Ekrar SM50

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

Hej!
Jag hittar lite spridda inlägg, men startar en ny tråd för att få det på ett ställe. Frågan är enkel:

Vilka ekersatser skall man köpa för att ekra upp både fram- och bakhjul till en SM50 med originalnaven, men med de nya radellibanor som säljs? Jag hittar en sats med 160 mm till bakhjulet:

http://www.mopedrenovering.se/puch/hjul ... evada.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men, jag hittar ingen sats till framhjulet i samma grovlek på de vanliga sidorna. Jag vill ju gärna ha samma tjocklek fram och bak. Tacksam för länkar/tips.

Det känns definitivt som att någon här borde inhandlat ekrar till en SM50 någon gång :D

Bild

Mvh Kalle
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Ekrar SM50

Inlägg av T M »

:twisted:

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... =3&t=21915" onclick="window.open(this.href);return false;
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

Jag blir inte klokare. Jag har själv just ekrat upp en 19x1,5-fälg med 185 mm ekrar, och det gick inte. De är för långa/gängan för kort. Då måste jag gänga dem längre in själv, och då spricker ju ytbehandlingen och då lär det ju snart rosta. Och de 182 mm ekrar jag hittar hos ex mopedrenovering är av en annan grovlek än satsen de rekommenderar för bakhjulet.

Alltså igen: Har någon hittat satser i samma grovlek, med samma storlek på nipplar, till fram- och bakhjul sm50? I så fall mottager jag gärna tips om varifrån, och gärna länk till artiklarna i fråga.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: Ekrar SM50

Inlägg av Nymans2013 »

smalltown skrev:De är för långa/gängan för kort. Då måste jag gänga dem längre in själv.
Vilket inte går, om du kollar på ekern så är den gängade delen tjockare än resten av ekern. Alltså finns inget material att skära fram en gänga ur.

Två lösningar känner jag till:

1: sök fram en "Spokecalculator" på google. Mata in dem önskade måtten. Och se om du kan gå upp eller ner i antal kors, och då finna rätt ekerlängd.

Ex: min 1209 ska original ha 2 kors ekring med 187mm ekrar. Jag kunde inte hitta rätt ekerlängd. Så matade in måtten och tryckte på 3 kors, uträkningen sa då 209mm. Och jag hittade 210mm ekrar. Så nu är hjulet fungerande.

2: kontakta Mopedrenovering.se. puchlasse verkar ha en förmåga att få fram ekrar till det mesta.
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ekrar SM50

Inlägg av erlan »

http://www.ebay.de/itm/Moped-Leichtkr-S ... XZDrbIgl0g" onclick="window.open(this.href);return false;

kan det finnas några där kanske?

erlan
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

Bra länk! Tack :)
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

Nu är mina hjul klara. Om någon annan går i funderingar kan jag meddela att Mopedrenoverings ekersatser nr 10301 och 10302 fungerar till bak- respektive framhjul på en SM50. Det kan dock variera vilka nipplar som följer med, och man måste se till att ekra med den större nippeln, BC56. Annars går det ej spänna ekrarna tillräckligt. Den större "sätter sig" längre ut i fälgens hål, och går dessutom skruva in längre över ekern. På ett par ställen går ekrarna igenom nipplarna en smula, och ändarna behöver putsas av så de ej kan skada fälgband och slang.

Bild
Senast redigerad av smalltown den 05 okt 2016, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Ekrar SM50

Inlägg av Hynboholm »

smalltown skrev:Nu är mina hjul klara. Om någon annan går i funderingar kan jag meddela att Mopedrenoverings ekersatser nr 10301 och 10302 fungerar till bak- respektive framhjul på en SM50. Det kan dock variera vilka nipplar som följer med, och man måste se till att ekra med den större nippeln, BC56. Annars går det ej spänna ekrarna tilräckligt. Den större "sätter sig" längre ut i fälgens hål, och går dessutom skruva in längre över ekern. På ett par ställen går ekrarna igenom nipplarna en smula, och ändarna behöver putsas av så de ej kan skada fälgband och slang.
Snyggt! Vilka fälgbanor har du använt?
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

Också från mopedrenovering :) Radelli 17x1,5 och 19x1,5
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Ekrar SM50

Inlägg av Hynboholm »

smalltown skrev:Också från mopedrenovering :) Radelli 17x1,5 och 19x1,5
slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Ekrar SM50

Inlägg av JanneL »

smalltown skrev:Också från mopedrenovering :) Radelli 17x1,5 och 19x1,5
Radelli eller Radaelli ? 8)
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Ekrar SM50

Inlägg av Hynboholm »

JanneL skrev:
smalltown skrev:Också från mopedrenovering :) Radelli 17x1,5 och 19x1,5
Radelli eller Radaelli ? 8)
Det står Radelli på Mopedrenoverings hemsida, kanske en kopia på Radaelli?
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av smalltown »

De stavar på båda sätten på sidan, det är nog bara lätt att glömma ett a...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Ekrar SM50

Inlägg av JanneL »

Jag bara "ordpolisar" mig och fjantar lite,
inget att bry sig om :D
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ekrar SM50

Inlägg av Falkfish »

JanneL skrev:Jag bara "ordpolisar" mig och fjantar lite,
inget att bry sig om :D
Jävla fjant....
Sluta fjanta dig och gör något vettigt i stället :-)
Skriv svar