ELPROBLEM

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

ELPROBLEM

Inlägg av flinta007 »

Tänkte byta omkopplare till lyse mm. på en trapper hva motor. Men jag har 7 sladdar upp till omkopplaren och bara 6 uttag i den nya omkopplaren. Sladdarna är följande: Gul från spolen, vit samt gulsvart till framlyse, grå till baklyse, svart dödarsladd från kondesator och grön och brun till signal. Den gröna till signalen går därifrån vidare till bromsljus. Min fundering är om jag kan skippa en sladd så jag kan använda omkopplaren. Måste jag ha både grön och brun till signal. slider_anon.gif
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: ELPROBLEM

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Gå med den grå direkt till bakljuset .
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: ELPROBLEM

Inlägg av flinta007 »

problemet är att jag har ingen grå från motorn att dra till baklyset. Har bara en enkel ljusspole. Med andra ord gul - lyse , grön - broms och svart - dödarknapp. :roll:
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: ELPROBLEM

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Du borde ha en spole till om du har bromsljus.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: ELPROBLEM

Inlägg av flinta007 »

Jag vill minnas att ljus och bromslyse ligger på samma spole och baklyse på en separat spole över ljusspolen. Men jag har ingen extra spole, men det kanske det ska vara original. Men jag tycker det borde gå att få ihop ändå, även om dubbla spolar har sina fördelar. :lol:
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: ELPROBLEM

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Ja de ska funka lyser lite sämre bara .
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: ELPROBLEM

Inlägg av erlan »

det är signalen som ska kopplas annorlunda.
dom gröna ska kopplas ihop i ena hålet på signalhornet. den bruna ska från signalhornet till omkopplaren där den jordas när man trycker på knappen.

dom tidiga tändsystemen jobbade utan den lilla extraspolen direkt till bakljuset.
om dom hade starkare ljusspole eller svagare lyse har jag inte koll på.

alla sachs och huskvarna jag hållit på med har drivit signalhornet med gula kabeln från ljusspolen. då nästan slocknar lyset när man tutar.
om inte bromsljusspolen orkar driva signalhornet så prova det.

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: ELPROBLEM

Inlägg av flinta007 »

Ok. Om jag fattat rätt så behöver jag inte dra upp den gröna till omkopplaren, då den redan är dragen till både signal och broms genom sammankoppling vid signalhornet. Då borde jag också kunna använda en omkopplare med 6 uttag istället för orginalet med 7 uttag. Kan dock ändå inte begripa varför i så fall den gröna även satt i omkopplaren förut. Ser i alla fall ut som det är orginalkablaget som sitter kvar, så nån tanke med det måste dom ju haft. Eller kan det vara så att det egentligen ska vara en extra spole till bakljuset på denna modellen, och på så vis en extra kabel? Men å andra sidan skulle väl den i så fall gått direkt till bakljuset bara. :roll:
Skriv svar