Stödklack, sidostöd MCB?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av sachsmaster »

Det här är en s.k. stödklack till ett sidostöd som jag förmodar är MCB?

Frågan jag har är vilken/vilka modeller som hade den här stödklacken?

Sen vet jag den tidigare typen hade en trekant som fäste i den fastsvetsade rörhylsan på ramen så det här är väl något senare utförande?

Och i så fall då fr.o.m. vilket år?


Bild


Bild


Bild
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av Baronen »

Fr.o.m -67? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av sachsmaster »

Tack för svaret men önskar helst svar utan frågetecken för dom har jag redan själv :D
  • Bild
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av glava »

Den trekantiga är den senare modellen.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av sachsmaster »

glava skrev:Den trekantiga är den senare modellen.
OK... men på vilka mopeder hittar man den här stödklacken då?
  • Bild
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av J2000E »

Exakta år vet inte jag men jag vet att de sitter på Crescent 2000 och att jag har en hel påse med nya. Tror inte att jag hittat en enda 2000-ram med ett stöd som inte gått att "veva runt". Då är det bra att samla på sig. Med tanke på den mängd jag sett i cykelsammanhang så antar jag på goda grunder att Crescent cyklar och mopeder hade exakt likadana på femtiotalet. När de ändrades vet jag dock inte. Den här äldre varianten finns kvar lite här och var om man verkligen behöver. Har sett några gå dyrt på tradyra vilket är rätt konstigt med tanke på hur lätta de är att hitta om man vet var man skall leta (gamla cykelbutiker).
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av Raketsport »

1963 har Crescent 2013 denna klack/stopphylsa art.nr: 6616/3 (1960 art.nr:19 92 32). Samma år har modell 1153 den nyare klacken 6626/1.
1966 finns endast 6626/1 med i katalogerna. Med den informationen kan man anta till största sannolikhet att endast 2000-modellerna hade denna klack.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av erlan »

det tog nog inte lång tid för gubben vid fräsmaskinen att lista ut hur den skulle se ut för att vara lättare att tillverka.
sen tog det väl ett antal år att få cheferna att begripa det.

erlan
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av sachsmaster »

Nej, inte bearbetning. Sänksmide förstår du väl.
Härdat kolstål. Supersnabb tillverkning, billigt material, lågt pris per enhet.


Tack för övrig lokalisering. Redan igår kväll började jag fundera på Crescent modeller som inte hade centralstöd vilket kan tyckas var det normala på både mopeder och cyklar före samgåendet MCB, så där har ju glava helt rätt.

Tanken fördes direkt då till den skoterliknande modellen Crescent 2000 som av praktiska skäl borde ha sidostöd och efter en koll bland Raketsports cykelbroschyrer kunde jag se att flick- och pojkcyklarna utrustades med sidostöd något som jag tror Varberg egentligen var först med och där är det nog den trekantiga modellen av stödklack som gällt hela tiden. Crescent måste förstås då ha ett eget utförande för att inte kopiera och det är väl därför det ser ut som det gör.

Vilken säljare säjer nej till fantasipriser så det är nog inte omöjligt att stödklacken hamnar på Tradera så småningom.

Jag bara hittade stödklacken en låda och undrade vad den var till :)

Men enligt Raketsportsidan var ju 2000-serien en lång rad av olika modeller från 1956 till 1964 så jag förutsätter att den här stödklacken passar till fler modeller än de äldsta som man brukar förknippa med Crescent 2000, det kom ju även tidiga modeller med benskydd före samgåendet med MCB och dom borde då ha den äldre typen av stödklack tycker åtminstone jag.
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av erlan »

"Nej, inte bearbetning. Sänksmide förstår du väl.
Härdat kolstål. Supersnabb tillverkning, billigt material, lågt pris per enhet."

