Styrgaffel Stockholmare

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Styrgaffel Stockholmare

Inlägg av CG »

Har en "Stockholmare" vill fråga angående framfjädringen skall avståndet mellan benen vara samma upptill som nertill?
Min pekar inåt (toe in) Vill också fråga om avståndet på fälgen skall vara samma mot fjäderbenen säg mätt upptill då från fälgbanan mot styrgaffelbenen. Känns lite knepig i styrningen fälg och däck verkar okey vad gäller på en så gammal moppe.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Styrgaffel Stockholmare

Inlägg av erlan »

fattar inte riktigt vad du menar med toe in när du bara har ett hjul.
men gissar att du har krokiga övre gaffelben.
rätt vanligt på den gaffeln. norscand har nya.
rören ska vara helt raka.
och fästet för framskärmen måste vara med, även på en provkörning efter provmontering men före lack t.ex.
även om man inte monterat skärmen än.

en stockholmare som är som den ska är en relativt stadig moppe att köra.

erlan
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Re: Styrgaffel Stockholmare

Inlägg av CG »

Tack Erlan!
Toe in ja jag menade gaffelrören el benen. Det skiljer 2 mm mätt upptill och nertill Smalnar alltså av neråt. Spänner när man skall sätta på hjulet. Skärmstaget som håller benen är jag medveten om .Det har borrats större hål ja mycket händer på 50 år. Man blir lätt uppgiven svårt att få bra. Lackerade gaffel o moppe märkte direkt konstig gång. Trodde först det var däck eller fälg men inget oroväckande vad gäller gång. Hjulet skall väl inte vara så svårt att sätta på?

Åter tack för svaret hyggligt.
CG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Styrgaffel Stockholmare

Inlägg av Micke S »

När mopparna är gamla är det inte säkert att alla delar som ska finnas är på plats. Just när det gäller framgafflar får man vara lite vaken så gaffelbenen är parallella. Ibalnd kan man behöva lägga en distansbricka innanför gaffelbenet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar