Verktygslåda 1189

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Verktygslåda 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Jag börjar närma mig slutet på min renovering av en 1189 flakmoppe.
Vad jag förstår så skall den ha en vertygslåda av stål (blåvit troligen en -72a),
denna är ju svår att få tag på som ni alla vet.
Tänkte göra en själv i väntan på att en dyker upp.
Jag skulle behöva måtten på en original,
någon som har en och kan mäta o dela med er.

Gärna en bild oxå på lock och fäste.

Verktygslådan blir ju inte original så jag behöver bara grova mått=diameter och längd.

Alternativt så vill jag köpa en om någon har en att sälja till mig, OBS ej plast bara stål är av intresse.
Senast redigerad av evelinas pappa den 22 feb 2017, 22:30, redigerad totalt 1 gånger.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Använd en bullens korv burk .
Nilse
Inlägg: 20
Blev medlem: 19 sep 2016, 17:26

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av Nilse »

Finns till salu på Tradera eller Blocket men Bullens billigare/ Nilse
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av evelinas pappa »

20170310_172744.jpg
Bullens passar ej på min moppe
Jag gjorde en själv, måtten är säkert fel då jag tog en bit 50mm rör som låg i verkstan.
Bilagor
20170310_172711.jpg
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av PUCH-60 »

Snyggt jobbat! både med packan och verktygslådan slider_score.gif
Har du fler bilder på packan vill jag gärna se dom.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av evelinas pappa »

IMG_1065.JPG
Några bilder till från idag. Tog en tur på 2mil i det fina vädret, igår snöade det här i Skåne.
Bilagor
IMG_1068.JPG
IMG_1067.JPG
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Jag är mycket nöjd med denna renovering. Köpte den av killen som brukar lacka till mig, han hade blästrat allt endast motorn var avplockad från moppen. Han tänkte hänga in den i pulverlacken som den var, me sen blev den liggande i flera år innan han kom på att han skulle sälja alla ofärdiga projekt han hade. Jag kan köpa flakan sa jag, sen blev den liggande i mitt uthus ytterligare ett år innan jag började på den. Demonterade allt och åtgärdade defekter på ramen sen fick lackaren blästra den igen ock lacka den. Sen blev det massor av inköp för att få den ok igen, men det fanns inget att välja på om den skulle bli moppe igen med tanke på hur den såg ut när jag tog vid. Slutade räkna vid 20t kr.
Framlampa var ett problem som inte var helt lätt att lösa. Missade flera jätte dyra på tradera. Till sist köpte jag en ny insats till positinoslykta på Harley Davidsson, riktade den dåliga lyktsargen, monterade och modifierade insatsen för den gamla lamphållaren och lackade lampan och blev helt klart nöjd.
Kan oxå nämna att när jag fick hem den nya baklampan jag köpte på trader för 450kr så konstaterade jag att det stod 8.70kr på prislappen från Konsum som satt på den obrutna förpackningen. Snacka om pris stegring.
Nu är moppen klar och jag är väldigt kluven. Dels är jag sugen på något nytt samtidigt som den tar mycket plats dels tycker jag väldigt mycket om den. Får nog fundera på detta ett tag, tänkte tillverka ett flakkapell med min föratagslogga på och ha den som reklam på träffar mm. Ett vindskydd skulle även passa in i denna reklam/utställnings vision.
Å andra sidan så börjar jag bli mer intresserad av gamla original orenoverade mopeder, så om någon har en husqvarna lyx från början av 60talet i mycket bra orenoverat skick som står i samma värde som min flaka att byta med så kanske jag slår till. Känner även för en Bsa motorcykel så det kan även vara ett alternativ att byta mot, pengar imellan givetvis.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Vist ja motorn är EJ helt original. Nos 12 mm förgasare och norsk membrancylinder borrad till 40,3 samt 70 mm ljuddämpare men original 28 mm avgasböj. Går nu mycket bra, med nuvarande drevning 11/37 så kommer den gå i ca 35-40 km när den är inkörd. Stark som bara den, tar sig redan runt kurvor i högsta växeln eller upp för backar utan att sacka trots mina 113 kg
Novamonte
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 dec 2017, 16:21

Re: Verktygslåda 1189

Inlägg av Novamonte »

Fantastiskt fin! Jag håller själv på att renovera en 1189 som ska på lack. Vad har du använt för färgkoder?
Skriv svar