Ja desto större blev väl förenklingen av bearbetningen av smidesverktyget.
den som du visade bild på såg inte smidd ut i formen.
tyckte det var för mycket skarpa hörn på den.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av Raketsport »

sachsmaster skrev:
Men enligt Raketsportsidan var ju 2000-serien en lång rad av olika modeller från 1956 till 1964 så jag förutsätter att den här stödklacken passar till fler modeller än de äldsta som man brukar förknippa med Crescent 2000, det kom ju även tidiga modeller med benskydd före samgåendet med MCB och dom borde då ha den äldre typen av stödklack tycker åtminstone jag.
Som jag skrev så hade 2000 den ända till 1963 dvs 2013 som är den sista modellen av 2000. Innan dess hade inga andra modeller sidostöd av denna typ, de hade centralstöd eller sidostöd med fjäder utan klack. 1153 (och säkert 1163,1164) var den första modellen med den senare triangelklacken som jag skrev tidigare.
//Jossan
Josefine Andersson
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av sachsmaster »

OK, du skrev 2000-modellerna vilket jag inte direkt tolkade som hela 2000-serien men nu förstår jag vad du menade :)
  • Bild
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Stödklack, sidostöd MCB?

Inlägg av Rolle »

sachsmaster skrev:Nej, inte bearbetning. Sänksmide förstår du väl.
Härdat kolstål. Supersnabb tillverkning, billigt material, lågt pris per enhet.


Tack för övrig lokalisering. Redan igår kväll började jag fundera på Crescent modeller som inte hade centralstöd vilket kan tyckas var det normala på både mopeder och cyklar före samgåendet MCB, så där har ju glava helt rätt.

Tanken fördes direkt då till den skoterliknande modellen Crescent 2000 som av praktiska skäl borde ha sidostöd och efter en koll bland Raketsports cykelbroschyrer kunde jag se att flick- och pojkcyklarna utrustades med sidostöd något som jag tror Varberg egentligen var först med och där är det nog den trekantiga modellen av stödklack som gällt hela tiden. Crescent måste förstås då ha ett eget utförande för att inte kopiera och det är väl därför det ser ut som det gör.

Vilken säljare säjer nej till fantasipriser så det är nog inte omöjligt att stödklacken hamnar på Tradera så småningom.

Jag bara hittade stödklacken en låda och undrade vad den var till :)

Men enligt Raketsportsidan var ju 2000-serien en lång rad av olika modeller från 1956 till 1964 så jag förutsätter att den här stödklacken passar till fler modeller än de äldsta som man brukar förknippa med Crescent 2000, det kom ju även tidiga modeller med benskydd före samgåendet med MCB och dom borde då ha den äldre typen av stödklack tycker åtminstone jag.
Vad jag har kunnat se, så introduceras stödbenet av Nymans modell först 1955. Det fanns då med endast hos de för året nya cykelmodellerna men kommer under efterföljande år att mer och mer utrustas även på befintliga modeller. Konstruktionen är föga olik Monarks modell, men vissa delar skiljer sig givetvis.
I 1962 års Monark-Crescent reservdelskatalog finns Husqvarnas-, Monarks- och Nymans stöd med. Jag har för mig att också delar till ett äldre Nymans-stöd finns med. När detta konstruktionsbyte skett står oklart från min sida, men att Nymans efter mindre än 10 år låtit göra ett sådant låter märkligt. Hade inte den första konstruktion testats tillräckligt?
Att Husqvarnas- och Nymans stöd fasas ut till fördel för Monarks ligger helt i tiden för den omdaning bolaget gör- en övergångsperiod under många år. Då man- åtminstone cykelsektionen- flyttar tillverkningen till Varberg och Monark blir också cyklarnas utseende som Monarks. Kvar blir under några år framåt lykthållare, kedjehjul och kanske även stöd som de enda punkter, vilka skiljer fabrikaten åt. Enligt Raketsport finns inte Nymans-stödet med i -66 års katalog- slut på lagret även bland fabriksmonterade fordon.
Skriv svar