sving 2000

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

sving 2000

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej på er!

hur tar man av svingen på en 2000? är de något speciellt man skall göra? ja måste nämligen byta bulten , den e söndergängad..

hjälp mig fort!

mvh //Leo <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bulten brukar rosta fast ordentligt.
Värm hylsan den sitter i med svetsen, nästan röd,
montera slaghammare i ena änden och slå ur bulten med den.

När du sätter i den nya bulten, glöm inte att fetta in den ordentligt, det gjorde dom inte när moppen monterades en gång i tiden <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Bulten brukar rosta fast ordentligt.
Värm hylsan den sitter i med svetsen, nästan röd,
montera slaghammare i ena änden och slå ur bulten med den.

När du sätter i den nya bulten, glöm inte att fetta in den ordentligt, det gjorde dom inte när moppen monterades en gång i tiden
ok tack, men jag har ingen gassvets, bara en pinnesvets.. jag tror jag tar gasolbrännaren istället...

en annan sak också: är det helt idiotiskt att ta bort "stötdämpnongen" där bak? finns det en chans att man kan få tillbaka sakerna sen? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stördämpningen ?

jag har för mig att det finns en tråd om detta här på raketsport, eller var det på raketarna, men konstruktionen är ungefär lika <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:stördämpningen ?

jag har för mig att det finns en tråd om detta här på raketsport, eller var det på raketarna, men konstruktionen är ungefär lika

ja, gummiplattorna ....

ja letar efter den... :D <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här är en av dom

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=81&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->neu, det var inte vad jag letade efter.. fjädringen på 2000 är:stålskiv,gummiplatta, stålskiva, gummiplatta och ytterligare en stålskiva. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går bra att skruva lös gummi blocket sitter med 2st m10 muttrar i ramen bulten är svetsad på insidan,den genomgående bulten i svingen ska det sitta en fettnippel på. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Det går bra att skruva lös gummi blocket sitter med 2st m10 muttrar i ramen bulten är svetsad på insidan,den genomgående bulten i svingen ska det sitta en fettnippel på.
ja det vet jag, men hur fan får man ut den? jag har värmt, bankat och försökt skruva i flera timmar utan resultat!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den har garanterat rostat fast, men värme brukar ju hjälpa. Det kan ju vara värt att prova med en rejäl dos rostlösande och smörjandespray typ. CRC 5-56. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaja, jag har givit upp nu.. den får sitta där den sitter helt enkelt... <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stearin, ja visst från ett vanligt ljus. Värm med svets eller gasol mitt på skruven till vaggan sätt emot ljuset i ändan av skruven. när ljuset smälter kryper det in i mellan skruven och hylsan.
Alla har vi väl provat med stearin på kokplattan och sett hur det sprider sig. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Snickarn skrev: Alla har vi väl provat med stearin på kokplattan och sett hur det sprider sig. :shock:
Inte en enda gång!
Men det var ett bra tips. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar