typ av moped?
Original?
Höjd bak?

Fenomenet med vobbel (självsvängningar) kan uppstå när försprånget minskas av tex säckad framfjädring, för långa/hårda stötdämpare bak. kan åxå bero på lätt intryckt framgaffel. kolla även så kulringar etc i styrlagret är helt är det trögt eller hackar kan det ge vobbelsymptom.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

obalans i hjulet?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Kolla att däcket har krupit ut ända till fälgkanten runt om.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Polaren hade det problemet och det var att röret som går i ramen till framgaffeln var nästan helt av.
Alltså röret mellan styret och gaffeln som går inuti ramen så det var lite svårt att se men man kunde vrida styret utan att hjulet rörde sig... :shock:
Skriv svar