klarlack över dekal?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
borjeh
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2008, 23:00
Ort: Sparsör

klarlack över dekal?

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Jag håller på att lackera min 1252'a och funderar då på om man skall montera dekaler innan sista klarlacken läggs på? Klarar dekalerna det eller finns det risk att de krullar ihop sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är klisterdekal...
Om du följer originalutförandet så gjorde man enligt följande:
Vattendekaler - klarlack över
Klisterdekaler - klarlack under <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror på om klistret klarar lösningsmedlet i lacken.
Du har väl inte sån tur att du har en dekal över att testa på genom att klistra på en kartongbit och lacka över?
Mona "lackeraren" tror att det ska gå, men vi kan inte garantera någonting. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
borjeh
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2008, 23:00
Ort: Sparsör

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej
Jag har köpt "Monark med krona" dekalen från Norscand, det verkar som det är en vattendekal.
Monterar man dem med såpvatten - som man gör med andra klistermärken när man vill ha lite spelrum att justera placeringen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en vattendekal.

Vad som kan hända är att lacken fäster dåligt på dekalen. Var noga på att ta bort alla fingeravtryck på dekalen innan du lackar. De gör att lacken fäster sämre.

Applicera dekalen på ramen, lägg ett tunt lager klarlack över dekalen och närområde. Låt torka. Klarlacka sedan hela mopeden.

MEN.... Vi har inte provat den dekalen med klarlack, så vi kan inte gå i god för att det blir ett bra resultat. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Dekaler och klarlack

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte mina 1252 dekaler på tradera, klisterdekaler. När jag sprutade min compakt lade jag dekalerna på basen och klarlacken ovanpå, nemas problemas utom... Jag lade klarlacken på "mjuk" bas och innan basen är genomtorr får man vara VÄLDIGT försiktig när man sätter dit dekalerna, tumavtryck och sånt "stays forever" så ha rena fingrar och tungan rätt i munnen. <!-- </EdIndex> --></div>
borjeh
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jun 2008, 23:00
Ort: Sparsör

Inlägg av borjeh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det lackat.
Dekalerna från Norscand är klisterdekaler, enligt Thomas på Norscand säljer de inga vattendekaler.
Jag monterade dekalerna efter 1:a klarlacken, sedan har ram o dekaler fått ett lager klarlack till.
Färgen är handblandad av färghandlaren efter lackprov (Standox bas + klarlack)


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev jättebra! Vill gärna se hela moppen då den är klar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar