Hur gammalt däck har jag?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Hur gammalt däck har jag?

Inlägg av Jfk »

Mitt framdäck på monarpeden har vit däcksida och fabrikatet är Värnamo. Började fundera så smått på ålder på däcket. Hur länge sedan var det som dom gjorde moppedäck? Hur gammalt kan däcket tänkas vara? 20-30 år eller? Små torrsprickor,men inte speciellt slitet.
Monark monarped -62
MCB 1195
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hur gammalt däck har jag?

Inlägg av HSE »

Bättre kvalitet på gummit förr, på min Ducati från 1960 sitter orginaldäcken från Pirelli med vit sida kvar. Lite torrsprickor som du skriver men helt ok :D Garanterat 56 år gamla!
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Hur gammalt däck har jag?

Inlägg av Jfk »

Rejäl kvalitet alltså på de gamla svenska sakerna. :D Tack för svaret.
Monark monarped -62
MCB 1195
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Re: Hur gammalt däck har jag?

Inlägg av Rolle »

Jfk skrev:Mitt framdäck på monarpeden har vit däcksida och fabrikatet är Värnamo. Började fundera så smått på ålder på däcket. Hur länge sedan var det som dom gjorde moppedäck? Hur gammalt kan däcket tänkas vara? 20-30 år eller? Små torrsprickor,men inte speciellt slitet.
Värnamo bör ha avslutat sin cykeldäckstillverkning senast 1975, eftersom jag aldrig sett att någon cykel har haft fabriksmonterade däck tillverkade av nämnda fabrikat efter det året. Däcken marknadsfördes då med namnet MCB. Jag skulle tro att MCB i stort frångick Värnamos däck redan 1973 och istället inriktade sig på Trelleborgs. Säkert är i alla fall att Värnamos däck inte fanns med i 1979 års reservdelskatalog. Årtalen torde med fördel kunna tillämpas även på mopeddäckstillverkningen.
Skriv svar