byte av styrlager på Crescent 1136
byte av styrlager på Crescent 1136
Hej.
Jag har stött på ett par problem när jag ska byta styrlager.
1. Hur får man bort lagerbanorna längst ner på styrstången resp. överst på "styrstångsröret"?
2. Gängorna på styrstången ser inte bra ut (se https://goo.gl/photos/fh4rkJwZq2cdDnZm6" onclick="window.open(this.href);return false;). Vad gör jag åt det? Går det att byta stången?
Mvh, Tomas
Jag har stött på ett par problem när jag ska byta styrlager.
1. Hur får man bort lagerbanorna längst ner på styrstången resp. överst på "styrstångsröret"?
2. Gängorna på styrstången ser inte bra ut (se https://goo.gl/photos/fh4rkJwZq2cdDnZm6" onclick="window.open(this.href);return false;). Vad gör jag åt det? Går det att byta stången?
Mvh, Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Re: byte av styrlager på Crescent 1136
Lagerbanorna brukar bara vara pressade på plats så har du köpt nya är det bara att knacka ut de gamla. Gängorna är värre, man kan möjligen försöka rädda dem med en gängfil https://www.google.se/search?q=g%C3%A4n ... BNwQ7AkIKg" onclick="window.open(this.href);return false; Annars blir det bäst att byta gaffeln.
Lagerbanorna (iallafall den övre) verkar gängad. Kan ana gängor inne i röret nedanför den övre lagerbanan. Och jag har provat att knacka ur den, med en rörstump och handslägga. Har inte slagit speciellt hårt men tycker nåt bort ha rört sig...
Kan den vara gängad? DEt finns ju inget att få tag i för att skruva loss den...
En relaterad sak: Den styrlagersats som figurerat i diskussioner under sommaren (och jag sagt passar till 1136) passar kanske inte riktigt. Ringen med den uppstickande tappen på den bifogade bilden (se pilen) måste tas bort eftersom den övre, gängade delen av det övre lagret är mycket större än original.
/Tomas
Kan den vara gängad? DEt finns ju inget att få tag i för att skruva loss den...
En relaterad sak: Den styrlagersats som figurerat i diskussioner under sommaren (och jag sagt passar till 1136) passar kanske inte riktigt. Ringen med den uppstickande tappen på den bifogade bilden (se pilen) måste tas bort eftersom den övre, gängade delen av det övre lagret är mycket större än original.
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Underligt om lagerbanorna är skruvade på plats, de hålls ju på plats när man skruvar åt gaffelns övre delar så göra gängor och skruva dit lagerbanorna kostar tid och pengar i onödan. Det brukar fabrikanterna undvika 

Det finns urtag för styrstoppet i röret, det är de du tolkar som gängor
Är skålen lika fin som konan på bild bör det räcka med en kulring däruppe
Tappen på bild har tillsammans med plattan med fjäder funktionen att hålla fram hjulet rakt vid parkering samt hindra det från att fladdra vid blåst
Aha! Undrade just vad fjäderplattan hade för funktion...T M skrev:![]()
Det finns urtag för styrstoppet i röret, det är de du tolkar som gängor
Är skålen lika fin som konan på bild bör det räcka med en kulring däruppe
Tappen på bild har tillsammans med plattan med fjäder funktionen att hålla fram hjulet rakt vid parkering samt hindra det från att fladdra vid blåst
Ja, tycker också att lagerbanorna är fina men lagren som kommer i det nytillverkade kitet (http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... esent.html" onclick="window.open(this.href);return false;) är lite större så kulringarna passar inte... Nåja, mitt (största) problem med styret är gängorna på gaffelröret och dem har jag 'lagat' med "JB Weld"... Så jag sätter tillbaka de gamla lagren och kör en stund till.
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72

