Hedbergs maskinen.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

Stötte på denna bild av en moped jag aldrig stött på tidigare, någon som vet något? http://bilderisyd.se/index.php/1956/NA150710007" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

Mopeden på bilden är en gammal Express Radexi med m52 motorn :)

https://www.google.se/search?q=express+ ... FUZdvYLoxM" onclick="window.open(this.href);return false;:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

Ja, tyckte den såg bekant ut men det tycks vara ett fall av dekalbyte, Hedbergs hörde tydligen till dessa cykelhandlare som satte eget märke Örnen på Cyklar och Mopeder han sålde : http://mo-ped.se/moped/ornen_.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

Ja, snygga mopeder tycker jag :) Där är en på liknande på blocket just nu för 13000 kr...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

Jag undrar lite över hur han lyckades få Monark att leverera Monarkskotern med Puch motor istället för JLO. Fast det underlättade kanske på sätt och vis att de inte konkurrerade med det egna märket på samma sätt då. Men ändå en del extra besvär med andra motorfästen och inköp av annat motormärke mm.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

Ja det är lite konstigt... de flesta andra modeller var ju bara dekaltrimmare. Fast det klart, Puchmotorn var väl kanske det bättre alternativet mot ILOn :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

På en mopedskoter känns ju fläktkylt alltid bättre så Puch motorn kändes nog som ett säkert kort då. Konstigt att Monark inte valde den fläktkylda JLO motorn till skotern när den kom på andra Monark modeller. Puch motorn var ju lättare att trimma men den biten spelade nog ingen roll för de som köpte en ny Örnen skoter :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

Hehe :) Ja lite konstigt är det... Den fläktkylda V50n fanns ju på modeller som verkligen inte behövde det... Men fanns verkligen V50n redan när Monarscootern kom? Den finns ju annars bara på lite nyare modeller tror jag :not_a_clue:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av T M »

:twisted:
Angående King/puch scootern, det verkar som Monark sålde ut äldre ramar eller chassin till bla King för att ge plats för nytt.
Att det hamnade en Puch motor i ett tidigt monark chassi berodde möjligen på att det inte fanns ILO att köpa eller ett bra pris hos
Svenska Steyr_Puch. Det kan även vara så att motorerna såldes billigt som reklam för Puch? Finnes nog ingen kvar som kan ge ett 100% rätt svar...................
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

Lite om JLO V50 motorn. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... 0-och-v50/" onclick="window.open(this.href);return false; När V50 motorn kom vet jag faktiskt inte , den kom ju på Monark modeller ett par år efter Monark skotern kommit men kan ju funnits att köpa från fabriken tidigare. En fin motor mins jag i alla fall från 1960 så då motorfästena är de samma hade det bara varit att stoppa i den fläktkyla motorn när den var tillgänglig. Min gissning är att den var lite dyrare :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av erlan »

är det någon som har en aning om hur mycket av delarna till mopederna som monark tillverkade själva? kan det vara så att större delen av en monarsccot tillverkades av underleverantörer?
som gärna sålde till vem som helst?

monarscooten var väl aldrig fläktkyld, inte heller mustangs variant. det var väl bara örnen med puch
som var det.
när jag började plocka och måtta på min 1269 så konstaterade jag att fläktkåpan tog i plåtkåpan över motorn. med en hk är det väl inget stort problem att få kylning. men när jag hoppas på en mindre hästflock, så blir det lite mer spännande.
sachsaha 006.jpg
erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

HSE skrev:Lite om JLO V50 motorn. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... 0-och-v50/" onclick="window.open(this.href);return false; När V50 motorn kom vet jag faktiskt inte , den kom ju på Monark modeller ett par år efter Monark skotern kommit men kan ju funnits att köpa från fabriken tidigare. En fin motor mins jag i alla fall från 1960 så då motorfästena är de samma hade det bara varit att stoppa i den fläktkyla motorn när den var tillgänglig. Min gissning är att den var lite dyrare :wink:
Jag läste precis ett inlägg på classic motors om ILO V50 motorn där det tydligen fanns bevis på att den motorn fanns redan 1957, och att det dessutom fanns 3-växlade V50 motorer... :?: Men du har nog en poäng med att G50 motorn var "lite billigare" :roll:

Jag kan bara tänka mig en monarscooter komma puttrande en varm sommardag, och sedan hör man det fasansfulla ljudet av en överhettad kolv som skär i cylindern :|
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HSE »

Eftersom jag faktiskt körde runt med en -58 Monarkskoter och min mor körde runt med en -62 med vindruta så kan jag intyga att kylningen med den fartvindskylda JLO G50 motorn inte var något problem, benskydden fungerade snarare som en tratt och ledde fartvinden förbi motorn. Så det var normalt inga kylproblem.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hedbergs maskinen.

Inlägg av HVA59 »

Menar du det? Det känns som om den breda framskärmen och hjulet borde hindra vinddraget en hel del... Men sedan så har jag ju aldrig kört Monarscoot själv, så jag överlåter expertisen åt dig som har det :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar