Modernisering av hjulutrustning

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Modernisering av hjulutrustning

Inlägg av Nymans2013 »

Har för jag vet inte vilken gång i ordningen sen jag började med moppar kört ihjäl en bromsback.

Så nu far tankarna runt efter skivbromskonvertering på min 1209.

Frågan är nu om någon har förslag på hjul som har möjligheten att få skivbroms monterad, och ett matchande bakhjul som kan ha skiva på ena sidan och drev på den andra.

Om det är eker eller aluhjul är ingen viktig punkt. Men vill gärna hålla mig till org dimension, dvs 19tums fälg. Bredd är jag beredd på att behöva förändra.

Så vem sitter med förslag på vad för hjul som kan vara lämpligt?

// Melvin
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Modernisering av hjulutrustning

Inlägg av erlan »

komplett gaffel från suzuki k50 har väl varigt ett populärt alternativ fram.
men behöver du verkligen skivbroms bak?
120mm leleunav till mustang är några mm bredare än tvåväxlade 100 mm leleunavet som sitter orginal
på 1209an. går att svarva ner till rätt bredd. speciellt om man konverterar till spårkullager.
och ett 120mm leleu framnav är ju betydligt större än orginal 80mm framnav.
och det fanns väl någon mustangmodell med dom naven och 19 tums hjul?
annars är skillnaden i ytterdiameter mellan 2,75-17 och 2,25-19 så stor som det låter.
båda däckdimensionerna hade samma drevning hos MCB.

erlan
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Modernisering av hjulutrustning

Inlägg av Nymans2013 »

Vet inte om det är original baknav på min 1209a. Men det är samma 5bultade nav som Compact 1252. Vill byt till skivor, dels för den moderna looken. Men också för jag har planer på att åka fortare framöver.
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Modernisering av hjulutrustning

Inlägg av Micke S »

Här finns några 17" fälgar med nav för skivbroms och drev och skivbromsgrejor som kanske kan användas. http://www.superbilligt.se/reservdelar/ ... g-cross-mc" onclick="window.open(this.href);return false; Det kanske finns lösa nav om du kollar eller om du får slakta ett hjul om du vill använda dina original 19" fälgar.

Jag körde själv med ett skivbromsok och huvudcylinder med grepp från dem på en Zundapp som jag modifierade för skivbroms.

Men har man t.ex. 120 mm nav för trumbroms i bra skick så ger även de förvånansvärt bra bromsverkan på en lätt moppe. Jag har original 150 mm broms på gjutna fälgar på en Zundapp och de är superbra. På en annan Zundapp med ekerhjul och 120 mm nav bytte jag till 160 mm nav fram för att få den bromsverkan jag vill ha.

Jag har åkt mycket hoj, även på bana som amatör och vet hur mycket bättre flyt och fart man får med bra bromsar. Så det är nog det som gör att jag vill ha suveräna bromsar även på moppar och vanliga hojar. Det kan dessutom vara en livräddare om man behöver få stopp för hinder som dyker upp oväntat och det inte finns plats att gira undan som förstås alltid är förstahandsalternativet. Så även HDn har fått en kraftigt förbättrad broms fram med större och flytande skiva 320 mm och ett bromsok med fler kolvar än original (sista bilden).
DSC02548.JPG
DSC02534.JPG
DSC05645.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar