Adapter på bensintanken

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Adapter på bensintanken

Inlägg av hansleopold »

Håller på med de sista arbetsmomenten på en helrenoverad Monarped -62. Nu ska den nylackade tanken på plats, och snart är det dags för provstart. mistick_yes.gif

Men adaptern ska skruvas dit i tanken, och sen ska ju bensinkranen dras fast i adaptern.

Nu till spörsmålet: Vad används för tätning mellan tanken och adaptern? Den är fingängad, men någon form av tätning krävs. Tvivlar på att vanlig gängtape funkar? Klarar väl inte bensin? :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av Micke S »

Vanlig gängtejp fungerar bra om du inte tejpar de yttersta gängvarven. Loctite 542 är också bra till fingängade kopplingar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av crow »

Hej ! det ska inte vara någon gäng tejp på bensinkranen utan det ligger en fiberbricka i mellan tanken o kranen,den delen som du kallar adapter är höger gängad mot tanken och vänster gängad mot kranen och tätar då du drar åt den(åt höger). gäng tejp är no-no i ett bränsle system i min värld.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av hansleopold »

Tack för tips. :)

Det är mellan adaptern och bensintanken som jag frågar om, inte kranen och adaptern. Adaptern är tidigare dragen stumt mot tanken.
Jag har testat med att lägga gängtape i ett kärl med bensin, och det löses inte upp.

Funderar på att använda gängtape, locktite och Three Bond, som används vid ihopmontering av vevhushalvor utan packning. Borde tåla bensin tycker man. :P
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av HSE »

hansleopold skrev:Tack för tips. :)

Det är mellan adaptern och bensintanken som jag frågar om, inte kranen och adaptern. Adaptern är tidigare dragen stumt mot tanken.
Jag har testat med att lägga gängtape i ett kärl med bensin, och det löses inte upp.

Funderar på att använda gängtape, locktite och Three Bond, som används vid ihopmontering av vevhushalvor utan packning. Borde tåla bensin tycker man. :P
Gängtape är tillverkad av teflon och tål alltså bensin men inget annat fäster på det...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av JanneL »

Man ska inte dra adaptern stumt mot tanken, du ska montera adaptern med t.ex. två gängvarv på tanken och lika många på kranen, sen justerar du kranen till den position du vill att den ska ha, efter det drar du åt adaptern/muttern.
eftersom tanken är högergängad och kranen vänstergängad kommer kran och tanka att pressas ihop mot varandra när du drar åt adaptern/muttern.
Det ska ligga en relativt tjock packning emellan och är tank, kran samt packning i bra skick ska det inte behövas någon annan tätning.
Men lite gäng o flänstätning om det ändå läcker är aldrig fel. Scantech 2000T gillar jag bäst men Loctite 5400 fungerar också bra. :wink:

lycka till. :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av erlan »

janne: vissa monarker har invändig gänga i tanken, och en nippel med två utvändiga gängor och en sexkant mellan tanken och kranen.

jag vill minnas att jag lade en fiberbricka där på min. men jag är inte säker.
kan vara så att jag inte hade loss den.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av JanneL »

Ja det har du rätt i, tänkte inte på den modellen.
Kanske en sån mr hansleopold har?
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av hansleopold »

Erlan, precis sån tank är det frågan om!

Invändig gänga i tanken, och en sexkantig adapter som är stumt monterad. Och vad jag kan se saknas varje form av packning. Monark valde en annan lösning.

Återkommer med info när den är på plats, och förhoppningsvis torr och tät! :D
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av hansleopold »

Tanken är på plats! Inget läckage, den är torr och fin. Använde gängtape, samt Three Bond där gängan tar slut mellan adapter och tank.

Moppen är nu klar, och startades upp idag. Allt funkar fina fisken! Återstår att fininställa ställbara munstycket, koppling-, växel- och gasvajer. mistick_yes.gif


Sedan blir det inkörning av den nyrenoverade ILO-motorn. Den är något viktkompenserad. Mest för styrka, inte för ljudvallen....... :P
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av hansleopold »

Aj,aj, man ska inte ropa hej......
Det visade sig att det behövdes något annat för att få det hele tätt! Var nämligen en stor pöl av soppa under moppen efter någon dag. :?

Adapterns sexkantshörn tog i tanken när man drog in den maximalt. Det är väldigt tight gjort från början, och adaptern kunde inte bottna ordentligt märkte vi. Fick slipa ner den lite grand, och också snygga till sätet så att vi kunde anbringa en aluminiumbricka. Brickan, silicon, samt ny o-ring i soppakranen fixade till det. Hoppas vi, är bäst att tillägga....

Här ett par bilder på skönheten... :D
Bilagor
IMG_7228.JPG
IMG_7227.JPG
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av erlan »

funkar inte det heller, så prova en tredobricka nästa gång.
brukar vara ett säkert kort.

erlan
crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av crow »

Vi tar det igen ! du ta "adaptern" och gängar på den på tanken något varv sedan monterar du kranen och drar den något varv med en fiber bricka imellan sen håller du i kranen o drar "adaptern tills det blir tätt. OCH palta inte dit gängtejp, silicon,packnings klister,trolldeg eller något annat jox, OM det läcker har du gjort fel någonstans. hur tror du dom gjorde när mopeden tillverkades ? hoppas du får ihop det tätt MVH YAHN.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Adapter på bensintanken

Inlägg av erlan »

erlan skrev:janne: vissa monarker har invändig gänga i tanken, och en nippel med två utvändiga gängor och en sexkant mellan tanken och kranen.

jag vill minnas att jag lade en fiberbricka där på min. men jag är inte säker.
kan vara så att jag inte hade loss den.

erlan
crow: det är nog inte där det läcker. den tanken är ju inte som alla andra.
invändig gänga i själva tanken. sen en nippel med dubbla utvändiga gängor.
orginal med plåten i tanken som packning.
erlan
Skriv svar