Om Jb weld funkar märker du när du kontradrar låsmuttern med konan

Nymans styrlager är hårt härdade och äter upp gaffelgängorna om nåt sitter löst....
Att reparera gaffelröret är pilligt och kräver noggrannhet
Skaffa en gaffel från 50 - 60 tals cykel, kapa av röret mått mopedgaffelns längd 5 cm över slits för styrlås.
Borra ett tio mm hål rakt igenom 2 cm från kant fasa båda och kant 45 grader (tvärs mot slits i gängan)
Kapa en fem cm lång bit gör en slits så den kan klämmas ihop & knackas in i röret pluggsvetsas i hålen
Kapa gaffeln till rätt mått och borra hålet i linje med slits i gänga (OBS 2 mm av hylsan ska synas anpassa mått efter detta)
En svetssträng i mitten och en på var sida, ska inte vara för höga bör inte slipas. (gäller också pluggsvetsarna)
Min mentor på detta rekommenderade pinnsvets med elektrod för cro-moly stål
Sen till styrlagren.
Dina gamla kulringar är troligast 37,2 mm med 12 3/16 kulor
nya är 39,0 med 15 3/16 kulor
Jo, jag vet... Hyser inga större förhoppningar om att det ska hålla men tänkte att det kan vara värt ett försök...T M skrev:![]()
Om Jb weld funkar märker du när du kontradrar låsmuttern med konan![]()
Hmmm.... Är inte helt med på detta. Alltså, exakt hur och var det ska kapas, borras, fasas och svetsas...T M skrev:Nymans styrlager är hårt härdade och äter upp gaffelgängorna om nåt sitter löst....
Att reparera gaffelröret är pilligt och kräver noggrannhet
Skaffa en gaffel från 50 - 60 tals cykel, kapa av röret mått mopedgaffelns längd 5 cm över slits för styrlås.
Borra ett tio mm hål rakt igenom 2 cm från kant fasa båda och kant 45 grader (tvärs mot slits i gängan)
Kapa en fem cm lång bit gör en slits så den kan klämmas ihop & knackas in i röret pluggsvetsas i hålen
Kapa gaffeln till rätt mått och borra hålet i linje med slits i gänga (OBS 2 mm av hylsan ska synas anpassa mått efter detta)
En svetssträng i mitten och en på var sida, ska inte vara för höga bör inte slipas. (gäller också pluggsvetsarna)
Min mentor på detta rekommenderade pinnsvets med elektrod för cro-moly stål
Låter rimligt.T M skrev:Sen till styrlagren.
Dina gamla kulringar är troligast 37,2 mm med 12 3/16 kulor
nya är 39,0 med 15 3/16 kulor
Tack för tipsen!
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72

En stackars styckad raket på tradyra:
http://www.tradera.com/item/302481/2647 ... -raket-ram" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorgligt nog finns det alltför många SKA HA! budare som inte inser jobbet och kostnaderna att bygga upp ram till moped
Förenklat:
Utgå från toppen på gaffeln mät ner till 5 cm över slits/hål för styrlås (är donator röret kortare får man flytta upp skarven motsvarande)
Kapa motsvarande längd - 2 mm från donatorn borra två hål och fasa dem och kant 45 grader
En snutt på 5 cm överblivet rör slitsas kläms ihop och knackas i & svetsas fast i hålen
Kapa trasiga röret, borra hålen fasa dem & kanten svetsa som sagt ovan
tänk på hål placeringen och skarvprep
En metod som kan funka på mindre skador år lägga på bronslod och gänga med gängsnitt
Nu tror jag att jag fattar!T M skrev:![]()
Förenklat:
Utgå från toppen på gaffeln mät ner till 5 cm över slits/hål för styrlås (är donator röret kortare får man flytta upp skarven motsvarande)
Kapa motsvarande längd - 2 mm från donatorn borra två hål och fasa dem och kant 45 grader
En snutt på 5 cm överblivet rör slitsas kläms ihop och knackas i & svetsas fast i hålen
Kapa trasiga röret, borra hålen fasa dem & kanten svetsa som sagt ovan
tänk på hål placeringen och skarvprep
En metod som kan funka på mindre skador år lägga på bronslod och gänga med gängsnitt

Har varit inne på att lägga på metall med svetsen men är ingen hejare på att svetsa och så. Men bronslod känns mer hanterbart! Jag har ju ett gängsnitt så det blir nog att prova det först. Eller nästa gång, när JB Weld:en pajar...
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56